جلال چراغپور در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد:

آنالیز در فوتبال ما بی‌سوادانه و فله‌ای است/ نمی‌توانیم حرکات حریفان را در آسیا پیش‌بینی کنیم/ منطقی نیست نمایندگان ما چندگل را به یک شیوه دریافت کنند!

۱۳۹۸/۱۲/۰۲ - ۰۵:۱۹:۲۸
کد خبر: ۹۶۶۸۶۲
آنالیز در فوتبال ما بی‌سوادانه و فله‌ای است/ نمی‌توانیم حرکات حریفان را در آسیا پیش‌بینی کنیم/ منطقی نیست نمایندگان ما چندگل را به یک شیوه دریافت کنند!
کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است آنالیز غیر دقیق و سطحی، عدم بازی خوانی درست و صحیح و نبود پیش‌بینی حرکات حریفان باعث ایجاد این مشکلات برای نمایندگان ایران می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا درحالی به پایان رسید که سه شکست و یک تساوی حاصل کار نمایندگان کشورمان بود. 10 گل خورده و سه گل زده یکی از ضعیف‌ترین نتایج چند فصل اخیر این رقابت‌ها برای باشگاه‌های ایرانی به شمار می‌رود.

جلال چراغپور، پیشکسوت و کارشناس فوتبال ایران، در این‌باره به خبرنگار برنا گفت: پیش از گفتن هر حرفی باید یک موضوع روشن کنیم و آن هم این است که وقتی یک اتفاق زیاد رخ می‌دهد دیگر اتفاق نیست و یک رویداد قلمداد می‌شود. اینکه تیم‌های ما در نتیجه‌گیری دچار اشکال می‌شوند و براحتی گل می‌خورند اتفاقی نیست. شما به عنوان یک بیننده با یک لب‌تاب گل‌هایی که تیم‌های ما دریافت کردند را خوب بررسی کنید. متوجه می‌شوید حریف چگونه به گل می‌رسد و نکته مشترک یک تیم ایرانی مانند سپاهان و پرسپولیس شباهت در گل خوردن است.

وی افزود: وقتی ۴ پاس قبل گل‌ها را بررسی کنیم، به طور مثال در بازی پرسپولیس و روی گل اولی که ترابی پاس در عمق  داد و علیپور اوریب حرکت کرد و ضربه زد که البته پاس باز هم تکرار شد و در یک صحنه اگر علیپور معطل نمی‌کرد و پا عوض نمی‌کرد توپ  گل می‌شد و این بازیکن سومین گل خود را در این بازی به ثمر می‌رساند. باید پرسید چرا در نیمه دوم ترابی نتوانست پاس‌های این گونه بدهد؟! درباره بازی سپاهان نیز چنین مباحثی مطرح است اما سپاهان به صورت کلاسیک گل خورد. اصل موضوع این است که ما در خواندن بازی حریف ناتوان هستیم. واقعیت این است که آنالیزهای ما عمق علمی کمی دارد و کم سوادانه طراحی می‌شود.

 سرمربی اسبق تیم ملی در ادامه افزود: آنالیز ما از تیم‌ها ضعیف است و یا اینکه کم‌کاری می‌شود که در هر دو صورت مشکل دارد. البته بازیکنان ما با توجه به خلاقیتی که دارند تا حدودی در نفوذهای خود عملکرد مناسبی دارند اما چرا تیم حریف مانند ما از یک روش چند بار گل نمی‌خورد. پرسپولیس بارها نوع گلزنی خود در نیمه نخست را تکرار کرد اما چرا موفق نشد. طبیعی است در آسیا بازی ما را آنالیز می‌کنند و در بین دو نیمه در رختکن به بازیکن فیلم نشان می‌دهند و به بازیکن گفته می‌شود اینگونه گل دریافت کرده‌اید و باید از چه راهی چگونه ضعفتان را برطرف کنید و در نیمه دوم این موضوع تکرار نمی‌شود. درحالی که ما نمی‌توانیم در دفاع برنامه و حرکات حریف تحلیل کنیم تا با پیش‌بینی درست و به موقع  آن را خنثی کنیم. دفاع راست ما آیا بازیکن خط حمله است که بازیکنان را دریبل بزند و نفوذ کند و مهمترین نکته پشت خودش را خالی می‌گذارد!

رئیس اسبق کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در ادامه عنوان کرد: سیدجلال حسینی که باید در دفاع وسط یک محدوده مشخصی را پوشش دهد، چرا باید وظیفه خود را رها کند و بخواهد جای خالی بازیکنی را پر کند که وظیفه او حضور در خط دفاعی است نه نفوذ کردن؟ به هرحال گل محمدی اگر این موارد را کنار هم بگذارد پازل  نتیجه‌گیری و مشکلات تیمش را خواهد دید. متاسفانه این موضوع جدیدا باب شده که سه یا چهار نرم‌افزار و برنامه روی لپ‌تاپ می‌ریزند و می‌شوند آنالیزور! نتیجه آن می‌شود که می‌بینم و در اصل به انحراف رفتن همین بحث مهم آنالیز است که باشگاه‌های ما  آنالیز فله‌ای می‌کنند.

وی ادامه داد: در بازی سپاهان، نیازمند چندین موقعیت تک به تک را گرفت در روزی که دروازه‌بان خوب عمل کرد و دفاع عملکرد ضعیفی داشت. در صحنه گل دوم پرسپولیس سرعت توپ ۹۰ کیلومتر بود در حالی که دروازه‌بان به توپ‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر نمی‌تواند واکنش مناسب دهد و باعث شد که بیرانوند دستش را به سمت بالا ببرد. در حالی که توپ از روی سر او وارد دروازه شد. نکته اینجا است که چرا باید بازیکن حریف از فاصله هشت متری بتواند چنین شوت محکمی به سمت دروازه روانه کند و دفاع ما بلاک نکند. اصلاً دفاعی وجود ندارد که بخواهد یک پا مقابل این توپ بالا بیاورد.

چراغپور افزود: تلویزیون بعد از بازی‌های نمایندگان ایران در آسیا مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را نشان داد. در آنجا یک بازیکن وقتی شوت می‌زند همه به دنبال بلاک کردن توپ هستند و متاسفانه مشکل فوتبال ما در همین بحث آنالیز است که اصلاً مطرح نمی‌کنیم یک دفاع چند توپ را قطع کرده، چند تا تکل زده، چند توپ را دفع کرده، چند بلاک انجام داده و فقط همین مسئله مطرح می‌شود که این تیم این مقدار پاس داده یا مالکیت فلان بازیکن فلان قدر بوده است. اینکه دفاع ما کار خودش را رها کند و به دنبال نفوذ کردن باشد دیگر آن بازیکن متعلق به دفاع نیست. شاید برای بسیاری سوال باشد دلیل این باخت‌های نمایندگان فوتبال ما چیست و بی‌تردید این سوال پاسخی جز این ندارد که آنالیز غیر دقیق و سطحی، عدم بازی خوانی درست و صحیح  و نبود پیش‌بینی حرکات حریفان باعث ایجاد این مشکلات می‌شود.

نظر شما