معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی:

ورزش همگانی یعنی ۸۲ میلیون جمعیت ایران را برای فعالیت ورزشی تحت پوشش قرار دهیم

۱۳۹۸/۱۲/۱۷ - ۱۲:۵۷:۵۱
کد خبر: ۹۷۴۵۰۱
ورزش همگانی یعنی ۸۲ میلیون جمعیت ایران را برای فعالیت ورزشی تحت پوشش قرار دهیم
احمدی گفت: نیاز ضروری امروز جامعه ما ورزش کردن مردم و آشنا شدن با ورزش و فعالیت بدنی است چراکه اولویت امروز مردم و کشور ما سلامت است. اگر می‌خواهیم به سلامت دست پیدا کنیم و هزینه‌های بخش درمان هم برای مردم و هم برای حاکمیت کاهش پیدا کند کوتاهترین و موثرترین راه ورزش و فعالیت بدنی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با برنامه ورزش و جامعه شبکه رادیویی ورزش درخصوص اولویت‌های فرهنگی و همگانی وزارت ورزش و جوانان در سال پیشرو گفت: در بخش ترویج فرهنگ ورزش حرکت جدیدی آغاز شده که باید با قدرت و جدیت بیشتر ادامه پیدا کند. نیاز ضروری امروز جامعه ما ورزش کردن مردم و آشنا شدن با ورزش و فعالیت بدنی است چراکه اولویت امروز مردم و کشور ما سلامت است. اگر می‌خواهیم به سلامت دست پیدا کنیم و هزینه‌های بخش درمان هم برای مردم و هم برای حاکمیت کاهش پیدا کند کوتاه‌ترین و موثرترین راه ورزش و فعالیت بدنی است.

وی افزود: ما باید با واقعیت‌ها صحبت کنیم آمارهای بخش سلامت را در این رابطه بیشتر مد نظر قرار دهیم و بپذیریم که زندگی شهری و تبعات آن باعث کم تحرکی و بی‌تحرکی در بین اقشار مختلف جامعه چه شهری و چه روستایی شده است و تبعات آن را می‌توانیم در افزایش قابل توجه بیماری‌های غیر واگیر و شیوع کم تحرکی و افزایش اضافه وزن و چاقی شاهد باشیم که این‌ها نشانه‌های خوبی در مبحث سلامت نیست و آنچه که می‌تواند بر این شرایط غلبه کند، ورزش و فعالیت بدنی است.

احمدی اظهار داشت: از دو سال گذشته برنامه توسعه ورزش همگانی و فعالیت بدنی را با همکاری بخش‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، حوزه کارگری، بسیج، صدا و سیما و سایر بخش‌های مرتبط با اقشار مختلف کشور آغاز کردیم و در قالب فعال کردن محیط، مردم، سیستم‌ها و تنوع بخشی به فعالیت‌های ورزش همگانی این حرکت دنبال شده است که نتایج خوبی بدنبال داشته اما هنوز رضایت مورد نظر حاصل نشده و نیازمند کار هماهنگی و هم افزایی و آگاهی‌بخشی بیشتری هستیم تا بتوانیم جمعیت کشور مثل دانش‌آموزان دانشجویان کارگران نیروهای مسلح بخش بانوان و روستایی را هر چه بیشتر با ورزش و فعالیت بدنی درگیر کنیم. در بخش دیگر هم که موضوعات فرهنگی در ورزش است بر اساس اولویت‌ها و اقدامات نظام‌نامه فرهنگی کشور که اولویتهای ده گانه را مشخص کرده دنبال می کنیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در خصوص چالش‌های حوزه فرهنگی ورزش به نظر می‌رسد که ما گلوگاه‌ها را باید در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگی مورد توجه قرار دهیم و توجه به آن‌ها و رفع مسائل و مشکلات اصلی می‌تواند شرایط را در این حوزه و حوزه‌های مرتبط تسهیل و تسریع کند و ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش همگانی با این چالش مواجه هستیم و آن باور و اعتقاد به موضوع ورزش همگانی و اولویت ورزش همگانی است و باید این واقعیت را بپذیریم که ورزش در نگاه سیاستگذاران، مدیران و تصمیم‌گیران در دستگاه‌ها اجرایی مرتبط با ورزش در سه دهه گذشته بحث نتیجه گرایی، مدال آوری و به عبارتی ورزش قهرمانی بوده و این نگاه غالب باعث شده از یک ماموریت جدی‌تر و کلان‌تر غافل شویم. وقتی از ورزش همگانی صحبت می‌کنیم یعنی تحت پوشش قرار دادن 82 میلیون جمعیت ایران برای فعالیت ورزشی . آنچه در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته بحث ورزش عمومی و تربیت بدنی و ورزش همگانی است که باید از موضع حاکمیت این توازن را برقرار کنیم که یکی از جدی ترین چالش‌های ما است. وقتی نگاه غالب به یک سمت باشد و نگاه متوازن نباشد طبعاً همه ظرفیت‌ها امکانات اعتبارات زیرساخت‌ها و هر آنچه در ارتباط با ورزش است به سمت ورزش قهرمانی سوق پیدا می‌کند.

احمدی اضافه کرد: در اهمیت ورزش قهرمانی حرفی نیست و ما به اهمیت ورزش قهرمانی واقف هستیم و می‌دانیم با ورزش قهرمانی در ایجاد انگیزه بیشتر در ورزش و مشارکت گسترده‌تر مردم در فعالیت‌های ورزشی تلاش می‌کنیم و افتخارآفرینی در فتح سکوهای جهانی و المپیک و قاره‌ای در جای ویژه خود قرار دارد و در آن بحثی نیست اما به شرط آن‌که اولویت ورزش همگانی همچنان بماند یعنی فدراسیون‌های ورزشی ما صد درصد تمرکز خود را در ورزش قهرمانی نگذارند. امروز این مسئله از چالش‌های جدی ما است. رویکرد غالب در رسانه های ما و انتظار از نهاد ورزش، فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی فقط بحث قهرمانی است. یعنی حتی نگاه متوازن در افکار عمومی و نمایندگی افکار عمومی ما که رسانه‌ها هستند نیز وجود ندارد یا کمرنگ است که ما باید این توازن را برقرار کنیم. باید این مسئله چالش جدی ما در رسانه و دستگاه‌های ورزش باشد که سهم ما نسبت به ورزش عمومی و همگانی چیست و مسئولیت ما چیست. ما تلاش می‌کنیم این را به سمت توازن پیش ببریم که کاری بسیار سخت است و نیاز به هماهنگی همراهی و هم افزایی در همه بخش‌های مختلف کشور داریم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بر اساس آمار حدود 57 درصد به صورت میانگین شیوع کم تحرکی داریم. که متاسفانه بعضی از استان‌های ما از این میانگین بالاتر هستند که این یک هشدار جدی و علامت بد است. بانوان ما به صورت میانگین 65 درصد کم تحرکی دارند که این بسیار هشدار دهنده است و این‌ها شاخص جدی برای سنجش وضعیت ورزش کشور است ما به عنوان دستگاه متولی ورزش کشور باید این مسئله جدی را مد نظر قرار دهیم. همراه کردن فدراسیون‌هایی که به ورزش قهرمانی می‌پردازند در حوزه همگانی کاری بسیار سخت است اما امسال با سی فدراسیون تفاهم نامه‌هایی در حوزه همگانی و روستایی امضا شده و برنامه ورزش همگانی به آن‌ها داده شده تا هم مردم را فعال کنند و هم زیرساخت‌ها را در اختیار مردم قرار دهند و هم اولویت‌هایی در برنامه‌های فدراسیون در حوزه همگانی داشته باشند. تا حدودی پیشرفت ما خوب بوده اما هنوز با مطلوبی که مدنظر ما بوده فاصله زیاد است.

وی تاکید کرد: ما باید اولویت ورزش همگانی را در فدراسیون‌ها جا بیندازیم و اینطور نباشد که فدراسیون هر آنچه که اعتبار دریافت می‌کنند یا ظرفیت و امکانات و توانی که دارد همه را صرف ورزش قهرمانی کند. اهمیت ورزش قهرمانی به جای خود اما باید بحث ورزش همگانی در فدراسیون‌های ما پررنگ باشد. در شهرداری‌ها و آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و بخش کارگری که 14 میلیون کارگر تحت پوشش دارد شاهد همکاری‌های خوبی بودیم اما باید این توازن را برقرار کنیم. در مهدهای کودک با سازمان بهزیستی همکاری خوبی برقرار شده تا به صورت پایه به فرزندان آموزش ورزش کردن و فعالیت بدنی داده شود. در بسیج هم شاهد همکاری بسیار خوبی هستیم . باتوجه به گستردگی پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور و شهرها و روستاهای مختلف خوشبختانه این ظرفیت فراهم شد تا برنامه‌های ورزش همگانی را توسعه دهیم.

احمدی خاطر نشان ساخت: در ورزش روستایی که 25 درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند باید توجه کنیم و ظرفیت‌ها و امکانات ورزشی در این حوزه ایجاد کنیم که امسال جام خوشه چین برگزار شد که آثار خوبی داشت و انشاالله با گستردگی تنوع بخشی و کیفیت بهتر سال آینده هم دنبال خواهیم کرد. بحث توسعه خانه‌های ورزش روستایی را سال گذشته هم دنبال کردیم و امیدوار هستیم بتوانیم در هر بیش از سی و سه هزار روستای پرجمعیت که دارای دهیاری هستند بتوانیم خانه‌های ورزش روستایی را با مشارکت دهیاران ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم گرایش مردم را نسبت به ورزش همگانی به خصوص در مناطق کم‌تر برخوردار بیشتر کنیم گفت: بحث زیرساخت‌ها در عین این‌که مهم است و اینکه ما باید به تناسب به مناطق جمعیت کشور از زیرساخت‌های حداقلی برخوردار باشیم, مسئله اصلی نیست. امروز چالش ما در حوزه ورزش همگانی تغییر رفتار است. یکی از سخت‌ترین کارها تغییر رفتارها و عادت‌های شکل گرفته است که تبدیل به رفتار شده است و توسعه شهرنشینی و زندگی شهری و کم تحرکی تبدیل به یک رویکرد و رفتار غالب شده است که باید بتوانیم این نگرش را در بین اقشار مختلف جامعه و گروه‌های جمعیتی تغییر دهیم. این یکی از کارهای ماست که باید با همکاری همه بخش‌های آموزشی و فرهنگی و تربیتی عمل کنیم و این هشدارها مرتب باید داده شود.

وی بیان کرد: ما نیاز به یک جمعیت سالم داریم اگر دنبال توسعه و پیشرفت هستیم و دنبال رسیدن به قله‌ها هستیم توسعه و پیشرفت با جمعیت بیمار و ناتوان یا جمعیتی که از سلامت لازم و نشاط لازم برخوردار نیستند امکان پذیر نیست لذا بحث عمده ما آگاهی بخشی که نیازمند عزم و حرکت ملی است و همه دستگاه‌های اطلاع رسانی و آموزشی ما باید پای کار بیایند. مسئله بعدی خانه‌های ورزش روستایی است که گاهی با این انتقادها مواجه می‌شویم که در سفرها مکان های کوچکی به عنوان باشگاه ورزشی افتتاح می‌شود که چند وسیله معمولی در آن است اما این هم متاسفانه برخاسته از همان نگاه غالب در ورزش قهرمانی است و به همان فضای کوچک که به نظر برخی بی‌ارزش می‌آید نباید کم‌توجهی شود. ما باید بتوانیم در هر محله یک خانه ورزش کوچک داشته باشیم که بانوان آقایان جوانان و کودکان هم بتوانند در آن حضور داشته باشند و حداقل فعالیت بدنی و ورزش را انجام دهند به خصوص بانوان ما که نیازمند مکان ورزشی در دسترس و ایمن هستند هرچند آن مکان از نظر عده‌ای مکانی بی ارزش به لحاظ مادی باشد اما باید امکان ورزش در آن فراهم شود.

احمدی اظهار داشت: روستاهای ما نیازمند توجه جدی هستند. هدف گذاری کردیم که بتوانیم با همکاری دهیاری‌ها ده هزار خانه ورزش روستایی را در سراسر کشور فعال کنیم که نیاز جدی ما است. غالب شدن اولویت ورزش قهرمانی، افتتاح خانه‌های ورزش روستایی و خانه‌های ورزش محلات را در نطر برخی افراد بی‌ارزش جلوه می‌نماید اما باید به این نکته توجه داشت که اقدامات هرچند کوچک گامی موثر در ترویج فرهنگ انجام فعالیت ورزشی در روستاها و محلات بوده است. روستاهای ما واقعا نیازمند توجه جدی هستند. ما باید بتوانیم فصای مناسب برای انجام فعالیت بدنی با رویکرد سلامتی را برای روستاییان عزیز فراهم کنیم. بدیهی است که در این رویکرد نیاز داریم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز