الهام کاکلی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

حضور روانشناس ورزشی کنار ورزشکاران ضروری است/ باتوجه به شرایط موجود ملی‌پوشان تحت فشار روانی هستند

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۰۹:۰۳:۴۲
کد خبر: ۹۹۲۵۲۰
حضور روانشناس ورزشی کنار ورزشکاران ضروری است/ باتوجه به شرایط موجود ملی‌پوشان تحت فشار روانی هستند
ملی‌پوش دوومیدانی ایران گفت: نیاز است که یک روانشناس کنار ورزشکار باشد تا بتواند یک مسیر را تعیین کند و ورزشکار بتواند در آن راه حرکت کند و با آرامش به هدف خود برسد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، الهام کاکلی ملی‌پوش دوومیدانی ایران در خصوص برگزاری دوره‌های روانشناسی آکادمی ملی المپیک طی گفتگو با خبرنگار برنا بیان کرد: من قبلا با کلاس‌های روانشناسی ورزشی را در آکادمی ملی المپیک گذرانده بودم و رشته تحصیلی من هم روانشناسی ورزشی است، اما یک روز در هفته را به آکادمی می‌رفتم و زیر نظر روانشناس ورزشی کارهایم را دنبال می‌کردم. باتوجه به شیوع کرونا دیگر نمی‌توانسیتم به صورت حضور با کارشناسان ارتباط داشته باشیم، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا این کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شود. با چندتا از دوستان دیگر که آن‌ها هم همین روند را در پیش گرفته بودند، همراه شدیم و کارگاه روانشانسی غیر حضوری و مجازی را برگزار کردیم که بسیار مسمر ثمر بود و به روند پیشرفت ما کمک کرد تا استرس ما کم شود.

وی افزود: الان شرایط بسیار خاص است و ما یک مقدار استرس گرفته بودیم چون دیگر نمی‌توانیم تمریناتمان را به طور مستمر دنبال کنیم و فقط یک سری تمرینات آمادگی را در منزل انجام می‌دهم. این مسئله از نظر ذهنی ما را درگیر کرده بود. این دوره واقعا به ما کمک کرد که بتوانیم شرایط سازگارتری داشته باشیم و بار روانی که داشتیم کم شود.

کاکلی اظهار داشت: واقعا 90 درصد ورزش ذهن است و فقط 10 درصد آن به جسم برمی‌گردد. آنقدری که ذهن درگیر است و می‌تواند تاثیرگزار باشد، شاید شرایط بدنی نباشد. به همین دلیل در چنین شرایطی فرصتی وجود دارد تا ورزشکاران بتوانند با انجام یک سری تمرینات روانی ذهن خود را قوی کنند. در کنار تمرینات جسمانی که بسیار جزئی است، باید حتما تمرینات ذهنی را داشته باشند. می‌توانند خلاهایی که همیشه وجود داشته را از این طریق حل کنند.

بانوی ملی‌پوش دوومیدانی ایران در پایان گفت: حضور یک روانشناس ورزشی کنار ورزشکاران، از موارد بسیار ضروری و واجب است. من شخصا باوجود این که روانشناسی ورزشی خواندم، یک سری موارد را می‌توانم روی خودم پیاده کنم اما چون الان در عرصه ورزش فعالیت دارم، در یک سری موارد نیاز است که یک روانشناس کنار ورزشکار باشد تا بتواند یک مسیر را تعیین کند و ورزشکار بتواند در آن راه حرکت کند و با آرامش به هدف خود برسد. شرایط به گونه‌ای است که اگر این کلاس‌ها ادامه داشته باشد، من قطعا به صورت داوطلبانه حضور پیدا می‌کنم و واثعا ممنونم که این شرایط برای ما فراهم شد.

نظر شما