دراگان اسکوچیچ:

شناخت خوبی نسبت به فوتبال ایران دارم/ احساس امنیت من در ایران نسبت به کشورهای غربی بیشتر است

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۲۱:۴۹:۴۴
کد خبر: ۹۶۹۲۳۱
شناخت خوبی نسبت به فوتبال ایران دارم/ احساس امنیت من در ایران نسبت به کشورهای غربی بیشتر است
سرمربی تیم ملی ایران گفت: تیم ملی ایران در موقعیت چندان خوبی نیست. زیرا دو مسابقه را قبل از آمدن من باخته است، اما امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و نتیجه خوبی را کسب کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، گزیده مصاحبه اسکوچیچ که پس از رفتن مارک ویلموتس (سرمربی سابق بلژیکی) سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شده، با "حسن حیدر دیاب" خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» که در شماره امروز دوشنبه ۵ اسفند ۹۸، در فایل زیر قابل استفاده است:

سوال: چگونه به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شدید؟

- من سالهاست کارنامه خوبی را در اینجا ارائه دادم. اما فکر میکنم در درجه اول بدلیل اینکه شناخت خوبی نسبت به فوتبال ایران دارم، کفه ترازو به نفع من بچربد.

سوال: چند سال است که در ایران زندگی می کنید؟

- پنج سال است که در ایران هستم و در مناطق شمالی و جنوبی ایران بسر برده ام. قبل از آن در کویت و عربستان سعودی کار کردم و در امارات متحده عربی بازی کردم، خاورمیانه را می شناسم. پیشداوریها و ذهنیت های بسیاری نسبت به ایرانی ها وجود دارد. البته همه این موارد ریشه از نادانی، غیر واقعی و بخشی از آن شایعه پراکنی و تبلیغات منفی با انگیزه سیاسی با فشارهای خارجی مرتبط است. ایرانی ها مردم بسیار خوبی هستند. در ایران خودروهایی را مشاهده می کنید که در کرواسی خوابش را هم نمی بینید، رستورانها مملو از مشتری است. مردم برای خالی شدن میز رستوران صف می کشند. در هر نقطه می توانید صدای موزیک را بشنوید. فکر می کنم مردم دنیا به اندازه کافی ایران را نمی شناسند. این موجب تاسف من است زیرا ایران تاریخ غنی دارد. من نزد سفیر کشورمان در تهران بودم او در خصوص نقاط مشترک کرواتها وایرانی ها برایم توضیحات بسیاری داد. من در ایران واقعا احساس خوبی دارم. ایران عادی ترین کشور است.

سوال: پس زندگی در این کشور را دوست دارید؟

- من به دور دنیا سفر کرده ام اما ایران برای من میهمان نوازترین کشوری بوده که من در آن بسر برده ام. من این را بدلیل این که هم اکنون در اینجا هستم نمی گویم. مردم (ایران) شما را به راحتی می پذیرند. من هیچ مشکلی ندارم در اینجا احساس امنیت بیشتری نسبت به برخی از کشورهای غربی دارم. من به زندگی در اینجا عادت کرده ام. تنها مشکل شاید ترافیک است. مثل فوتبال ایران که آنهم تا اندازه ای شباهت به ترافیک یا یک هرج و مرج سازمانی دارد.

سوال: آیا غذاهای ایرانی را دوست دارید؟

- در ایران علاقه زیادی به کباب دارند و زیاد گوشت مصرف می شود. انتخاب غذای بیشتری داریم. غذا در اینجا خوب است و عادت کرده ام و مشکلی ندارم.

سوال: از شما به عنوان سرمربی تیم ملی ایران چه انتظاری دارند؟

- شرط نخست، راهیابی به مسابقات جام جهانی است. تیم ملی ایران در موقعیت چندان خوبی نیست. زیرا دو مسابقه را قبل از آمدن من باخته است، اما امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و نتیجه خوبی را کسب کنیم.

سوال: پس سخت مشغول کار شدید؟

- البته، زیرا زمان زیادی وجود ندارد. طی دو سه روز، بازیهای بسیاری را مورد تجزیه و تحلیل قراردادم. قبلا تقریبا تصویر واضحی از اوضاع داشتم اما هم اکنون کمی عمیق تر به آنالیز پرداختم. زیرا هم اکنون مسئولیت را به من سپرده اند. روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت به تجزیه و تحلیل می پردازم و هم اکنون تصویر روشنی از اوضاع دارم. هم اکنون این سوال مطرح است که چه تصمیمی می گیریم، توانایی های و ضعف های خود را می شناسیم و وضعیت را شناسایی کردیم؟ هم اکنون در روی راه حل کار می کنیم.

سوال: ولی شما از باشگاهی که در رده چهارم لیگ قرار داشت آمده اید؟

- بله، من مربی صنعت نفت آبادان بودم. باشگاهی که قبلاً در این رده بندی نبود و در دیگر باشگاه ها هم  به بهترین نتیجه در تاریخ آنها رسیدم.

سوال: یک زمانی گفتید که شما اولین فوتبالیستی پس از استقلال کرواسی هستید که در باشگاههای خارج بازی کرد؟

- من در دوران جنگ سال ۱۹۹۲ رفتم، آنزمان فدراسیون فوتبال یوگسلاوی همچنان پا برجا بود و هر بازیکنی که می رفت، می توانستند درخواست جبران خسارت  بکنند. من به عنوان کروات که دارای خانواده هستم و تمام زندگی ام را در آنجا بسر بردم، در این خصوص تصمیم نگرفتم که از باشگاه رییکا به باشگاه لاس پالماس اسپانیا بروم. صبر کردم که اتحادیه فوتبال اروپا UEFA کرواسی را به عنوان عضو جدید برسمیت بشناسد. نقل و انتقال باشگاهی من اولین مورد بود و نزدیک بود که در این خصوص ناکام شوم. آن زمان برخی اسپانیایی ها حتی فکر می کردند کرواسی در روسیه است! فکر می کنم نقش ورزش به عنوان اینکه کرواسی به عنوان کشوری شناخته شود بسیار بوده است.

سوال: آیا لیگ فوتبال کرواسی را دنبال می کنید؟

-باید اعتراف کنم این اواخر چندان آنرا  دنبال نکرده ام. زیرا کارم زیاد شده است.  فقط دربی ها، بازی های اروپایی، وقتی که باشگاه من (رییکا) بازی کند را دنبال می کنم. همچنین باشگاه دیناموی زاگرب را در لیگ قهرمانان اروپا  دنبال کردم. البته گاهی اوقات زمان برای آن وجود ندارد.

سوال: وضعیت فوتبال ما (کرواسی) چگونه است؟ ما استعدادهای زیادی داریم هرچند که سرمایه گذاری کافی در زیرساخت ها نمی کنیم.

- هرچند کشور کوچکی هستیم ولی سرزمین فوتبال هستیم. زیرساخت ها مشکل اساسی است. فکر می کنم که همه امکانات می بایست در سطح بالاتری باشد، اما مشهود است که خوب کارمی کنیم. مربیان و بازیکنان خوبی داریم. ساده بگویم ما یک کشور فوتبالی هستیم و این را درخون خود داریم. مهمترین نکته این است دارای شخصیت قوی هستیم که من علاقه دارم آنرا به اینجا منتقل کنم. تا تیم ملی را بیشتر درک کنیم و با دل و جان برای آن مبارزه کنیم. من دوست دارم این روحیه را به بازیکنان ایرانی منتقل کنم که همانند کرواتهای که برای تیم ملی شان بازی می کنند، بازی کنند.

سوال: وقتی بین تیم ملی ما (کرواسی) و تیم ملی آنها (ایران) مقایسه می کنیم، آیا آنها کیفیت بالاتری دارند؟

-فوتبال ایرانیها کیفیت دارد. تیم ملی ایران بهترین تیم در رده بندی میان تیم های آسیایی است. در بازیهای جام جهانی شرکت کردند. ایران دارای چشم انداز خوبی است. مردم فوتبال دوست هستند ولی نیاز به کار دارند. می توان در اینجا خیلی کار کرد.

سوال: آیا با آقای زلاتکو دالیچ (مربی تیم ملی کرواسی) در تماس هستید؟

- ما در مقابل همدیگر بازی می کردیم و خوب همدیگر را می شناسیم اما در تماس نیستیم. از او و تیم ملی حمایت می کنم.

سوال: آیا امروزه، لوکا مودریچ در جهان شناخته تر از شوکر و بوبان است؟

- مودریچ یکی از شناخته ترین افراد در کرواسی است. نیازی به صحبت از رئال مادرید نیست که این تیم چقدر بزرگ است یقین دارم که به اعتبار کشور ما کمک می کند، همیشه می گویم ورزش خدمت بزرگی به اسپانیا کرده است.

سوال: در صورتیکه دعوتی برای مربیگری از دینامو، هایدوک، رییکا دریافت کنید، آیا حاضرید به کرواسی باز گردید؟

- من دو بار مربی رییکا بودم و هرگز نبایستی گفت نه، اما در حال حاضر خودم را در فوتبال کرواسی نمی بینم. یک روز شاید برگردم. من با توجه به تجربه ای که کسب کرده ام البته خواستار یک موقعیت در رییکا هستم. من باشگاه رییکا را دوست دارم من با آن بزرگ شده ام و تا چند وقت دیگر خودم را در موقعیت جدیدی در رییکا می بینم اما آنروز هنوز خیلی خیلی دور است.

انسان همیشه تلاش می کند بهتر باشد. من خودم را با کسی مقایسه نمی کنم بلکه خودم را با گذشته خود مقایسه می کنم. هدف من این است هر روز بهتر از روز قبل باشم. بالاترین ارزش و کیفیت هر انسانی این است که تغییر کند من سعی می کنم خود را تغییر دهم و روی خودم کار می کنم و دارای انگیزه بسیاری هستم. من این میل را هیچگاه پنهان نکردم. ولی انسانی  نیستم که به پارک بروم و گلها را لگد کنم. بطور مثال من در اسپانیا بازی کردم و دوست دارم آنجا باشم و من اسپانیایی صحبت می کنم دارای تماس های هستم و این یکی از ارزوهای من می باشد.

پیشینه:

در بیست و پنج سال گذشته، تیم ملی فوتبال ایران تا کنون توسط چهار مربی کروات (استانکو پوکلیپویچ، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و دوبار برانکو ایوانکوویچ) هدایت شده است. اخیرا هم یک مربی جدید کروات، "دراگان اسکوچیچ" ۵۱ ساله و مربی پیشین باشگاه رییکا، تیم فوتبال ایران را در ادامه رقابت های مقدماتی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هدایت خواهد کرد.

اسکوچیچ در دوران مربیگری علاوه بر باشگاه رییکا، مربی گری باشگاههای انتر بلوک، العربی، النصر، ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت را در کارنامه خود دارد.

نظر شما