از خردسالی با سکوهای ورزشگاه شهید وطنی خو گرفتیم؛

کفشگری: دایی چیزی از برانکو کم ندارد/ قول می دهم آبروی هواداران حفظ شود/ سفر در این روزها، سفر مرگ است

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۱۳:۱۶:۵۶
کد خبر: ۹۷۸۴۹۰
کفشگری: دایی چیزی از برانکو کم ندارد/  قول می دهم آبروی هواداران حفظ شود/ سفر در این روزها، سفر مرگ است
ستاره تیم فوتبال نساجی گفت: اگر نگاه مدیران باشگاه به رده‌های پایه این باشگاه ویژه و مضاعف باشد، بدون شک نساجی در سال‌های آینده به کارخانه بازیکن‌سازی تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مهرداد کفشگری یکی از قائم‌شهری‌هایی‌ست که در بالاترین سطح لیگ برتر تجربه بستن بازوبند کاپیتانی تیم پرسپولیس را نیز در کارنامه دارد و همچنین در رده‌های پایه نیز بارها به عضویت تیم ملی درآمده، او همواره در رؤیاهایش آروز داشت روزی برای تیم شهرش «نساجی» بازی کند و حالا بالاخره در این فصل موفق شد به خواسته دیرینه‌اش برسد. سرانجام پس از کش‎وقوس‌هایی که میان باشگاه و فدراسیون وجود داشت، در نیم‎فصل دوم با زحمات مالک و مدیرعامل باشگاه، کارت بازی مهرداد کفشگری صادر شد و او توانست در دو بازی گذشته نساجی، دقایقی به میدان برود.

فرصت را مناسب دیدیم و دقایقی با این بازیکن ارزنده هم‌کلام شدیم.

به‌عنوان نخستین سؤال، مهرداد جان! از شرایط آمادگی خودت در حال حاضر بگو و آیا در دو بازی اخیر توانستی خودت را با شرایط مسابقه وفق دهی؟

متأسفانه چند ماهی درگیر مصدومیتم بودم و خدا را شکر از بندش رها شدم و حدوداً دو ماهی می‌شود که تمریناتم را به‌طور جدی دنبال می‌کنم. من در بدترین شرایط آمادگی‌ام که باشم اما وقتی وارد زمین می‌شوم، تمام توان و جانم را می‌گذارم تا خواسته‌های سرمربی را برآورده کنم، طبیعتاً زمان می‌بَرد تا بتوانم به شرایط ایده‌آل برسم، در ابتدای فصل انگیزه زیادی داشتم و خیلی سرحال بودم اما اتفاقاتی که پیش آمد، خیلی به من ضربه زد.

در روزهای ابتدایی که محمدرضا مهاجری در فصل اخیر هدایت تیم را به‌عهده گرفته بود، در مورد تو می‌گفت مهرداد اگر شرایط بدنی‌اش آماده باشد، بهترین و خوش‌فکرترین هافبک دفاعی ایران است، از فرایند حضورت در نساجی بگو.

این لطف آقای مهاجری است و شاید این‌گونه نباشد، من در تیم پدیده هم شاگرد ایشان بودم و روزهای خوبی را آنجا تجربه کردم. در تیم‌هایی که حضور داشتم همه مربیانم می‌دانند که در زمین فقط تابع نظرات و تفکرات سرمربی هستم و هیچ‌وقت برای دل خودم فوتبال بازی نکردم، چون بر این باورم فوتبال برای یک سرمربی مثل بازی شطرنج می‌ماند و همه مهره‌های این صفحه باید در اختیار سرمربی باشند و با دستور سرمربی حرکت کنند، باور کنید به نظر هیچ کارشناس و یا هواداری توجه نمی‌کنم و فقط دوست دارم نظر سرمربی را جلب کنم.

همه می‌دانند که من از بچگی عاشق نساجی بودم و کافی بود آقای مهاجری یا هر مربی دیگری که هدایت نساجی را در دست می‌گرفت یک اشاره کند تا من به تیم محبوبم بیایم.

با توجه به اینکه بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را هم بر بازو بستی اما همیشه در مصاحبه‌هایت از علاقه‌ات به نساجی اشاره می‌کرد و گفته بودی آرزو دارم حتی یک‌بار هم شده با پیراهن نساجی در ورزشگاه شهید وطنی بازی کنم، واقعاً نساجی تا این حد برایت لذت‌بخش است؟ حس‌ و حالت در زمان بازی با پارس جنوبی که برای اولین‌بار توانستی در وطنی بازی کنی را توصیف کن.

عشق به نساجی مال دیروز و امروز نیست، قائمشهری‌ها و هواداران تیفوسی می‌فهمند من چه می‌گویم، ما از خردسالی با سکوهای ورزشگاه شهید وطنی خو گرفتیم، مثل همه مردم شهر با باخت نساجی گریه کردیم و با برد نساجی خندیدیم و خوشحال بودیم، اصلاً جرقه فوتبالیست شدن من و امثال من که امروز در سطح بالای فوتبال مشغول به فعالیت هستند همین ورزشگاه شهید وطنی و تیم بزرگ نساجی بود.

متأسفانه سرنوشت فوتبالی من طوری پیش رفت که نتوانستم هیچ‌وقت پیراهن مقدس نساجی را به تن کنم، همیشه در تنهایی‌هایم با خودم می‌گفتم یعنی واقعاً فوتبالم بدون حضور در نساجی پایان می‌رسد؟! باور کنید همیشه آرزویم این بود که فقط یک‌بار پیراهن نساجی را بپوشم و در ورزشگاه شهید وطنی بازی کنم تا این آرزوی قدیمی‌ام برآورده شود و الحمدلله بازی با پارس جنوبی به آنچه که سال‌ها در انتظارش بودم رسیدم، یک شوت خوب هم زدم که فکر می‌کردم گل شد اما متأسفانه شرایط بد جوی و وزش شدید باد اجازه نداد تا آن توپ وارد دروازه شود.

مهرداد کفشگری

نساجی را به‌طور کل در فصل جاری چطور دیدی؟ آیا توانست آبروی فوتبال مازندران را حفظ کند؟

به دیدگاه بسیاری از کارشناسان نساجی در این فصل فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت اما متأسفانه بخت با ما یار نبود و نتوانستیم نتایج دلخواه را کسب کنیم؛ نساجی زمانی می‌تواند نماد فوتبال مازندران باشد که مثل سال‌های دور فقط بازیکن‌های بومی داشته باشد، الان پرسپولیس و استقلال یا تراکتور نماد فوتبال شهر یا استان‌شان هستند؟ طبیعتاً نه، چون بازیکنان صرفاً بومی در این تیم‌ها وجود ندارد. فوتبال حرفه‌ای فارغ از نگاه‌های ناسیونالیستی‌ست و باید ببینیم ذائقه سرمربی چیست و چه بازیکنانی را با چه کیفیتی می‎خواهد، مهم نیست اهل کجا باشند.

نظرت درباره بومی‌تر شدن نساجی و استفاده از ظرفیت جوانان نخبه فوتبالی مازندران چیست؟

مسلماً همان‌طور که همه می‌دانند شاید بیش از ۶۰ بازیکن مازندرانی در تیم‌های مختلف در لیگ برتر بازی می‌کنند، یعنی مازندران ظرفیت حداقل سه تیم را در لیگ برتر دارد، نساجی هم با توجه به بازیکنان جوان باکیفیتی که منطقه شمال کشور دارد، می‌تواند این سیاست را پیش بگیرد که از بازیکنان بومی بیشتر استفاده کند.

شما مطمئن باشید اگر نگاه مدیران باشگاه نساجی به رده‌های پایه این باشگاه ویژه و مضاعف باشد، بدون شک نساجی در سال‌های آینده به کارخانه بازیکن‌سازی تبدیل می‌شود.

فکر می‌کنی در حال حاضر که ۳۲ سال سن داری  بتوانی این ثبات را تا چند سال آینده نیز حفظ کنی؟ فکر می‌کنی به آن مهردادِ پرسپولیس برسی؟

فوتبال در سرشت و وجود من نهادینه شده و مطمئناً اگر بتوانم به لحاظ آمادگی جسمانی خودم را در شرایط مطلوبی نگه دارم و بدنم جواب دهد، تا هر سالی که خودم دوست داشته باشم می‌توانم بازی کنم.

همانطور که گفتم در هر شرایطی وقتی وارد زمین شوم و در هر تیمی که باشم با تمام وجود و توانم بازی می‌کنم.

به‌نظرت در حال حاضر در پست هافبک دفاعی که پست تخصصی خودت است، چه بازیکنانی در لیگ برتر عملکرد بهتر و قابل دفاعی دارند؟

پست هافبک دفاعی یک پست خسته‌کننده و طاقت‌فرسا و یک پست کلیدی و حیاتی در هر تیمی است، هر تیمی که در این پست بازیکنان باکیفیتی را در اختیار بگیرد، به جرأت می‌توانم بگویم ۵۰ درصد کارش را پیش برده است، شما اگر به هافبک دفاعی‌های تیم‌هایی که در لیگ برتر، فوتبال خوبی ارائه می‌کنند، نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که بازیکنان باکیفیتی هستند، نساجی هم امسال مثل پارسال در این پست بازیکنان خوبی را در اختیار دارد.

در روز صعود نساجی به لیگ برتر با شال و کلاه هواداری در ورزشگاه تختی در میان تماشاگران حاضر بودی، از آن روز بگو.

 آن روز یک روز باشکوه، بی‌نظیر و تکرارنشدنی برای مردم مازندران بود، حیف بود اگر قائمشهری بودی و در آن روز در ورزشگاه تختی حضور پیدا نمی‌کردی، ۲۵ هزار نفر از مازندران برای یک بازی به تهران سفر کردند و یک روز تاریخی را به ثبت رساندند. آن روز برای همه قائمشهری‌ها و هواداران نساجی یک حماسه بود و واقعاً دیدن تصاویر و ویدئوهای آن بازی، حال آدم را دگرگون می‌کند.

حضور محمود فکری و کادر فنی جدید را چگونه ارزیابی می‌کنی و فکر می‌کنی نساجی در پایان فصل به چه جایگاهی در جدول می‌رسد؟

آقای فکری شروع دوران بازیگری و جهش فوتبالی‌اش از نساجی بود و هم آغاز مربی‌گری‌اش، خودش بچه شهر ماست و به نساجی تعصب دارد، الحمدالله کادر فنی خوب و باانگیزه‌ای هم او را همراهی می‌کنند و من مطمئنم با جدیت و مدیریتی که حاج‌محمود دارد، نساجی به بالاترین سطح تمرکز و اعتماد به نفس می‌رسد.

نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه جایگاهی را در پایان فصل تصاحب می‌کنیم اما مطمئن باشید هیچ بازیکنی کم نمی‌گذارد و قول می‌دهیم در پایان فصل آبروی هواداران نساجی حفظ شود.

مهرداد! در طول دوران بازیگری‌ات تیم‌های مختلفی را تجربه کردی و شاگرد مربیان بزرگی بودی، همه هم از ارادتت به علی دایی خبر دارند، به‌نظرت علی دایی یا جواد نکونام هم که در مقطعی شاگردش بودی، چقدر با امثال برانکو یا اسکوچیچ به لحاظ فنی فاصله دارند که فدراسیون برای هدایت تیم ملی به آنها اعتماد نمی‌کند؟

علی دایی، جواد نکونام و امثال این عزیزان که امروز در سطح عالی مربی‌گری در لیگ برتر حضور دارند، چیزی از برانکو یا اسکوچیچ کم ندارند و به‌نظرم اگر هدایت تیم ملی به آقای دایی یا آقای نکونام سپرده می‌شد، با خیال راحت‌تری به آینده تیم ملی نگاه می‌کردیم، هرچند برای آقای اسکوچیچ آرزوی موفقیت داریم، تیم ملی برای ما مقدس است و هر کس که سرمربی تیم ملی باشد، جامعه فوتبال وظیفه دارد برای موفقیت تیم ملی، کمک‌حال باشد.

به‌عنوان آخرین سوال با توجه به شیوع کرونا چه توصیه‌هایی داری و درحالی که در آستانه عید نوروز قرار داریم، چه حرف یا پیشنهادی داری؟

خواهشم از همه هم‌وطنان عزیز این است که موضوع شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند، همه مسائل بهداشتی را رعایت کردند، متأسفانه سال ۹۸ سال تلخی برای ما بود، خواهشمندیم بیشتر از این بر داغ‌ها اضافه نکنید، اصلاً ارزش ندارد که بخواهیم قصد سفر داشته باشیم، بدون شک این سفرها، سفر مرگ است یا مرگ خودت یا مرگ هم‌وطنانت، مرگ فقط برای همسایه نیست، الان بسیاری از عزیزان درگیر این بیماری هستند و برای‌شان طلب عافیت می‌کنیم.

اگر پدر و مادرتان را دوست دارید، در ایام عید نوروز به دیدارشان نروید، همه باید خودمان را قرنطینه خانگی کنیم و فقط برای امور خیلی ضروری یک نفر از اعضای خانواده از خانه خارج شود و فوراً هم به منزل برگردد.

آروزی سلامتی دارم برای همه کسانی که قلب‌شان برای نساجی می‌تپد و تشکر ویژه دارم از زحمات بی‌بدیل و بی‌منت مهندس رضا حدادیان مالک دلسوز و دوست‌داشتنی باشگاه نساجی و همچنین از جناب آقای علی امیری مدیرعامل کاربلد و زحمتکش باشگاه هم قدردانی می‌کنم و برای همه عزیزانی که در باشگاه و تیم نساجی مشغول خدمت‌رسانی هستند، آرزوی توفیق می‌کنم.

نظر شما