معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان:

در حوزه ورزش با کمبود قوانین حمایتی مواجه هستیم/ برای حل پرونده ویلموتس عزم ملی داریم/ برای اولین بار استقلال و پرسپولیس بدهی برای سال بعد باقی نمی گذارند

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۲:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۴۱۳
در حوزه ورزش  با کمبود قوانین حمایتی مواجه هستیم/ برای حل پرونده ویلموتس عزم ملی داریم/ برای اولین بار استقلال و پرسپولیس بدهی برای سال بعد باقی نمی گذارند
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در خصوص شرایط خاص حاکم بر فوتبال و اتفاقاتی که اخیرا در خصوص مسائل مالی، پرونده مارک ویلموتس و..... صحبت‌های ویژه‌ای را مطرح کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ جمشید تقی‌زاده، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در خصوص شرایط خاص حاکم بر فوتبال و اتفاقاتی که اخیرا در خصوص مسائل مالی، پرونده مارک ویلموتس و..... صحبت‌های ویژه‌ای را  مطرح کرد که ماحصل آن را می‌توانید در زیر بخوانید: 

درباره نشست مجلس با فدراسیون‌ها و اینکه مجلس چگونه می‌تواند در راستای رفع موانع و مشکلات وزارت ورزش و جوانان اقدام کند، چه نظری دارید؟

دیدار نمایندگان مجلس با روسای فدراسیون‌ها اتفاق خوبی است که باعث می‌شود نمایندگان مردم از کمبودهای قانونی حوزه ورزش باخبر شوند. امروز اقتصاد ورزش به شدت نیازمند وضع قوانین حمایتی است، در واقع سرمایه‌گذاری در ورزش چندان چشم‌انداز خوبی ندارد، چرا که در این حوزه ما به شدت با کمبود قوانین حمایتی مواجه هستیم. از حق پخش تلویزیونی تا حق کپی رایت و معافیت از مالیات و پراخت وام های کم بهره. به همین دلیل هم نیازمند جدی به حضور فعال مجلس در این زمینه هستیم، شما توجه کنید که ورزش در کشور ما به شدت می‌تواند ارز آور باشد و صنعت ورزش می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. به همین دلیل هم نیاز است به شکل کلان به این عرصه توجه شود.

در خصوص  آخرین خبرها از پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی صحبت می‌کنید؟

در مورد پرونده ویلموتس، در حال حاضر یک عزم ملی ایجاد شده است تا در دادگاه عالی ورزش بتوانیم حق ورزش کشور را برگردانیم. مسوولان ارشد حقوقی دولت همراه وزارت ورزش و جوانان، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به کمک فدراسیون فوتبال آمده‌اند تا دفاع قانونی، منطقی و مستدل از حق فوتبال کشورمان داشته باشند و امیدواریم بتوانیم نتیجه بگیریم.

در مورد قراردادهای غیرمتعارف لیگ برتر و اینکه برخی از  باشگاه‌ها (از جمله استقلال و پرسپولیس) بی‌حساب و کتاب دارند خرج می‌کنند، چه توضیحی دارید؟

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تحت مالکیت وزارت ورزش و جوانان است که در حال حاضر حسابرسی سال‌های قبل این دو باشگاه انجام شده و حسابرسی امسال هم در حال انجام است. در این دولت نگاه ما به سمت انضباط مالی 2 باشگاه بود، اولا طبق قانون ریالی توسط وزارت ورزش و جوانان و دولت به این دو باشگاه  پرداخت نشده، ثانیا هر دو باشگاه توانسته‌اند ضمن اینکه هزینه‌های این فصل خود را پرداخت کنند و بدهی‌های سال‌های قبل خود را نیز کاهش داده‌اند. توجه داشته باشید که برای اولین بار در 40 سال گذشته، در این فصل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس در شرف تسویه‌حساب کامل با بازیکنانشان هستند، یعنی هیچ بدهی برای سال بعد از خود به جای نمی‌گذارند و این یک موفقیت بزرگ است. در مورد سایر باشگاه‌ها، ما طبق قانون نمی‌توانیم ورود کنیم و بخش‌های مربوط باید در این زمینه وارد شوند و پاسخگو باشند.

با توجه به محرز شدن ساختار ضعیف قراردادهای فوتبال و نظارت‌ها، آیا مدیران قبلی باشگاه‌ها به ویژه سرخابی‌ها و مدیران فعلی به نهاد یا ارگانی در این خصوص جوابگو هستند؟

قطعا اگر قرارداد غیرمتعارفی باشد برخورد می‌کنیم. ما خواستار قراردادهای بازیکنان در فصل قبل و این فصل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس شده‌ایم و ریز به ریز مسائل مربوط به این موضوع را بررسی می‌کنیم. در صورتی که قراردادی خارج از عرف باشد، قطعا با عوامل آن برخورد قانونی و محکم صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه اغلب باشگاه‌های فوتبال دولتی هستند آیا عملکرد مالی هر فصل به طور شفاف وجود دارد و در اختیارتان قرار می‌گیرد؟

ما معتقدیم باید به این موارد ریشه‌ای بپردازیم و مشکلات را ریشه‌ای حل و فصل کنیم، البته در موضوع فساد در فوتبال با درخواست وزیر ورزش و جوانان، سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات ورود خیلی جدی به این موضوع داشته‌اند و اگر جایی شائبه فساد وجود داشته باشد حتما بررسی می‌شود ولی در مورد ساختار ضعیف قراردادها تا جایی که ما بتوانیم قطعا ورود می‌کنیم و این عزم هم در فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها وجود دارد که در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز