کمیسیون‌ها در کمیته ملی المپیک نقش مشورتی دارند؛

فرهادی‌زاد: بانوان باید سهم بیشتری در ورزش همگانی داشته باشند/ به دنبال توانمندی حوزه زنان هستیم/ نیاز حرکتی نیاز بانوان است

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۱:۰۹:۰۷
کد خبر: ۹۴۹۱۲۱
فرهادی‌زاد: بانوان باید سهم بیشتری در ورزش همگانی داشته باشند/ به دنبال توانمندی حوزه زنان هستیم/ نیاز حرکتی نیاز بانوان است
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: باید وضعیت ورزش زنان را بررسی کنیم تا فضای ورزش قهرمانی و همگانی را فراهم‌تر کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مهین فرهادی‌زاد معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در نشست کمیسیون ورزش بانوان بیان کرد: موضوع نشست ما تشریح فعالیت‌های کمیسیون زنان است، ما از حدود یک سال نیم پیش کمیسیون زنان و ورزش در کمیته ملی المپیک را بر اساس دوره‌های قبلی تشکیل دادیم و دور جدید این کمیسیون همانند سایر کمیسیون‌ها با ویژگی‌های خاصی این فعالیت را شروع کرد. به این ترتیب که کمیسیون‌ها در کمیته ملی المپیک نقش مشورتی را براساس اساسنامه کمیته ملی المپیک دارند و براساس موضوعی که در خصوص آن فعالیت می‌کنند، نگاه‌های مشورتی خود را براساس پژوهش‌ها و تحقیقاتی که انجام می‌دهند به هیات اجرایی می‌دهند، برای انتخاب عملکرد قوی‌تر. این دوره با نگاهی که ریاست کمیته ملی المپیک داشته است یک فضای قوی‌تری را برای ارائه مشورت و نظارت بر فعالیت‌های بعدی فراهم شده است. این یک انگیزه در اعضای کمیسیون‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: برنامه‌ای را که کمیسیون زنان و ورزش در ابتدای کار خود ترسیم کرد، تا الان آن چه را ترسیم کرده توانسته اجرا کند. نگاه اول ما براساس آن چیزی که کمیته بین المللی المپیک هم به دنبال آن است که آن توانمندسازی حوزه زنان است. یکی از مهم‌ترین موضوعات کمیته بین المللی المپیک توجه به بخش زنان در حوزه‌های مختلف و ایجاد تعادل در فضای ورزش برای بانوان است. ما باید این فضا را از طرق مختلف فراهم میکردیم که یکی از بهترین برنامه‌های ما بحث آموزشی بود.

فرهادی‌زاد اظهار داشت: این موضوع به گذشته و زمان محمدیان برمیگردد و با هماهنگی که معاونت توسعه ورزش بانوان داشت، این فضا مهیا شد و به همین دلیل ما آموزش‌هایمان را در سطح کشور و در بخش مدیران ورزش بانوان، استان‌ها، مربیان تیم‌های ملی، نواب روسا و ‌‌‌‌.‌‌.. برگزار کردیم. یکی از کارهای دیگری که لازم بود در بخش زنان انجام شود، تشکیل جلسات مختلف با افراد درگیر حوزه زنان است، هرچقدر این هم‌اندیشی‌ها بیشتر می‌شد تبادل اطلاعات بهتر میشد که این اتفاق به ویژه در بخش فدراسیون‌ها خودش را نشان داده است. فدراسیون‌های ما همانطور که جلسه نواب روسا دارند، در استان‌ها هم این جلسات بین هیات‌های استانی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های ورزش زنان برگزار می‌شود. یکی از فعالیت‌های دیگری که با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم، نشست‌های تخصصی است که در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. بررسی داشتیم در خصوص این که چگونه کرسی‌هایی را که در بخش زنان آسیا و جهان وجود دارد، گاهی توانستیم به دست بیاوریم و در خیلی مواقع نتوانستیم و این که چگونه باید عمل کنیم تا بتوانیم جایگاه خودمان را در دنیا قوی‌تر کنیم تا این موضوع باعث رشد ما در بخش ورزشی شود.

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: کمیسیون به این نتیجه رسیده است که غیر از کارهای مختلفی که در بخش آموزشی داریم، افرادی حضور دارند که با بررسی موضوعات مختلف به شرایط وضعیت ورزش زنان می‌پردازند. در این جلسات منظم به این نتیجه رسیدیم که همایشی را با موضوع زن و ورزش در سه محور داشته باشیم. به این دلیل فکر کردیم این همایش ملی را باید را برگزار کنیم تا از زنان توانمند در عرصه ورزش بانوان دعوت کردیم تا از اطلاعات آن‌ها استفاده کنیم. هنوز هم باید وضعیت ورزش زنان را بررسی کنیم تا فضای ورزش قهرمانی و همگانی را فراهم تر کنیم چون فاصله زیادی با ورزش آقایان و ورزش زنان جهان داریم. در بخش قهرمانی فرصت‌های بسیار خوبی را داریم و در مقایسه با بخش آقایان از فرصت بهتری برخوردار هستیم. اصل کار ما بحث سلامت و ورزش همگانی است، باید بتوانیم فضایی را فراهم کنیم تا زنان ما سهم بیشتری در ورزش همگانی داشته باشند تا از این فضایی که ایجاد می‌شود به نحو احسن استفاده کنند. هرچقدر این فضا برای حضور زنان وسیع‌تر باشد، دست یافتن به قله‌های موفقیت بیشتر خواهد بود. IOC امروز دنبال ایجاد تعادل در تعداد ورزشکاران، رویدادها، امکانات، خبرنگاران و ... است. به دلیل ملاحظات فرهنگی ما در تربیت زنان توانمند برای اداره ورزش زنان شرایط ایجاد شد و در برخی از شاخص‌ها شرایط بسیار عالی داریم. اما در برخی از شاخص‌ها باید تلاش بیشتری کنیم تا در المپیک 2020 توکیو شرایط بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما همایش‌ها و برنامه‌های مختلفی از بعد از پیروزی انقلاب برگزار کردیم، یک مدت فعالیت ورزش زنان راکت ماند اما پس از آن به سرعت رشد کرد و فعالیت ورزش زنان ما در بخش‌های مختلف حضور پیدا کردند. نیاز حرکتی نیاز بانوان هم است و سواد حرکتی شامل بخش بانوان هم می‌شود. چون بدن شخص باید یاد بگیرد حرکت درستی داشته باشد تا در آینده بتواند زندگی طبیعی خود را بدون خستگی سپری کند. پس از این نیاز حرکتی از بعد جسم و روح سالم، برای بانوان نیز وجود دارد.

فرهادی‌زاد در پایان در خصوص وضعیت کیمیا علیزاده گفت: تعداد زیادی از ورزشکاران ما در این موضوع قرار ندارند، که بخواهند ناراحت باشند و بروند. هر کسی در ارتباط با زندگی‌اش خودش تصمیم می‌گیرد و ما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور کنیم اما ما باید آن‌ها را حمایت کنیم و از ورزشکارنمان دل‌جویی کنیم. کیمیا علیزاد ورزشکار قهرمان ما در ریو بود که با تلاش و باوجود آسیب‌دیدگی‌ها روی سکو رفت و اولین مدال‌آور زنان ایران در بازی‌های المپیک شد. به همین دلیل برای مردم و مسئولین قابل احترام است. کیمیا زندگی خودش را دارد بنابراین او انتخاب کرده برای تجصیلات در رشته‌ای که دوست دارد اقدام کند. ورزشکاران ما به خصوص در رده‌های سنی جوان‌تر نیاز به مهربانی خاص خود دارند. کیمسیون زنان ورزش در خصوص ورزشکاران زن برنامه‌هایی دارد که با کنار آن‌ها بودن باید اقداماتی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز