مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش تاکید کرد:

لزوم توجه بر رفتارهای ورزشکار در کنار آموزش مهارت های ورزشی از سوی مربیان

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۱۰:۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۴۲۸۳۰
لزوم توجه بر رفتارهای ورزشکار در کنار آموزش مهارت های ورزشی از سوی مربیان
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش گفت: نظارت بر اجرای مطلوب مهارت ها و توجه به رفتارهای ورزشکار بخصوص عملکرد ورزشکاران در خصوص حفظ اصول و استانداردهای اخلاقی، از جمله ویژگی هایی است که مربیان باید دارا باشند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، افشین ملایی با بیان این مطلب افزود: مربیان ما در جهت دهی به تیپ رفتاری ورزشکاران تاثیر بسیاری دارند و می بایست در کنار ارتقای مهارت های ورزشی، موجب ارتقای ورزشکاران در رفتارهای حرفه ای و استاندارد نیز باشند.

وی در خصوص دو مفهوم «مربیگری» و «مرشدی» در ورزشکاران گفت: زمانی که مربی صرفا بر رشد مهارت های ورزشی و تعیین اهداف کوتاه مدت تمرکز می کند در واقع مشغول مربیگری است اما زمانی که به دنبال ساختن انسان و کار تربیتی در کنار کسب مدال است، به سمت مرشدی حرکت می کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش تاکید کرد: در ادبیات مذهبی و اخلاق جامعه ما، افرادی که در اذهان عمومی و تاریخ زنده می مانند، انسان هایی هستند که به سمت مرشدی حرکت می کنند.

وی تصریح کرد: از جمله ویژگی های یک مرشد می توان به انتقال رفتارهای موثر مانند خوب گوش کردن، الهام بخش بودن به معنای به چالش کشیدن ورزشکار یا تعریف اهداف جدید در رشته ورزشی، تمرکز بر ارائه نکات اصلاحی به صورت دوستانه در زمان مناسب، آموزش مدیریت ریسک و راهگشا بودن اشاره کرد.

ملایی با تاکید بر مبتکر بودن مربیان ورزشی اظهار داشت: مربیان می توانند با ابتکار و خلاقیت فرایندی جدید ایجاد کنند که در تربیت ورزشکارانشان موثر باشد.

وی گوش کردن فعال، اعتماد سازی، تشویق کردن و تحلیل وضعیت موجود را از مهمترین مهارت های فردی یک مرشد عنوان کرد و گفت: مربیان باید بتوانند مهارت گوش کردن را در خود تقویت نموده و از این رهگذر، درک درستی از موضوع داشته باشند. اعتمادسازی نیز برای تثبیت روابط و ارتقای جایگاه خود در میان ورزشکاران و محیط ورزشی موثر است. همچنین تشویق کردن موجب تکرار و تعمیق رفتار درست در فرد می شود.

نظر شما