گزارش برنا از وضعیت ورزش پارالمپیکی در کشور؛

ورزش جانبازان و معلولین، نیمه گمشده قشری از جامعه/ مبارزه قهرمانان در دو جبهه زندگی/ حس موثر بودن باعث نشاط و شادابی می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۱۲ - ۰۴:۲۳:۱۰
کد خبر: ۹۹۵۸۳۰
ورزش جانبازان و معلولین، نیمه گمشده قشری از جامعه/ مبارزه قهرمانان در دو جبهه زندگی/ حس موثر بودن باعث نشاط و شادابی می‌شود
رویدادهای بزرگی مانند بازی‌های پاراالمپیک و پاراآسیایی انگیزه‌ای برای فعالیت به صورت حرفه‌ای در عرصه ورزش برای جانبازان و معلولین شده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، جانبازان و معلولین قشری از جامعه هستند که شاید نتوانند در تمام مشاغل و عرصه‌ها فعالیت صد درصدی داشته باشند اما با ظهور ورزش جانبازان و معلولین پیش زمینه‌ای ایجاد شد تا این عزیزان بتوانند به عنوان عضوی از جامعه یک کشور فعالیت داشته و افتخارآفرین باشند. این موضوع علاوه بر تاثیرات مثبت جسمانی و فیزیکی که دارد، می‌تواند حس حضور و موثر بودن را در آن‌ها ایجاد کند‌

حسین توکلی سرمربی سابق تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص گفت: من تقریبا ۶ ماه در خدمت این عزیزان بودم و کاملا با مشکلات آن‌ها آشنا شدم. ورزشکاران جانباز و معلولین در دو جبهه می‌جنگند، یکی مشکلات شخصی است که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو هستند، دوم تلاشی است که باید مانند ورزشکاران دیگ در عرصه ورزش چه قهرمانی و چه همگانی داشته باشند تا بهترین شرایط را برای خود رقم بزنند. واقعا غیرت و امیدواری در وجود این دوستان موج می‌زند.

وی افزود: باتوجه به شیوع ویروس کرونا، خیلی از افرادی که کاملا سالم هستند، با ماندن در منزل سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و واقعا در فشار هستند. اما این عزیزان سالیان سال باوجود محدودیت‌ها باروحیه بسیار عالی زندگی خود را ادامه می‌دهند. این عزیزان به ما می‌گوییند که باید قدر داشته‌های خود را بدانیم.

توکلی اظهار داشت: شخصیت این عزیزان، به انسان‌ها انگیزه می‌دهند تا قدر زندگی و داشته‌های خود را بدانیم. باید به این دوستان دست مریزاد گفت که باوجود تمام محدودیت‌ها، زندگی خود را به نحو احسن پیش می‌برند. امیدوارم باتوجه به شرایط آن‌ها، قدرشان را بدانیم چون ارزش کارشان خیلی زیاد است. ورزش می‌تواند هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر روحی تاثیرات مثبتی روی آن‌ها داشته باشد.

ورزش می‌تواند حتی به عنوان یک شغل برای جانبازان و معلولین محسوب شود که علاوه بر درآمدزایی، حضور آن‌ها را به ارمغان می‌آورد. این مسئله می‌تواند جامعه را با مشکلات این قشر بیشتر آشنا کند. حس فعال بودن و تاثیرگزاری، روحیه انسان‌ها را بالا می‌برد، این مسئله می‌تواند توسط ورزش صورت بگیرد و کمک کند تا جامعه‌ای شادتر داشته باشیم‌

تقی ابوطالبی، روانشناس حوزه تربیتی در این رابطه طی گفتگو با خبرنگار برنا عنوان کرد: وقتی افرادی که دارای معلولیت هستند ورزش می‌کنند، علاوه بر تاثیرات فوق‌العاده‌ای که دارد، اگر آماتور ورزش کنند هم سلامت جسمانی و هم سلامت روانی را برای آن‌ها در پیش خواهد داشت. اگر به صورت حرفه‌ای کار کنند، کسب مقام و مدال نیز به ارمغان می‌آورد. ورزش برای معلولین یک حس ابراز وجود برای آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: وقتی این عزیزان حرفه‌ای ورزش می‌کنند، از نظر جسمانی، روحی، موقعیت اجتماعی و موقعیت حرفه‌ای در سطحی قرار می‌گیرند که نشان می‌دهد محدودیت‌ها باعث عدم حضور موفق آن‌ها در جامعه نمی‌شود.

ابوطالبی تاکید کرد: از سوی اکثر متخصصین توصیه می‌شود که ورزش حتی برای افرادی که شرایط جسمانی خاص و محدودیت حرکتی دارند نباید فراموش شود. چون ورزش می‌تواند باعث سلامت جسمی و روانی آن‌ها شود.

سخن آخر

رویدادهای بزرگی مانند بازی‌های پاراالمپیک و پاراآسیایی انگیزه‌ای برای فعالیت به صورت حرفه‌ای در عرصه ورزش برای جانبازان و معلولین شده است. این موضوع پویایی و فعالیت این قشر را به ارمغان می‌آورد که علاوه بر شرایط روحی مناسب، سلامت جسمانی و فیزیکی آن‌ها را در پیش خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز