نوروزنامه۹۹/ گزارش برنا از اتفاق تاریخی در ورزش ایران؛

تلطیف فضای ورزشگاه‌ها با حضور دختران ایران زمین/ دولت و وزارت ورزش و جوانان پاسخگوی مطالبات به حق بانوان شدند

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۰۴:۲۲:۱۴
کد خبر: ۹۷۹۵۴۸
تلطیف فضای ورزشگاه‌ها با حضور دختران ایران زمین/ دولت و وزارت ورزش و جوانان پاسخگوی مطالبات به حق بانوان شدند
بدون شک حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را می‌توان یکی از نکات موفق کارنامه دولت تدبیروامید دانست چراکه این مطالبه اجتماعی بعد از سال‌ها محقق شد و شاهد حضور دختران و زنان ایران زمین در ورزشگاه‌ها بودیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای است که سال‌ها از سوی بانوان ورزش دوست مطرح شده و بارها نیز شاهد پیگیری‌های فراوان بانوان ورزش دوست در این زمینه بودیم اما همچنان در مسابقات مختلف و برخلاف وعده‌های داده شده در چهل سال گذشته بیشتر ماندن این قشر از جامعه  پشت درهای بسته را نظاره‌گر بودیم. اما در سال 98 اتفاق‌هایی رخ داد که تا حدودی توانست به مطالبه بانوان در این زمینه جامه عمل بپوشاند. در سالی که گذشت در چند دیدار مهم ملی از جمله بازی‌های لیگ ملت‎های والیبال که به میزبانی ارومیه و اردبیل برگزار شد، رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا که در ورزشگاه 12 هزار نفری تهران در جریان بود، رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا در بسکتبال از جمله مسابقاتی بود که بانوان هم اجازه حضور در سالن های ورزشی را به دست آورند. اما شاید بتوان مهمترین رویدادی که در امسال بانوان به صورت چشمگیر و با رعایت اصول حرفه‌ای مانند خرید قانونی بلیت در ورزشگاه حاضر شدند به بازی ایران و کامبوج اشاره کرد. بازی که درتاریخ 18 مهرماه و به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و تیم ملی کشورمان با نتیجه 14 بر 0 از سد این تیم عبور کرد و بانوان با حضور گسترده در این دیدار بار دیگر برخواسته خود اینبار از جایگاه ویژه تماشاگران تاکید کردند.

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس درباره برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال در ارومیه و اردبیل به خبرنگار برنا گفت: اینکه این مسابقات در این شهرها برگزار شود بسیار خوب است و جا دارد از تلاش ملی‌پوشان والیبال که با بازی‌های بسیار خوب توانستند شور و شوق بسیار خوبی را به جامعه بیاورند و باعث شادی مردم شوند تشکر و قدرانی کنیم.

وی افزود: در این مسابقات بانوان حضور پررنگی داشتند و می‌توان گفت در این گونه رشته‌ها تبعیض جنسیتی از بین رفته و با حضور بانوان هم فضا تلطیف می‌شود و هم حس تبعیض در میان بانوان از بین می‌رود و همین باعث شور، شوق و امید بیشتر در این بخش مهم از جامعه است، البته جا دارد از مسئولان برگزاری و افرادی که در این زمینه تلاش کردند نیز تشکر شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: وقتی نظم و انضباط در کنار حفظ شئونات اسلامی رعایت شود می‌توان حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال را نیز شاهد باشیم، بدون اینکه کوچکترین مشکلی رخ بدهد و سال گذشته هم یک مورد موفق در فینال لیگ قهرمانان داشتیم. گویا هم اکنون فیفا هم به این موضوع ایراد گرفته و باید روند کار تسریع شود و دولت باید در این‌باره تلاش‌های خود را ادامه دهد تا اینکه این خواسته محقق شود.

در طول 40 سال گذشته به دلیل فضای خاصی که در ورزشگاه‌ها حاکم بوده و بعضا نیز در حال حاضر وجود دارد، همواره از حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی جلوگیری به عمل می‌آمد اما امروز تقریبا در اکثر رشته‌های سالنی و در دیدارهای ملی زنان حضور پررنگی دارند. بدون شک حضور بانوان در استادیوم شرایط خاص خود را می‌طلبد که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود، در این مدت دولت و به ویژه وزارت ورزش و جوانان تلاش کردند فضای استادیوم‌ها و میادین ورزشی را به نوعی سازماندهی کنند تا مناسب حضور نیمی از جمعیت کشور باشد.

رضا شجیع کارشناس ورزشی به برنا می‌گوید: خوشبختانه برگزاری مسابقات لیگ ملت‌های والیبال نشان داد که شرایط و بستر لازم برای حضور بانوان در سالن‌های ورزشی فراهم شده و باید از همین ظرفیت که وجود دارد استفاده لازم را به عنوان تجربه برای سایر مسابقات پیش‌رو استفاده کرد.

او ادامه داد: تجربه تاریخی ثابت کرده که حضور خانوده‌ها در ورزشگاه ها بر عکس آن ذهنیت منفی که وجود داشت اتفاقا باعث ایجاد فضای امن‌تری به ویژه از نظر اخلاقی نیز شده است.

شجیع افزود: من فکر می‌کنم که اگر شرایط و زمینه‌های لازم فراهم شوند، پس از این قطعا می‌توانیم شاهد حضور خانواده‌ها در سالن آن هم در مسابقات باشگاهی و لیگ باشیم. پیش از این عدم هماهنگی برای حفظ امنیت و آرامش مانع از حضور بانوان در استادیوم‌ها می‌شد ولی خوشبختانه تا اینجای کار وزارت ورزش و جوانان با تدبیر این موضوع را پیش برد و بدون شک در ادامه زمینه‌های لازم را فراهم خواهد کرد تا این موضوع کم‌کم بین مردم نهادینه شود.

حضور زنان در استادیوم به عنوان بخشی اساسی از حقوق بیش از 50 درصد جامعه ایران مسئله‌ای نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و قطعا این موضوع نیاز به بررسی جدی‌تری دارد ولی امید می‌رود با توجه به حضور پرشور بانوان در مسابقات اخیری که به آن اشاره شد زمینه‌های لازم فراهم شود تا پس از این نیز نه فقط در مسابقات ملی بلکه در تمامی رقابت‌های باشگاهی نیز شاهد حضور بانوان باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز