مردم از شرایط سخت می‌توانند استفاده کنند؛

ورزش دوای کم حوصلگی جامعه/ دستیابی به سلامت بدن با رژیم غذایی سالم/ قرنطینه خانگی نیازمند پویایی و تحرک است

۱۳۹۹/۰۱/۳۰ - ۰۷:۳۴:۲۳
کد خبر: ۹۸۹۴۹۶
ورزش دوای کم حوصلگی جامعه/ دستیابی به سلامت بدن با رژیم غذایی سالم/ قرنطینه خانگی نیازمند پویایی و تحرک است
از همین شرایط سخت و دشوار هم می‌توان استفاده کرد تا مردم ورزش کردن کنار خانواده‌های خود را تجربه کنند، حتی اگر ورزش کردن در منزل محدودیت‌های خاص خود را داشته باشد، باز هم می‌توان یک‌سری فعالیت‌های جسمانی را داشته باشند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ خانه‌نشینی باعث کم‌حوصله شدن افراد می‌شود، اکثر مردم در چنین شرایطی به سراغ پرخوری خواهند رفت، این یک عکس‌العمل طبیعی است که ناخودآگاه صورت می‌گیرد. با توجه به شیوع ویروس کرونا، خانه‌نشینی و کم‌تحرکی بین مردم کشور افزایش پیدا کرده و مردم در طول یک هفته کمتر از یک ساعت و نیم فعالیت بدنی با شدت متوسط دارند، این موضوع می‌تواند موج جدیدی از چاقی را در پیش داشته باشد که سلامت جامعه را جدا به خطر می‌ اندازد. سالمندان و کسانی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، بیشتر از گروهای دیگر در معرض خطر چاقی و افزایش چربی، قند و فشار خون هستند.

در حال حاضر شرایط حاکی در دنیا به گونه‌ای است که مردم مجبور به قرنطینه کردن خود در خانه‌ هایشان شدند، تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند. اما از همین شرایط سخت و دشوار هم می‌توان استفاده کرد تا مردم ورزش کردن کنار خانواده‌های خود را تجربه کنند، حتی اگر ورزش کردن در منزل محدودیت‌های خاص خود را داشته باشد، باز هم می‌توان یک‌سری فعالیت‌های جسمانی را داشته باشند.

فعالیت‌های ورزشی، حتی اگر با شدت کمی هم انجام شوند، می‌توانند باعث تحرک و بالا رفتن قوای جسمانی شوند که یقینا نشاط و شادابی روح و روان را نیز در پیش خواهد داشت. همچنین با بالا بردن سطح آمادگی جسمانی می‌توان بدنی مقاوم‌تر و قوی‌تری داشت. کنترل وزن در چنین شرایطی فقط می‌تواند با انجام 30 تا 60 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در طول روز و کمی دقت در تغذیه غذایی روزانه صورت بگیرد و افراد سلامت وزنی خود را حفظ کنند.

حدود 45 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در ورزش‌های خانگی مانند طناب زدن، حرکات ایروبیک، تمرین با دمبل، تمرین با توپ، و ... می‌تواند به طور کامل از افزایش وزن جلوگری کند. در صورت مداوم بودن این تمرینات روند کاهش وزن و چربی‌سوزی هم در بدن آغاز می‌شود وعلاوه بر تقویت عضلات، چربی‌های اضافه به عنوان سوخت مصرف می‌شوند. یکی از نکات بسیار حائز اهمیت هنگام فعالیت ورزشی، مصرف آب به میزان لازم است، اما نباید از آب یخ و یخ دفعه استفاده کرد، بلکه آب باید به صورت جرعه جرعه و با نزدیک‌ترین دما با دمای بدن انسان باشد.

اما در چنین شرایطی ورزش به تنهایی نمی‌تواند باعث سلامتی و تناسب اندام انسان شود و رژیم غذایی و تغذیه روزانه ما تاثیر بسیار زیادی در این خصوص دارند. چند نکته بسیار مهم در رژیم‌های غذایی روزانه ما وجود دارد که کاملا اشتباه است و با حذف یک سری مواد و جایگزین کردن آن‌ها با مواد مغذی می‌توان به یک رژیم غذایی سالم رسید.

حذف چربی‌های حیوانی و روغن‌های نباتی و جایگزین کردن روغن‌های طبیعی گیاهی، مصرف سبزیجات بیشتر نسب به گوشت، مرغ و ... در هر وعده غذایی، آهسته غذا خوردن و کامل جویدن لقمه، مصرف یک یا دو عدد میوه در روز، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در شبانه‌روزی، مصرف غذاهای فست‌فود و سرخ کرده فقط یک وعده در هفته، جایگزین کردن خرما و کشمش به جای شکلات، شیرینی، قند و شکر، حذف لبنیات پر چرب و مربا از وعده صبحانه، حذف تنقلات و نوشابه و... مواردی هستند که با رعایت آن‌ها در مرحله به یک رژیم غذایی سالم و در پی آن باعث سلامت بدن ما می‌شود. سبزیجات خام مواد غذایی هستند که مصرف آن‌ها هیچگونه محدودیتی ندارد و می‌تواند هم همراه غذا و هم به عنوان یک میان وعده استفاده شوند. اما مصرف مایعات به همراه غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

با انجام فعالیت‌های ورزشی و داشتن رژیم غذایی مناسب، مغز هورمون شادی یعنی دوپامین ترشح می‌کند، به همین دلیل در این خانه‌نشینی‌ها و کم‌حوصلگی‌ها، ورزش بهترین روش برای سلامتی جسم و شاداب نگهداشتن روح محسوب می‌شود. همچنین سلامت زیستن و رژیم غذایی سالم علاوه بر جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا به اندام متناسبی برسید و در نهایت با رعایت چند نکته که هزینه چندانی هم ندارد سلامتی شما را به ارمغان ‌خواهد آورد. شاید هم همین قرنطینه خانگی بهانه‌ای شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهیم و پویاتر زندگی کنیم.

نظر شما