گزارش ورزشی هفته؛

اقدام غیرحرفه‌ای سپاهان با بهانه‌‌ تراشی‌های آماتورگونه/ سرگردانی عجیب پرسپولیس و تیم داوری در خانه میزبان/ ویروس عدم تمکین به قانون نباید در فوتبال رخنه کند!

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۵:۱۹:۴۵
کد خبر: ۹۷۰۰۵۷
اقدام غیرحرفه‌ای سپاهان با بهانه‌‌ تراشی‌های آماتورگونه/ سرگردانی عجیب پرسپولیس و تیم داوری در خانه میزبان/ ویروس عدم تمکین به قانون نباید در فوتبال رخنه کند!
انتظار می‌رود تیم‌های ایرانی به قوانین تمکین کنند و به آن احترام بگذارند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ در هفته بیستم رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور قرار بود تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران از ساعت 16:15 روز یکشنبه 4 اسفند در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم بروند و بازی بزرگ فصل که در تعیین سرنوشت قهرمانی بسیار موثر بود را برگزار کنند اما این اتفاق رخ نداد. این دیدار که چندین سال است به الکلاسیکوی ایران معروف شده می توانست با حضور هواداران انجام شود ولی به خاطر شیوع ویروس کرونا همه چیز تحت الشعاع قرار گرفت و این مسابقه مهم در نهایت برگزار نشد.

طبق اعلام وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و مسئولان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، قرار بر این شد تا اطلاع ثانوی و به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، بازی‌ها بدون حضور تماشاگران برگزار شود. با توجه به این موضوع و از آنجایی که احترام گذاشتن به قانون و تمکین از آن اهمیت بسیار زیادی دارد، انتظار می‌رفت مسئولان باشگاه سپاهان به این مقوله توجه ویژه‌ای می داشتند و خیلی راحت از زیر بار این قضیه شانه خالی نمی‌کردند. در جلسه هماهنگی این مسابقه که شنبه شب برگزار شده بود، مسئولان سپاهان در جلسه عنوان کردند هرگز بدون حضور تماشاگران خود تن به بازی نمی‌دهند و به نوعی استارت اتفاقات عجیب را همان شب زدند.

شورای تامین استان اصفهان پیرو تصمیمات اخذ شده اعلام کرد بازی بدون تماشاگر انجام می شود و مسائل امنیتی هم برای تیم های سپاهان و پرسپولیس در روز انجام مسابقه برقرار خواهد بود. در روز مسابقه تیم پرسپولیس حدود دو ساعت قبل از شروع دیدار هتل محل اقامت خود را ترک کرد و راهی استادیوم نقش جهان شد تا آماده بازی شود، اتفاقی که انجام آن برای تیم سپاهان به شکل عجیب و آماتورگونه ای صورت پذیرفت. مسئولان باشگاه سپاهان با این بهانه که هواداران زردپوش مقابل هتل آنها تجمع کردند و اجازه ندادند سوار اتوبوس شوند، دیر اعزام شدن خود را توجیه کردند. این در حالی است که طبق گفته تابش، مدیرعامل سپاهان، وی تا ساعت 15:30 در استانداری اصفهان حضور داشته و به دنبال لغو بازی بوده که در نوع خودش بسیار عجیب و غیرحرفه ای است!

در همین زمینه فرمانده یگان ویژه اصفهان بارها تاکید کرد هر زمانی که مسئولان سپاهان می خواستند آنها به راحتی شرایط حضور کاروان سپاهان را در اتوبوس فراهم می کردند و به نوعی با این صحبت آب پاکی را روی دستان طلایی پوشان دیار زاینده رود ریخت. بعد از این مسائل تیم سپاهان عازم استادیوم شد و بعد از زمان مقرر برای شروع بازی که ساعت 16:15 بود، به ورزشگاه رسیدند. این در شرایطی بود که قرمزهای پایتخت از هر جهت آماده بودند و با ارائه لیست تیم به ناظر و گرم کردن بازیکنان نشان دادند که می خواهند برابر رقیب قرار بگیرند، حریفی که حاضر نشد مقابل قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر بایستد!

طبق قانون قرار بر این شد که تیم پرسپولیس، 30 دقیقه دیگر هم در زمین حضور داشته باشد و از ساعت 16:45 رقابت شروع شود اما بازهم این اتفاق رخ نداد. در همین فاصله زمانی، طبق گفته میزبان بازیکنان این تیم در رختکن و راهرو مشغول گرم کردن بودند و این مساله هم در نوع خودش عجیب است. در همین زمان هیچ یک از اعضای تیم سپاهان درون زمین حاضر نشدند تا اراده خود را برای انجام مسابقه نشان بدهند؛ اراده ای که تنها در حرف بود و به مرحله اجرا نرسید. طبق گفته جلال مرادی، ناظر مسابقه تیم میزبان در زمان تعیین شده که بیشتر از قبل هم در نظر گرفته شده بود، در زمین حاضر نشد و او دستور داد تا تیم پرسپولیس و تیم داوری به رختکن بروند. با این اوصاف هم تیم داوری و هم پرسپولیس تا ساعت 17:30 لباس های خود را عوض نکردند اما بازهم هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد و سپاهان حاضر به شرکت در بازی نشد. با همه این تفاسیر مسئولان برگزاری و مدیران دو باشگاه مدارک خود را به کمیته انضباطی ارائه دادند تا درخصوص این بازی نتیجه نهایی گرفته شود.

ضمن اینکه موارد مشابه این اتفاق هم در لیگ های مصر و ایتالیا افتاده که قابل تامل است. در ایتالیا و بنا به تصمیم اتخاذ شده قرار است بازی بزرگ این هفته سری آ که میان تیم های یوونتوس و اینتر در ورزشگاه آلیانز انجام شود به خاطر شیوع ویروس کرونا بدون حضور تماشاگران باشد. دیداری که به دربی ایتالیا معروف است و علاوه بر حضور بازیکنان بزرگ در دو تیم و بازگشت آنتونیو کونته به تورین، در تعیین سرنوشت قهرمانی بسیار اثرگذار خواهد بود. با این اوصاف سران یووه به این تصمیم احترام گذاشتند و بهانه تراشی نکردند. ضمن اینکه در بازی تیم های الزمالک و الاهلی در لیگ مصر تیم الزمالک به دلیل عدم حضور در استادیوم در زمان مقرر و همچنین 30 دقیقه اضافه در نظر گرفته شده، با رای انضباطی سه بر صفر بازنده و 6 امتیاز نیز کسر شد تا این گونه نقره داغ شود.

با این تفاسیر انتظار می رود که تیم های ایرانی به قوانین تمکین کنند و به آن احترام بگذارند. ضمن اینکه کمیته انضباطی هم باید بهترین و قاطعانه ترین تصمیم را اتخاذ کند تا دیگر شاهد این گونه موارد در لیگ حرفه ای نباشیم.

در زیر صحبت های اهالی فوتبال را در این خصوص می خوانید.

قهرمانی: اقدام سپاهانی‌ها توهین به جامعه فوتبال بود

محسن قهرمانی، کارشناس داوری، درباره لغو دیدار سپاهان و پرسپولیس به علت غیبت سپاهانی‌ها در زمین بازی در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: متاسفانه ما همیشه با یک فدراسیونی سر و کار داریم که یا طبق قانون پیش نرفته و یا سعی کرده همواره در وقوع چنین اتفاقاتی به نرمی رفتار کند. به هر جهت فدراسیون به عنوان رکن اصلی فوتبال ایران و طبق قانونی که الان در جامعه حاکم شده تصمیم گرفته بازی‌ها بدون تماشاگر باشد. بنابراین باید همه به قانون احترام بگذاریم و حتی عمیق‌تر فکر کنیم که این قانون به خاطر حفظ سلامت خود مردم و جامعه بوده است.

وی ادامه داد: این‌گونه مقاومت‌ها در صورتی که قانون تصویب شده و حتی امکانات بازی هم از هر نظر مهیاست بی‌شک توهین به جامعه بزرگ ایران است. باید فدراسیون فوتبال حداقل برای یکبار هم شده طبق قانون قاطعانه برخورد کند و نتیجه را سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام کند.

قهرمانی در پایان توضیح داد: سپاهان یک تیم کاملا ریشه‌دار و حرفه‌ای در لیگ ایران است. برای من سوال است که آیا اگر این دیدار الان یکی از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیایی بود سپاهان جرات چنین کاری را داشت؟ قطعا خیر. اگر تیمی این چنین رفتار می‌کند به دلیل همان شکل مدیریت فدراسیون فوتبال خودمان است که شک نکنید اگر یکبار طبق قانون رفتار کند دیگر شاهد این نوع بی نظمی‌ها نخواهیم بود.

فنونی‌زاده: کمیته انضباطی باید قاطعانه برخورد کند

مرتضی فنونی‌زاده، پیشکسوت پرسپولیس پیرامون لغو دیدار این تیم مقابل سپاهان به خبرنگار برنا گفت: همه ما می دانیم در کشور چه مشکلی ایجاد شده و در این که باشگاه سپاهان دوست داشت در حضور هوادارانش میزبان بازی باشد شکی نیست. به هرحال معتقدم آنها نمی‌خواستند به بازی بیایند و در این کارشان موفق شدند. فدراسیون فوتبال باید علاوه بر نتیجه که سه بر صفر بودن آن مشخص است یک جریمه اضافه برای سپاهان در نظر بگیرد. تصاویر به اندازه کافی گویا بود و هر کسی می‌توانست نتیجه بگیرد چه اتفاقاتی در اصفهان رخ داده است.

مدافع پیشین تیم ملی و پرسپولیس افزود: ای کاش این بازی برگزار می‌شد تا همه متوجه می‌شدند پرسپولیس در زمین هم برنده بازی است. شک ندارم پرسپولیس مقتدرانه در اصفهان سپاهان را شکست می‌داد و قلعه نویی هم می‌دانست بازی کند می بازد. البته همین حالا ما امتیاز بالایی داریم و شک نکنید پرسپولیس با اختلاف 5 امتیاز قهرمان لیگ برتر خواهد شد.

فنونی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: دوستان در اصفهان فکر کردند هنوز افراد زیادی از همشهریان آنها در فدراسیون تصمیم‌گیر هستند و می‌توانند هر کاری دلشان خواست انجام بدهند.

او تصریح کرد: یک لحظه جای پرسپولیس و سپاهان را عوض کنید و ببینید اگر آنها جای ما بودن سر سوزن کوتاه می‌آمدند. کارهای انجام شده در اصفهان یک برنامه‌ریزی بوده و امیدوارم با این قضیه برخورد شود تا در فوتبال ایران دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

محمدخانی: فدراسیون فوتبال اگر می‌خواهد کار سپاهان اپیدمی نشود، باید برخورد کند

ناصر محمدخانی، پیشکسوت پرسپولیس درباره لغو دیدار این تیم مقابل سپاهان به خبرنگار برنا گفت: من نمی‌دانم که سپاهان چه تفاوتی با استقلال و شهرخودرو دارد که چنین وضعیتی را پیش آورد. تیم‌های استقلال و شهرخودرو نیز بدون حضور تماشاچی و به خاطر سلامتی تماشاگران بدون آنها بازی کردند و اتفاقاً بازی‌هایشان را بردند.

مهاجم پیشین پرسپولیس در ادامه تصریح کرد: روزی ما باید مقابل اعتراض بازیکنان و مربیان به داوری محکم می‌ایستادیم تا امروز شاهد این نباشیم که وقتی داور سوت می‌زند چند بازیکن از هر تیم به آن اعتراض کنند و در مسابقات تیم ملی نیز حتما شاهد آن رفتارهای بچگانه نباشیم. متاسفانه به این دلیل که با این موضوع برخورد قانونی و قاطع نشد اعتراض به داور در فوتبال ایران اپیدمی شده و اگر فدراسیون فوتبال در برهه فعلی برخورد سفت و سخت با این موضوع انجام ندهد، شک نکنید در آینده دوباره شاهد کاری شبیه آنچه سپاهان انجام داد خواهیم بود.

محمدخانی افزود: مگر می‌شود تیم میزبان به ورزشگاه دیر برسد، در کجا تا به حال چنین چیزی را شنیده‌اید. من نمی‌دانم وقتی تیم حریف و داور وارد زمین شده دیگر چه حرفی وجود دارد. بهانه آوردند که دلیل نمی‌شود. به هرحال فدراسیون اگر برخورد نکند آن‌ها پیش خود می‌گویند فدراسیون فوتبال زیرسبیلی رد کرده و می‌توان در یک بازی چنین کارهایی انجام داد.

پنجعلی: تیم‌ها نباید مقابل قانون قرار بگیرند

محمد پنجعلی، کاپیتان اسبق پرسپولیس، درباره دیدار این تیم با شهرخودرو در هفته بیست و یکم رقابت‌های لیگ برتر در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: بازی‌های لیگ خیلی فشرده شده و همین موضوع حساسیت بازی‌ها را بالا برده است. از طرفی چون پرسپولیس امسال هم شانس زیادی برای قهرمانی دارد اکثر تیم‌ها همه با انگیزه مقابل این تیم آماده می‌شوند. با این شرایط پرسپولیس شرایط سختی دارد و نباید هیچ بازی را آسان بگیرد.

او درخصوص حواشی به وجود آمده در دیدار با سپاهان گفت: کرونا یک مشکل عمومی است و قانون هم تصمیم گرفته بازی بدون تماشاگر باشد و نمی‌توان که مقابل قانون ایستاد. کاملا مشخص است که در این رابطه حق با پرسپولیس است و امیدوارم بهترین تصمیم در این باره اتخاذ شود.

نظر شما
پرونده ویژه