پتانسیل بالای ورزش دانش‌آموزی در استان یزد

دهقان: فولاد یزد شرایط مناسبی ندارد/ برگزاری المپیاد ورزشی باعث رشد و پویایی دانش‌آموزان شد

۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۱۶:۰۱:۵۴
کد خبر: ۳۸۸۶۹۱
دهقان: فولاد یزد شرایط مناسبی ندارد/ برگزاری المپیاد ورزشی باعث رشد و پویایی دانش‌آموزان شد
معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان یزد برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در سطح کشور را یک تحول و حرکت مثبت قلمداد کرد و گفت: مشارکت مسئولان، دانش‌آموزان، مربیان و... در این مسابقات پویایی و شادابی را بین محصلین دو چندان کرده است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا عباس دهقان پیشکسوت ورزش استان یزد که از سال 85 تا 87 به عنوان کارشناس مسئول ورزش دانش‌آموزی فعالیت می‌کرده و حالا پس از گذشت 10 سال یکبار دیگر به جایگاه اصلی خود برگشته و به عنوان معاون تربیت‌بدنی و سلامت در وزارت آموزش و پرورش استان ایفای نقش می‌کند درخصوص برگزاری مسابقات المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای گفت: این رقابت‌ها در یکی دو سال اخیر تحولی بزرگ و مثبت از لحاظ مشارکت دانش‌آموزان، مربیان و مسئولان ایجاد کرده و حتی ما در بعضی از مدارس شاهد بودیم که علاوه بر نقش پررنگ دانش‌آموزان، اولیا بچه‌ها هم حضوری فعال داشتند و حتی بین آنها هم مسابقاتی برگزار می‌شد که در نوع خود جالب بود و تبلوری از ورزش همگانی و قهرمانی انجام شد.

وی درخصوص اهدافی که در این مسابقات تعریف شده بود گفت: ما قبل از شروع مسابقات المپیاد درون مدرسه‌ای در استان یزد فرم‌هایی تهیه و آن را بین مربیان توزیع کردیم تا در تمام رشته‌هایی که مسابقات برگزار می‌شود بحث استعدادیابی لحاظ شود تا شرایط برای ادامه فعالیت دانش‌آموزان مستعد فراهم شود.

دهقان با بیان اینکه 2 ساعت ورزش در هفته برای یک دانش‌آموز کافی نیست افزود: برای حضور بیشتر دانش‌آموزان در صحنه ورزش نیاز به مکمل‌های دیگری بود که ما 2 بحث را در دستور کار قرار دادیم. نخست مسابقات المپیاد ورزشی برگزار و پس از آن ورزش صبحگاهی را فعال‌تر از گذشته کردیم و حتی برای رقابت بیشتر بین مدارس، پس از هماهنگی‌های لازم با رادیو «نسیم صبح یزد» مستقیماً گزارش‌هایی از نحوه فعالیت دانش‌آموزان تهیه و مخابره شد تا دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های ورزشی خود بپردازند.

وی دومین اقدام خود را طرح «حیاط پویا» عنوان کرد و گفت: در این طرح با ترسیم اشکال مختلف در کف حیاط مدرسه فعالیت ذهنی و جسمی دانش‌آموزان را تقویت کردیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از این طرح شد.

دهقان با اشاره به اینکه در سال 94، در استان یزد 4500 دانش‌آموز در 11 رشته پسران و 8 رشته دختران به رقابت با یکدیگر پرداختند گفت: این مسابقات که بین مدارس شهرستان و استان یزد برگزار شده در سال 95 هم ادامه دارد و خوشبختانه تداوم این رقابت‌ها باعث شده تا استان یزد در مسابقات المپیاد ورزشی مدارس سراسر کشور صاحب 26 مدال طلا، نقره و برنز در رشته‌های دوومیدانی، ژیمناستیک و... شود.

عباس دهقان معاون تربیت‌بدنی و سلامت در ادامه صحبت‌های خود بر ضرورت تشکیل کلاس‌های داوری و مربیگری برای معلمان تأکید کرد و گفت: خلاء به روزرسانی اطلاعات و دانش معلمان، ورزش دانش‌آموزی را دچار مشکل کرده است که قصد داریم در سال 95 دوره‌های مربیگری و داوری را برای معلمان ورزش برگزار کنیم و حتی طرح آموزش خانواده‌های دانش‌آموزان را هم در 2 محور ساختار رقابتی و تغذیه در دستور کار داریم، چراکه این دو محور ضرورت ویژه‌ای برای خانواده‌ها دارد و می‌تواند در جهت رشد هر چه بهتر دانش‌آموزان کمک شایانی داشته باشد.

دهقان که سابقه بازی در تیم‌های فوتبال استقامت و منتخب یزد را هم دارد در پایان صحبت‌های خود درخصوص وضعیت تنها نماینده استان یزد در لیگ دسته اول فوتبال ایران گفت: من قبل از اینکه بخواهم درخصوص شرایط تیم فولاد یزد صحبت کنم باید بگویم که فوتبال یزد استعداد و توانمندی‌های خوب و فراوانی دارد چه در بحث ورزشکار و چه در بحث مربیگری، اما موضوع اسپانسر و حمایت‌های مالی همیشه پاشنه آشیل تیم‌های استان بوده و یکسری تفکرات حاکم بر فرهنگ استان یزد که نگاه اقتصادی به برنامه کاری و زندگی آنها دارد باعث شده تا اسپانسرها به سادگی تن به حمایت از تیم‌های ورزشی ندهند و این نگاه در فوتبال همیشه غالب بوده است. درخصوص شرایط تیم فوتبال فولاد یزد در لیگ دسته اول باید بگویم که مدیرعامل این شرکت تا به همین جای کار هم ایثار کرده است و طی چند سال اخیر درحد توان این تیم را حمایت کرده ولی همان‌طور که گفتم نگاه حمایتی و توجهی که باید از سایر ارگان‌ها به این تیم شود صورت نگرفته و این تیم علی‌رغم داشتن 9 تا 10 بازیکن بومی و کادر فنی جوان و مجرب اسیر مسایل مالی شده و متأسفانه شرایط خوبی ندارد. امیدوارم وضعیتی که برای تیم تربیت یزد پیش آمد و این تیم طی کمتر از یک سال از لیگ دسته اول، به لیگ دسته دوم و نهایت به لیگ استان یزد سقوط کرد برای تیم فولاد یزد اتفاق نیفتد.

نظر شما