نوروزنامه ۹۹/ ژاله فرامرزیان در گفتگو با خبرگزاری برنا:

تعهدات خود را نسبت به المپین‌ها انجام دادیم/ بهره فدراسیون‌های المپیکی از بودجه بیشتر بود/ مجوز بهره‌برداری ۵۰ مکان ورزشی را از هیات وزیران گرفتیم

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۰۹:۲۹:۴۷
کد خبر: ۹۸۰۶۰۰
تعهدات خود را نسبت به المپین‌ها انجام دادیم/ بهره فدراسیون‌های المپیکی از بودجه بیشتر بود/ مجوز بهره‌برداری ۵۰ مکان ورزشی را از هیات وزیران گرفتیم
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: براساس مصوبه ستاد بازی‌ها قرار شد که هر ورزشکاری که کسب سهمیه می‌کند 5 میلیون تومان پرداختی داشته باشیم و در یک معادله‌ای که بحث مربی و سرمربی به نوعی تعریف شده بود براساس مصوبه ای که وجود داشت آنها را هم در 6 ماهه اول پرداخت کردیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سال 98 یکی از سال‌های سخت برای کشور بود چراکه در این سال وجود تحریم‌های ظالمانه و همه محدودیت‌ها باعث شد دولت با مشکلات مختلفی مواجه باشد. بالطبع ورزش از این قاعده مستثنی نبود ولی در عین حال با مدیریتی که در این وزارتخانه صورت گرفته اکثر برنامه‌های حوزه قهرمانی، بانوان، همگانی و فرهنگی اجرایی شد. با توجه به نزدیک بودن المپیک 2020 وزارت ورزش سعی کرد بودجه لازم برای فدراسیون‌های المپیکی تامین شود.

خبرنگار برنا برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت توسعه منابع وزارت ورزش و جوانان مصاحبه‌ای را با ژاله فرامرزیان انجام داده است که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

برنامه‌های عملیاتی وزارت ورزش و جوانان متوقف شد

سال 98 سال پرپیچ و خمی برای مردم کشورمان بود و مجموعه دستگاه‌های دولتی بود. منابع مالی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد و دسترسی به منابع خیلی ممکن نشد و سعی کردیم با محدودیت‌ هایی که وجود دارد برنامه‌ریزی‌های مناسبی را داشته باشیم و بتوانیم برنامه‌های اصلی حوزه ورزش و جوانان را اجرا کنیم و عملیات دستگاهی را متوقف نکنیم. یکی از اقدامات قابل توجهی که داشتیم علیرغم اینکه میزان تخصیص منابع به حداقل ممکن رسید ولی سعی کردیم در حد تعهدات سال 97 که منابع قابل توجهی را در اختیار داشتیم تأمین اعتبار کنیم و پرداخت‌هایی را به فدراسیون‌ها داشته باشیم و فکر می‌کنم با آخرین پرداختی که داریم و تعهدی که دقیقا مبلغ سر جمعی که قرار بود نسبت به سال 97 پرداخت کنیم، پرداخت کردیم و پرداخت می‌کنیم اما در مورد نوع فدراسیون‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

فدراسیون‌های المپیکی بهره‌شان بیشتر بود

به جهت اینکه سال جدید برای فدراسیون‌های المپیکی سال سرنوشت‌سازی است و امیدوارم که با شرایط کنونی المپیک بتواند برگزار شود ولی به هرحال ما مسئول بودیم که عملیات اولیه کسب سهمیه‌هایی که دارند و هزینه‌هایی که برای اعزام‌ها و کسب سهمیه صورت می‌گیرد و اردوهایی که ضرورت داشته شرکت کنند و منابع شان را به نحوی تأمین کنیم و تا امروز فکر می کنم بالغ بر 90 درصد از کل منابع را پرداخت کردیم انشالله مابقی را هم پرداخت می‌کنیم و به هرحال فدراسیون‌ها را سعی کردیم چرخ عملیات و فعالیت آنها نخوابد. با توجه به کمبود منابعی که وجود داشته شاید انتظاری که خودمان از خودمان داشتیم که بتوانیم منابع بیشتری را اختصاص دهیم اتفاق نیفتاده آن هم به خاطر محدودیت‌هایی که در کل کشور وجود داشته است.

تعهدات خود را نسبت به المپین‌ها انجام دادیم

براساس مصوبه ستاد بازی‌ها قرار شد که هر ورزشکاری که کسب سهمیه می‌کند 5 میلیون تومان پرداختی داشته باشیم و در یک معادله‌ای که بحث مربی و سرمربی به نوعی تعریف شده بود براساس مصوبه ای که وجود داشت آنها را هم در 6 ماهه اول پرداخت کردیم و ان‌شاءالله 6 ماهه دوم را هم خواهیم داشت.

400 پروژه ورزشی در سال 98 افتتاح شد

در سال 98 با توان بالا برنامه‌های ورزش همگانی را پیگیری کردیم و منابع آن را اختصاص دادیم. برنامه‌های عمومی مناسبی در سراسر کشور برگزار کردیم. دو تا بحث المپیاد استعدادهای برتر بوده و یکی هم جام خوشه چین بوده که بالغ بر 30 میلیارد این دو برنامه منابعی را به خودش اختصاص داده در سراسر کشور و عملیاتی شده و خوشبختانه توانسته یک آثار مثبتی را در عرصه ورزش به همراه داشته باشد. در حوزه‌های زیرساختی هم فکر می‌کنم امسال ما عدد پروژه‌هایی را که تا پایان بهمن ماه افتتاح کردیم بالغ بر 397 نزدیک به 400 پروژه عمرانی را افتتاح کردیم. اگر این شرایط پیش نمی‌آمد بسیاری از پروژه‌هایمان این قابلیت را داشت که تا پایان سال 600 پروژه را هدف‌گذاری کردیم و به هدف‌مان هم رسیده بودیم به‌رغم اینکه میزان تخصیص منابع عمرانی ما امسال در سر جمع کل متفرقه‌ها و ردیف‌های اصلی کمتر از 30 درصد بوده است. با این وجود از مجموعه پروژه‌های نیمه تمامی که داشتیم با تمام همیاری‌هایی که از بخش خیرین داشتیم و ظرفیت‌هایی که ماده 27 از طریق سرمایه گذارهای بخش خصوصی فعال کردیم و همکاری که با سایر دستگاه ها داشتیم از نظر جذب منابع متفاوت، همیاری‌ها و بحث اقداماتی که در عرصه اجتماعی می‌توانستند همراه باشند و ما سعی کردیم این منابع را تأمین کنیم و این تعداد پروژه تأمین منابع شد در سراسر کشور افتتاح شد.

بعضی از پروژه‌هایی که افتتاح شد در تعهدات دولت قبل بود

تعداد پروژه‌های نیمه تمام ما در ابتدای سال 97 بالغ بر 4 هزار و خورده‌ای بود که امسال این تعداد پروژه به حدود 3 هزار و 200 رسید یعنی ما بالغ بر هزار و خورده‌ای از پروژه‌ها که اکثرا جزء زمین چمن‌های مصنوعی که مینی فوتبال برای حوزه‌های روستایی و زمین چمن های بزرگ برای حوزه های شهری که برنامه خودمان بود برای گسترش فضاهای ورزشی و دسترسی همگانی به این ورزش، مابقی پروژه ها هیچ کدام شاید در موارد بسیار نادری افتتاح جدید بوده است در دولت تدبیروامید بوده و بعضی از آنها حتی به 12 سال و 13 سال سابقه شروع پروژه می‌رسیده که امسال به افتتاح رسیده و ما تمام تلاش‌مان بر این بود که بتوانیم منابعی را مناسب جذب و توزیع و مدیریت کنیم با همیاری بقیه دستگاه‌ها و بخش خیرین و سرمایه‌گذاری‌ها را داشته باشیم و تشکر می‌کنم از همه پیمان‌کارانی که علیرغم اینکه ما نتوانستیم همه تعهدات‌مان را نسبت به آنها انجام دهیم ولی همکاری کردند و این زیرساخت‌های ورزشی را که مبنای سلامت مردم است فراهم کردند و در اختیار مردم قرار دادند.

مجوز بهره‌برداری 50 مکان ورزشی را از هیات وزیران گرفتیم

موضوع دیگری که ما امسال پیگیری کردیم و توفیقاتی را داشتیم در حوزه بحث های اداری و مالی بوده است. یک مسأله ای را با فدراسیون‌ها داشتیم که مکان‌های تخصصی را علاقه‌مند بودند که بهره‌مند شوند و طبق قانون باید مزایده می‌گذاشتیم. مجوز بهره‌برداری بیش از 50 مکان ورزشی تخصصی را برای بهره‌برداری سه ساله توسط فدراسیون‌ها از هیأت وزیران گرفتیم و ابلاغ کردیم و اعلام کردیم هر استانی که فکر می‌کند هیأت ورزشی استانش نیاز دارد که از مکان ورزشی تخصصی بهره‌مند باشد و نباید آن مکان به اجاره برود اعلام  کند مسیر قانونی طی می‌شود و هیچ مشکلی برای واگذاری بهره‌برداری وجود ندارد و تعهداتی آنجا هیأت‌ها دارند مکان‌ها را درست بهره‌برداری کنند صرفا فعالیت ورزشی در آنها صورت بگیرد و از تخریب و مشکلات آب و برق و گاز خود هیأتی که تعهد می‌کند مسئولیت را به عهده بگیرد و سه سال آینده بتوانیم فضاها را مجدد اگر باز برنامه‌ای بود مجوز بهره‌برداری را تمدید کنیم.

اماکن روستایی را در اختیار دهیاری‌ها گذاشتیم

ما مکان های روستایی بسیار زیادی داشتیم که این مکان‌های روستایی حتی ما پرسنل برای نگهداری آنها نداریم و امکان نیروی خدماتی نداریم، آب و برق و گاز این مکان‌ها را قابلیت بهره‌برداری نداریم و یک مصوبه از شورای عالی اداری گرفتیم که هم مکان‌های خیرساز را بتوانیم در اختیار مدیریت خیرین قرار دهیم و هم فضاهای ورزشی را در اختیار دهیاری‌ها قرار دهیم که آنها بتوانند به مردم خدمات دهند و از طریق درآمد هزینه هم که طبق قانون ممکن است به نوعی بتوانند این فضاها و خدمات ورزشی را بدهد ولی در اختیار دهیاری‌ها و در اختیار خیرینی که تلاش کردند این فضای خیرساز شکل بگیرد. این از توفیقاتی بود که سالیان سال برای اینکه در نحوه خدمات رسانی تخلف صورت نگیرد از طرف مدیران کل ما در استان‌ها و خدمت‌رسانی مناسبی به فضاها داشته باشیم صورت گرفت.

ساختار معاونت بانوان در وزارت ورزش ایجاد شد

بعد از ادغام دو دستگاه ورزش و جوانان ساختار این وزارتخانه به روز نشده بود که با تلاشی که همه همکاران و همراهی که سازمان اداری استخدامی داشت به هرحال این ساختار در پایان سال ابلاغ شد و ما به آنها ابلاغ کردیم. بهترین خبر این ساختار ایجاد معاونت بانوان بود که به هرحال با تلاشی که صورت گرفت معاونت بانوان شکل گرفت و الان یک معاونت جوانان داریم حوزه فرهنگی به صورت مستقیم رفت زیرنظر مدیرکل، معاونت بانوان فعالیت خودش را آغاز کرد، معاونین بانوان ورزشی ما و معاونت ورزش قهرمانی و معاونت توسعه منابع و ساختاری که برای شهرستان‌هایی که به آن سطح شکل‌گیری اداره رسیده بودند و شکل گیری نشده بود 22 شهرستان را به روز کردیم و مابقی شهرستان‌ها در راستای قانونی که بالغ بر بالای 70 هزار جمعیت داشته باشند داریم اطلاعات را کسب می‌کنیم هر شهرستانی در این اشل باشد آن نمایندگی‌ها تبدیل می‌شود به ادارات شهرستانی.

اشل حقوقی وزارت ورزش و جوانان افزایش یافت

وزارت ورزش و جوانان اشل حقوقی‌اش بسیار پائین بود و در سنوات گذشته بسیاری از دستگاه‌ها توانسته بودند آن اشل فوق‌العاده ویژه را دریافت کنند ولی وزارت ورزش از جمله دستگاه‌هایی بود که این اتفاق برای آن نیفتاده بود و چون فوق‌العاده تخصصی که دریافت کرده بود در پایانی‌ترین زمان ممکن دریافت کرده بود آن به هرحال درصدهای سالانه روی آن گرید ننشسته بود. وزارت ورزش، میراث و وزارت ارشاد پایین‌ترین حقوق‌ها را داشتیم. بعد از رایزنی‌های متعدد مکاتبات مکرری که مقام عالی وزارت با دکتر روحانی و جهانگیری داشتند و تقاضا داشتند دستورهای مساعدی را دریافت کردیم. موافقت‌ها و گزارش‌های اولیه را گرفتیم و اینکه تعهد مازاد نداشته باشیم به خصوص اینکه وزارت ورزش و جوانان به جهت اینکه تعداد پرسنل آن از همه دستگاه ها کمتر بود در این اشل موافقت های اولیه را گرفتیم و خوشبختانه شورای حقوق و دستمزد موافقت کرد و بعد کل دستگاه هایی که به نوعی  این فوق العاده را دریافت نکرده بودند شامل حالشان شد. توانستیم خوشبختانه احکام همکارانمان را چه در ستاد و چه در سراسر کشور با 50 درصد افزاش تهیه و صادر کنیم و منابع آن را پیش بینی کرده بودیم و الحمدلله این دغدغه بزرگی که واقعا برای پرسنل این وزارتخانه بود حل شد.

حضور بانوان در ورزشگاه ها در سال 98

به عنوان فعال حقوق زنان این را عرض می‌کنم برای اینکه بانوان در شرایطی قرار بگیرند که آن شرایط مورد رضایت‌شان باشد و حقوق شان را مطالبه کنند نیاز است که صبوری داشته باشند و هم مقدمات اتفاقات خوب برایشان فراهم شود. خوشبختانه از سال 97 این اقدامات شروع شده بود. شما می‌دانید در مسابقات والیبال و بسکتبال در سال 97 بانوان حضور پیدا کردند و در سال 98 این اتفاق افتاد و بانوان در استادیوم ورزشی فوتبال هم حضور پیدا کردند. واقعیت این است که من فکر می کنم برای اینکه بانوان بتوانند به حقوق شان برسند برای اینکه بتواند شرایط حضور و بروز و ظهور بانوان به نحوی باشد که 50 درصد آثار حضورش بر آن جامعه مرتبط شود و این موجب توسعه یافتگی جامعه شود نیاز است که هم دستگاه های دولت و هم دست‌اندرکاران با یک رویکرد تبعیض مثبت به منابع در حوزه بانوان نگاه کنند.

آرزوی شما برای مردم در سال جدید

کشور ایران در سال 98 با اتفاقات عجیبی مواجه بود و بعضی از این اتفاقات عجیب از آنها باعث تلخ کامی ملت شد و بعضی باعث استقامت ملت ایران شد و برخی مثل ویروس کرونا جهانی بود ولی آنچه که بود فکر می‌کنم واقعا سال 98 سال پرتلاطم برای مردم خوب کشورمان بود. برای من و برای مردم کشورم به خاطر اینکه ما همه در اتفاقاتی که افتاده هیچ فرقی نداریم و سهیم هستیم. امیدوارم سال 99 همه حزن‌های سال 98 را با فرا رسیدن به حال به فراموشی بسپاریم و مردمان خوب این سرزمین که صبور و مقاوم و باگذشت و مظلوم هستند بتوانند سربلندانه سال خوب، شاد و پرنشاط و مفرحی را آغاز کنند و با اتمام رساندن این ویروس عجیب و غریب کرونا برای مردمان جهان و مردم خوب ایران بتواند سال پر از شکوفایی و موفقیت برای مردمان این سرزمین باشد.

نظر شما