ورزش و سلامتی؛

رژیم‌های بی‌پایه و اساس، بلای جان انسان‌ها/ برای کاهش وزن باید مقدار کربوهیدرات گروه‌های غذایی کمتر شود

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۸:۰۸:۰۷
کد خبر: ۹۹۴۲۳۱
رژیم‌های بی‌پایه و اساس، بلای جان انسان‌ها/ برای کاهش وزن باید مقدار کربوهیدرات گروه‌های غذایی کمتر شود
یکی از شایع‌ترین اشتباهات در رژیم‌های غذایی افراد این است که یکی از گروه‌های غذایی را کلا از برنامه خود حذف می‌کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ طی سال‌های اخیر شاهد ظهور انواع رژیم‌های غذایی بی‌پایه و اساس بودیم که اکثر آن‌ها سلامتی شخص را به‌خطر می‌اندازند. شوک، وگان، کتوژنیک، بنتینگ، فلکسترین، اتکنیز و ... نام برنامه‌های رژیمی مختلفی است که شاید بارها درمورد اثرگذاری سریع آن‌ها شنیدیم. اما هیچ گاه در خصوص دوام اثرگزاری آن‌ها، اصولی بودن یا میزان سلامتی آن‌ها اطلاعاتی داده نمی‌شود.

بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام از رژیم بسیار سختی استفاده می‌کنند که در اکثر آن‌ها یک ماده غذایی حذف می‌شود. می‌توان گفت خطرات و ضررهای چاقی به مراتب کم‌تر از این رژیم‌های بی‌پایه و اساس است. در اکثر این رژیم‌ها به سرعت کاهش وزن اتفاق می‌افتد، اما در واقع بدن در شرایطی که مواد غذایی لازم به آن نرسد شروع به استفاده از عضلات به عنوان سوخت می‌کند، در نتیجه فرد کاهش وزن خواهد داشت داشت و بدن فرد دچار ضعف عضلانی و بیماری‌های مختلف خواهد شد. برخی از این رژیم‌ها حتی می‌توانند باعث زخم معده، دیابت یا چربی خون در افراد شوند.

یک سری اشتباهات در رژیم‌های غذایی وجود دارد که می‌بینیم در برنامه غذایی افرادی که می‌ خواهند وزن کم کنند یا حتی برخی از ورزشکاران ما بسیار دیده می‌شود. یکی از شایع‌ترین اشتباهات در رژیم‌های غذایی این است که یکی از گروه‌های غذایی را کلا از برنامه خود حذف می‌کنند. مثلا نان، ماکارونی، سیب زمینی و هرچیزی که کربوهیدرات دارد خورده نمی‌شود، این اشتباه‌ترین روش است. در گذشته یک هرم غذایی وجود داشت که شامل، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌ها، لبنیات، گوشت و حبوبات می‌شد و رژیم‌های غذایی براساس آن برنامه‌ریزی می‌شدند.

unnamed

سال‌ها بعد برنامه‌ای با عنوان بشقاب من جایگزین این هرم شد که آن هم شامل 30 درصد غلات، 40 درصد سبزیجات، 10 درصد میوه، 20 درصد پروتئین و در کنار آن‌ها بخش کوچکی به عنوان لبنیات می‌شود. این دسته بندی‌ها همیشه باید در برنامه غذایی روزانه ما باشند و مثلا فردی که می‌خواهد کاهش وزن داشته باشد باید مقدار کربوهیدراتش را کم کند و نباید به صفر برساند یا مثلا کسی که ورزش قدرتی انجام می‌دهد باید میزان پروتئینش را بیشتر کند. هر فرد بسته به هدفی که برای رعایت یک رژیم غذایی در نظر گرفته است، باید میزان مصرف گروه‌های غذایی خود را تغییر دهد و نباید هیچ کدام از آن‌ها را به حذف کند.

8664907_285

رسیدن به تناسب اندام و وزن مناسب ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما لزوما به این معنا نیست که زمان زیادی در طول شبانه‌روز از شما بگیرد. می‌توان با حدود 30 تا 60 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در طول روز و کمی دقت در برنامه غذایی روزانه خود به مرور زمان به سلامت وزنی مناسب رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز