گزارش خبرگزاری برنا از وضعیت رشته پرطرفدار کشور؛

خودزنی‌های تکراری در فدراسیون فوتبال/ لزوم استفاده از افراد شایسته و کاربلد/ در اصلاح اساسنامه فرصتی برای آزمون و خطا نخواهد بود

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۴:۰۵:۱۲
کد خبر: ۹۸۷۴۱۸
خودزنی‌های تکراری در فدراسیون فوتبال/ لزوم استفاده از افراد شایسته و کاربلد/ در اصلاح اساسنامه فرصتی برای آزمون و خطا نخواهد بود
فدراسیون فوتبال در چند سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته و حالا در برهه‌ای قرار گرفته که باید شخصی کاربلد و مدیر هدایت این فدراسیون را برعهده بگیرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ روز چهارم دی‌ سال 98 ماه یک خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری شد. به نظر می‌رسید تاج که پیش از این نیز سابقه بیماری قلبی را داشته این بار به خاطر فشارهای عصبی که در فدراسیون وجود داشت راهی بیمارستان شده بود.

فراز و نشیب تاج در فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال در نیمه دوم سال گذشته یکی از پرچالش‌ترین دوران خود را پشت‌سر گذاشت. بعد از رفتن مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی تیرهای انتقاد به سوی تاج و فدراسیون روانه شد. کسب نتایج نه چندان خوبی ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات انتخابی جام جهانی قطر باعث شد این انتقادها شدت بیشتری نیز بگیرد. قطعا کسب 6 امتیاز از چهار بازی چیزی نبود که بخواهد هواداران و اصحاب رسانه را راضی نگه دارد. شاگردان ویلموتس تنها در دو بازی مقابل کامبوج و هنگ‌کنگ توانستند به برتری برسند و دو بازی مهم مقابل بحرین و عراق را واگذار کردیم تا تیم ملی ناخودآگاه وارد حاشیه شود. حتی برد 14 گله مقابل کامبوج در ورزشگاه آزادی نیز باعث نشد که ویلموتس جایگاه محکمی بتواند در تیم ملی برای خود درست کند.

کی‌روش مخالفان و موافقان زیادی در ایران داشت ولی در نهایت بعد از جام ملت‌های آسیا فدراسیون تصمیم بر این گرفت که با مرد پرتغالی قطع همکاری کند. در آن ابتدا صحبت از گزینه‌های سرشناسی مانند کلینزمن، رنار و لوپتگی به میان آمد ولی در نهایت فدراسیون فوتبال سکان هدایت تیم ملی را به ویلموتس سپرد. از همان ابتدا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که این مربی در حد و اندازه تیم ملی نیست و نمی‌تواند خواسته مردم و مسئولین را برآورده کند. ویلموتس که قرار بود برخلاف کی‌روش مربی پروازی نباشد و با حضور مستمر در ایران تمرینات تیم ملی و همچنین بازی‌های لیگ را زیرنظر بگیرد، خلاف وعده کرد و راه مرد پرتغالی را پیش گرفت.

همه اتفاق‌ها و حواشی پیرامون تیم ملی باعث شد در نیمه دوم سال 98 هجمه‌های زیادی به مهدی تاج وارد شود و بعد از یک دوره بستری در بیمارستان تصمیم به استعفا گرفت. استعفای تاج شاید به نوعی رهایی از فشار انتقادها بود و در حالی که قرار بود در اردیبهشت سال 99 انتخابات برگزار شود، فدراسیون فوتبال بدون رییس شد. بعد از حدود یک‌ماه حیدر بهاروند به عنوان سرپرست انتخاب شد ولی حواشی فدراسیون به پایان نرسید. این‌بار دردسر جدیدی به نام اساسنامه فدراسیون مانع از این شد که بخواهند انتخابات را برگزار کنند. فیفا در اسفندماه با ارسال نامه‌ای به ایران اعلام کرد به خاطر برخی موارد در اساسنامه که باید اصلاح شود فدراسیون فعلا حق برگزاری انتخابات را ندارد. هرچند که در آن ابتدا فدراسیون‌نشین‌ها اعلام کردند مشکلی در این خصوص نیست و می‌توان انتخابات را برگزار کرد ولی زور فیفا چربید و انتخابات به تعویق افتاد.

فرصتی برای آزمون و خطا نیست

حالا باید اساسنامه بعد از اصلاح به رویت فیفا برسد که فدراسیون مشکلی برای انتخابات نداشته باشد. فدراسیون دراین‌باره باید دوراندیشی لازم را داشته باشد و با توجه به قوانین روز این اصلاحات را انجام دهد تا بازهم در آینده نزدیک با مشکلات مواجه نشویم. شاید یکی از خرده‌هایی که می‌توان به اساسنامه گرفت بحث عدم حضور فوتبالیست‌ها برای کاندید شدن در پست ریاست فدراسیون است که قطعا باید در این خصوص بازنگری لازم اعمال شود. حضور پیشکسوتان موفق فوتبال در عرصه ریاست که به چند و چون این رشته آشنا هستند و محبوبیت لازم را بین اهالی جامعه فوتبال دارند شاید بتواند بخشی از مشکلات گذشته را حل کند. اگر نگاهی به فدراسیون کشتی بیاندازیم از زمانی که علیرضا دبیر زمام امور را در این فدراسیون برعهده گرفت از بهترین و ستاره‌های کشتی ایران در پست‌های مختلف استفاده کرد و قطعا در پایان چهار ساله دوره ریاست دبیر می‌توان نتیجه این تغییرات را مشاهده کرد.

فدراسیون فوتبال در چند سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته و حالا در برهه‌ای قرار گرفته که باید شخصی کاربلد و مدیر هدایت این فدراسیون را برعهده بگیرد. تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی در شرایط حساسی قرار دارد و باید چهار بازی باقی مانده خود را با برد پشت‌سر بگذارد. در این شرایط دیگر وقت آزمون و خطا برای فدراسیون وجود ندارد و باید با هم‌اندیشی و انتخاب درست اعضای مجمع بهترین گزینه راهی فدراسیون فوتبال شود. ورزش و در راس آن فوتبال همیشه سهم بسزایی در ایجاد شادی و نشاط در جامعه داشته و بی‌توجهی به آن از سوی اعضای مجمع طبعات غیرقابل جبرانی درپی خواهد داشت.

اساسنامه‌ای که مدیران کاربلد را حذف می‌کند، ارزشی ندارد

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال، در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: من اطلاع جامعی از مفاد اساسنامه فدراسیون ندارم ولی یکی از مسائلی که باعث شد فوتبال ایران به جایگاهی که حقش است نرسد همین مسئله اساسنامه است. فوتبال ما همیشه از سالیان گذشته تا الان در تلاطم بود و همین امر سبب شد ما نتوانیم جایگاه ثابتی داشته باشیم و فراز و نشیب داشتیم. اگر فقط بخواهیم یک دوره را اشاره کنیم که فدراسیون فوتبال به شکل خوبی اداره شد در زمان محمد دادکان بود و به غیر از آن فدراسیون فوتبال ما افراد باتجربه و مدیر را به خود ندیده است.

وی در ادامه افزود: در پایان سال گذشته به جز اتفاقی که به خاطر کرونا در ایران و جهان رخ داد و باعث شد که مسابقات و همه برنامه‌های ورزشی تعطیل شود یک اتفاق ناخوشایند بحث افرادی بود که برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کردند. چهره آشنا و مدیری که بخواهد فدراسیون فوتبال را از این وضعیت خلاص کند ندیدم. قصدم ناامیدی جامعه فوتبال نیست ولی اسامی نفرات ثبت‌نام کننده را وقتی دیدم کاملا ناامید شدم. این نفرات در قامتی نیستند که بخواهند فوتبال ایران را به جایگاه اصلی خود برسانند. بنده به هیچ کدام یک از این نفرات اعتقادی ندارم و امیدوارم که تصمیم دیگری گرفته شود.

کارشناس فوتبال ادامه داد: فدراسیون فوتبال به ضیافتی تبدیل شده که فقط یک تعداد محدود افراد به آن آمد و شد دارند. دلیل اینکه کسی بعد از چند سال حضور ناموفق در فدراسیون فوتبال بازهم به عنوان دبیرکل بازگردد واقعا نمی‌دانم. اساسنامه‌ای که مدیران کاربلد را برای حضور در انتخابات حذف می‌کند به پشیزی نمی‌ارزد. صرف صحبت من این نیست که فقط فوتبالی‌ها می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند ولی اگر در کنار مدیریت صحیح آن، فرد فوتبالی هم باشد قطعا می‌تواند در فدراسیون کارساز شود.

سخن آخر

وضعیت و شرایط تیم ملی فوتبال همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد به طوری نیست که بخواهیم در این مقطع حساس کوتاهی صورت بگیرد. به علاوه تیم ملی که در مسابقات انتخابی جام جهانی حضور دارد نباید از لیگ برتر و دیگر لیگ‌ها نیز غافل شد. مجمع فدراسیون فوتبال شاید در این دوره نسبت به دوره‌های قبل آزمون سخت‌تری در پیش دارد و امیدواریم که با انتخاب اصلح‌ترین گزینه زمینه لازم برای رشد و ارتقای فوتبال ایران فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز