نوروزنامه۹۹/ امیر سرخوش در گفتگو با خبرگزاری برنا:

رشته‌های بیلیاردی تنها برای افراد مرفه نیست/ به حاشیه‌ها توجهی نمی‌کنم/ فرهاد مجیدی را دوست دارم

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۱:۱۹:۲۰
کد خبر: ۹۸۱۷۷۱
رشته‌های بیلیاردی تنها برای افراد مرفه نیست/ به حاشیه‌ها توجهی نمی‌کنم/ فرهاد مجیدی را دوست دارم
اسنوکرباز تیم ملی ایران گفت: در مجموع نگاه‌ها به رشته ما خوب است و استقبال خوبی از آن می‌شود اما در کل اینطور نیست که بگویم فقط افراد مرفه سمت این ورزش می‌آیند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ امیر سرخوش عضو تیم‌ملی اسنوکر ایران که در سال‌های اخیر با تلاش‌هایی بسیاری که داشت موفق شد به یکی از قهرمانان نامی کشور در این رشته تبدیل شود و حالا امید دارد در آینده با المپیکی شدن آن موفقیت‌های خود را در این میدان مهم هم ادامه دهد.  امیر سرخوش با خبرگزاری برنا گفتگویی را انجام داده است که در ادامه می‌خوایند:

وضعیت رشته شما در سال 98 چطور بود؟

سال 98 سال بدی برای رشته‌های بیلیاردی نبود ولی تنها مدالی که داشتیم طلای مسابقات آسیایی اسنوکر قطر بود. البته اکثر میزبانی‌های مسابقات آسیایی در قطر است و رییس فدراسیون آسیایی قطری هستند در مسابقات هم انصافا سالن خوبی هم دارند. برای مسابقات جهانی هم اردوی خوبی داشتیم بچه‌ها خوب تمرین کردند اما متأسفانه من به کشور اسراییل خوردم و انصراف دادم ولی بچه‌های دیگر خوب بازی کردند.

نگاه مردم نسبت به رشته بیلیارد چگونه است؟

در مجموع که نگاه‌ها خوب است و استقبال خوبی از آن می‌شود. اما در کل اینطور نیست که بگویم فقط افراد مرفه سمت این ورزش می‌آیند. برای مثال در مسابقات جام  بیلیارد که برگزار شد اکثر بازیکنان از خانواده‌های معمولی و متوسط بودند.

ایران در چه رویدادهایی میزبان مسابقات بیلیارد بوده است؟

ایران دو سال پیش در تبریز میزبان بود که خیلی خوببود و واقعا بچه‌ها درخشیدند و آنجا توانستم طلا بگیرم. علی قره گوزلو از تهران که دوم شد و سومی مشترک هم بین حیدرنژاد از خوزستان و یک نفر از پاکستان تقسیم شد. در واقع برای اولین‌بار در آسیا طلا و نقره و برنز را توانستیم بگیریم.

ایران زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مسابقات دارد؟

نمی‌خواهم که تعریف باشد ولی سالنی که ما در تبریز درست کرده بودیم با کمک آقای اسکندری و همکارانشان بهترین سالنی بود که در زندگی‌ام دیده بودم. من همه جا رفتم و کشورهای مختلف مانند چین و تایلند و...  کشورهایی که در این رشته سررشته دارند بهترین سالنی که درست کرده بودند همان سالن تبریز بود.

وضعیت لیگ بیلیارد در ایران چگونه است؟

چند سال پیش دو دوره برگزار شد ولی متأسفانه ادامه پیدا نکرد. البته در بیلیارد و در بخش تیمی خیلی مسابقات برگزار نمی‌شود. تیمی در دنیا قهرمانی جهان است ولی به صورت باشگاهی زیاد هنوز در دنیا نیست و جام باشگاه های آسیا هم نداریم در طی دو دوره چین برگزار کرد و هنوز هم برگزار می‌کند اما هنوز آن طور نیست که همه کشورها شرکت کنند.

اسپانسر شخصی دارد یا با حمایت فدراسیون در مسابقات شرکت می‌کنید؟

مسابقاتی که در سطح حرفه‌ای است اسپانسر شخصی حمایت می‌کند و قانون وزارت ورزش است که ورزش حرفه‌ای هزینه شخصی دارد در هر رشته‌ای ولی در مسابقات جهانی با هزینه فدراسیون است.

چه چیزی در ورزش باعث ناراحتی شما می‌شود؟

یکسری ناراحتی‌ها همیشه است در ورزش و فدراسیون ولی ما سعی می‌کنیم که بیشتر عبور کنیم و به حاشیه نرویم و بیشتر به تمرین و بازی می پردازیم که نتیجه بگیریم چون با این بحث‌ها و درگیری‌ها کسی به جایی نرسیده است و بیشتر به فدراسیون و ورزشکار آسیب وارد می‌شود.

دغدغه‌های اصلی شما در زندگی چیست؟

دغدغه خاصی نیست هر چه امکانات بهتر شود کیفیت اردوهایمان بهتر است و خوشحال می‌شویم.

حضور «امیرسرخوش» عضو تیم ملی اسنوکر در خبرگزاری برنا

در حال حاضر در رشته بیلیارد نیاز به مربی خارجی داریم؟

مربی خارجی هر چند سال یک بار بیاید خوب است چون ممکن است خیلی از ایرادها را ما نبینیم و آنها بتوانند ایرادها را بگیرند و رفع اشکال کنند.

اگر به گذشته برگردید بیلیارد را انتخاب می‌کنید؟

صد درصد  انتخاب می‌کردم.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق ورزشی شما در سال 98چه بود؟

تلخ‌ترین‌ها زیاد بوده، برای مثال شانس در بازی‌های ما واقعا وجود دارد شده بدشانسی آوردم و بازی را که باید صد در صد می‌بردم باختم و ناراحت شدم ولی حالا بعدا به این درک رسیدم که شاید این شانس بهتر برای تو بیاید.  خاطره شیرین هم چندین بار شده بازی‌هایی که که عقب بودم  و همه فکر می‌کردند که باختم و شده 6-3 عقب بودم ولی بردم و یک فینال آسیا در پاکستان بود با یک تایلندی که 3-6 عقب بودم و حریفم قدربود ولی فکر نمی‌کردم ببرم اما توانستم 6-7 ببرم و بازی را که باخته بودم برگرداندم.

زمانی که ناامید می‌شوید چگونه خودتان را آرام می‌کنید؟

من چون چند بار تجربه این کار را داشتم توانستم ببرم ولی باید تا لحظه آخر تلاشت را بکنی اگر نشد دیگر دوباره تمرین برای دفعه‌های بعد، ناامیدی بدترین چیز است و اگر بخواهی که زیاد غصه بخوری فایده‌ای ندارد باید انرژی بگذاری که بتوانی جبران کنی.

نظر شما در خصوص ورزشگاه آزادی و حضور بانوان که در سال گذشته به یکی از دغدغه‌ها تبدیل شده بود؟

بانوان چیزی جز حقشان نمی‌خواهند و این اصلا بد نیست ولی باید یک مقدار فرهنگ سازی شود. در والیبال و بسکتبال دیده‌ام که خانم‌ها می‌روند که البته این هم فقط برای بازی‌های ملی است و امیدواریم که درست شود. چون که حقشان است بیایند چون استادیوم غیر از اینکه ورزش حرفه‌ای است رابطه تفریحی هم دارد و به صورت تفریحی گاهی اوقات خودم هم به استادیوم می‌روم.

استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟

استقلال

آیا استقلال شانس قهرمانی دارد؟

امسال بهترین حالت استقلال در چند سال اخیر است هرچند یک مقدار بازیکنان مصدوم شدند که با این شرایط در لیگ قهرمانی سخت شده است ولی در آسیا امید داریم. فرهاد مجیدی هم یکی از اسطوره های باشگاه است و زحمت کشیده و امیدواریم که بتواند نتیجه بگیرد.

الگوی ورزشی شما چه کسی است؟

فرهاد مجیدی را خیلی دوست دارم ولی حالت اینکه خیلی بخواهم زوم باشم روی آن نه.

سال 99 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ان‌شاءالله با کمک فدراسیون و اردوهایی که می‌گذارند بتوانیم مقام خوبی کسب کنیم.

نظرتان در مورد المپیک 2020 و عمکلرد احتمالی کاروان ایران؟

المپیک قبلی خیلی جالب نبودند ولی المپیک لندن در سال 2012 خیلی خوب بود و 2008 پکن هم بد نبود ولی بهترین المپیک همان  2012 لندن بود. انشالله بچه‌های المپیکی بتوانند مدال‌های خوبی به دست بیاورند. بیلیارد المپیکی نیست و در قسمت‌های گزینشی هم رأی نیاورد  اما 2024 ممکن است که انتخاب شود.

به کسی توصیه می‌کنید که سمت ورزش بیلیارد بیاید؟

کسی که سمت بیلیارد می‌آید باید از خیلی چیزها در زندگی بزند از درس تا دانشگاه و... من بشخصه دیپلمم را گرفتم و دیگر ادامه ندادم چون تمرین می‌کردم. بیلیارد تمرین و پشتکار زیادی می‌خواهد. البته همیشه افرادی هستند که بیرون بیلیارد را می‌بینند و فکر می‌کنند که راحت است. در این رشته برای حرفه‌ای شدن حداقل 10 سال تمرین می‌خواهد. توصیه می‌کنم کسی که می‌خواهد بیاید شرایط را بداند که باید 10 سال تلاش کند.

تا به حال از رشته‌تان دل زده شدید؟

من یک بار زده شدم تقریبا 10 سال پیش بود که از خدمت سربازی آمده بودم و یک مسابقه بود که گفتم اگر مقام نیاورم آن را کنار می‌گذارم  مسابقات هم در مشهد بود اما پس از آن به تیم‌ملی رفتم و ادامه دادم.

در بیلیارد لژیونر داریم؟

چون لیگ نداریم معمولا چنین چیزی نیست.

درآمد بیلیارد خوب است؟

در بیلیارد شاخه‌های مختلف است و می‎‌شود درآمدزایی  هم کرد. من خودم باشگاه بیلیارد در کرج دارم خرید و فروش لوازم  بیلیارد را انجام می‌دهیم . باشگاه هم برای آقایان است و خانم ها زیاد استقبال نمی‌کنند.

نظر شما