نظام اخذ مالیات در همه جای دنیا یک نظام جاافتاده است؛

سلطانی‌فر: ملت ایران مانند چهل سال گذشته با سربلندی از این بحران عبور خواهند کرد/ به زودی تبدیل نفت به سایر محصولات منجر به افزایش سرمایه گذاری های بیشتر می شود

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۱۶:۰۶:۳۹
کد خبر: ۹۰۰۹۴۵
سلطانی‌فر: ملت ایران مانند چهل سال گذشته با سربلندی از این بحران عبور خواهند کرد/ به زودی تبدیل نفت به سایر محصولات منجر به افزایش سرمایه گذاری های بیشتر می شود
وزیر ورزش و جوانان که به عنوان رییس ستاد اقتصاد مقاومتی به بیرجند سفر کرده است گفت: ما امروز بعد از گذشت حدود بیست ماه از این موضع گیری جدید با یک وضعیت بسیار خطیری مواجه هستیم و از این تحریم های غیر قانونی، ناعادلانه و غیر انسانی که با همه توان و ابزارها علیه ملت ایران اعمال می شود میتوان به عنوان یک ترور اقتصادی یاد کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان دکتر سلطانی‌فر در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس، اعضای محترم ستاد اقتصاد مقاومتی استان و سایر مسئولین و حاضرین در جلسه گفت: خدا را شکرم که مجددا توفیقی دست داد تا در کنار عرصه های تخصصی مربوط به وزارت ورزش و جوانان در سنگر دیگری بتوانم خدمتگزار مردم در استانی محروم و در عین حال با ظرفیت بالا مثل خراسان جنوبی باشم.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: شرایط ویژه ای اکنون در کشور حکم فرماست و تفاهم بین المللی به نام برجام که بعد از مذاکرات گسترده با کشورهای پنج به علاوه یک به آن رسیدیم فرآیند خروج ما را از تحریم های کمرشکنی که کشور چندین سال با آن درگیر بود فراهم کرد و به یک فرمول برد – برد رسیدیم که منافع هر دو طرف در آن لحاظ شده بود. اما تغییری که در راس حکومت آمریکا اتفاق افتاد باعث شد که با بدعهدی ها و بداخلاقی های مواجه شدیم.

وی افزود: رییس جمهور آمریکا آمد و با صراحت گفت در برجام منافع آمریکا تامین نشده و ایران برنده اصلی این معاهده بوده و وزیر امور خارجه ایران سر وزیر امور خارجه آمریکا کلاه گذاشته است. سپس آنها از برجام خارج شدند و تحریم های جدیدی را علیه ما آعاز کردند تا منافع خود را در تفاهم نامه جدیدی تامین کنند.

دکتر سلطانی فر تاکید کرد: ما امروز بعد از گذشت حدود بیست ماه از این موضع گیری جدید با یک وضعیت بسیار خطیری مواجه هستیم و از این تحریم های غیر قانونی، ناعادلانه و غیر انسانی که با همه توان و ابزارها علیه ملت ایران اعمال می شود میتوان به عنوان یک ترور اقتصادی یاد کرد. حتی در طول هشت سال جنگ تحمیلی گه در مرز هزار کیلومتر با دشمن می جنگیدیم و در خلیج فارس هم جنگ نفت کش ها را داشتیم هیچ گاه صادرات نفت قطع نشد و درامد حاصل از آن به راحتی وارد کشور و نیازهای ارزی کشور تامین می شد.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اکنون به شدت از این جهت تحت فشار هستیم. هم صادرات ما محدود شده و مجاری ورود درآمدهای حاصل از صادرات  هم روز به روز محدود تر می شود چرا که ابزارهای کنترلی دشمن نسبت به سی سال پیش خیلی بیشتر شده است و امروز شرایط به شدت خاص و ویژه است.

وزیر ورزش و جوانان سپس با اشاره به لایحه بودجه سال 98 که دولت تقدیم مجلس کرد گفت: این بودجه در ابتدا 407 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در مجلس پس از بررسی این عدد به حدود  448 هزار میلیارد تومان افزایش داده شد. به خاطر این تحریم ها ما امروز پس از بررسی هایی که در جلسه سران قوا انجام شد به عدد 386 هزار میلیار تومان رسیدیم یعنی 62 هزار میلیارد تومان کاهش بودجه داشتیم که عمده فشار این کاهش روی پروژه های عمرانی اعمال می شود. به هر حال مجبور هستیم هزینه های جاری کشور مثل حقوق و مزایای پرسنل را در اولویت قرار دهیم تا حرکت عمومی کشور با مشکل مواجه نشود. خیلی ها فکر می کردند که این روند کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای مختلف خیلی بیش از این بر قیمت کالا و خدمات مختلف در کشور تاثیر بگذارد و تورم سه رقمی خواهد شد که خدا را شاکریم با تدابیری که اتخاذ شد موفق شدیم افزایش قیمت ارز را کنترل کنیم و تورم را کاهش دهیم و در بقیه شاخص ها هم روند نگران کننده سایر شاخص ها مثل  اشتغال و سرمایه گذاری، تثبیت و جنبه های اشتغال با همکاری دستگاه های مرتبط رو به بهبود است.

وزیر ورزش و جوانان با اظهار امیدواری نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای اقتصادی و تولیدی خاطرنشان ساخت: ما خیلی امیدواریم که عزم و اراده ای که دولت با پشتیبانی ملت دارد، منجر به عبور موفقیت آمیز ما از این گردنه شود و مانند چهل سال گذشته موفق و سربلند از بحران ها خارج می شویم تا گلیم نظام را از آب بیرون نگه داریم.

او با تاکید به اینکه این ملت اراده کرده است تا راه عظمت ،اقتدار، بزرگی، آبادانی و موفقیت را با قوت و قدرت ادامه دهد، افزود: همه ما براین باوریم که هیچ نیرویی توان مقابله با اراده ی یک ملت را ندارد. در چند سال اخیر بنا به مبانی مورد تاکید مقام معظم رهبری مقوله اقتصاد مقاومتی راه گشای حل مشکلات ما بوده است.

وزیر ورزش وجوانان استفاده از همه ظرفیت های اقتصادی کشور برای رشد، توسعه و مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی را خمیر مایه اصلی مباحث مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و تاکید کرد: خمیر مایه اصلی مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است با تاکید دکتر روحانی و فرماندهی دکتر جهانگیری و پیگیری های وزارت خانه ها و تلاش همگانی صورت می پذیرد. همه با عظم و اراده در صددند که با بهره گیری از همه ظرفیت ها برای رشد و توسعه در مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی به هدف قائی مبانی اقتصاد مقاومتی نائل آیند.

دکتر سلطانی فر با در نظر گرفتن مسئولیت های گذشته و کنونی خود گفت: ارزیابی من در مورد شرایط این است که علیرغم تمامی محدودیت ها، مشکلات و موانع و عدم دسترسی به ابزارها و منابع مورد نیاز موفقیت های بسیار قابل قبولی را بدست آورده ایم. چنانچه ما مورد هجمه ی تحریم های چنین کمرشکن نمی شدیم و منابع بهتری را دراختیار داشتیم و در بخش های مختلف اقتصادی کشور دست آوردهای بهتری را کسب می کردیم.

وزیر ورزش و جوانان کشور ایران را دارای ظرفیت های فراوانی دانست و گفت: ما از نظر منابع و ذخایر نفت و گاز در دنیا  دوم و چهارم هستیم هر چند در خلال جنگ تحمیلی بسیاری از تجهیزات و تاسیسات نفتی ما آسیب دیده است و نیازمند سرمایه گزاری های مختلفی هستیم تا بهره لازم را از این منابع ببریم. در بزرگترین مخزن گازی کشور که پارس جنوبی هستند و مشترکا با کشور قطر از این مخزن بهره برداری می کردیم باید با افزایش امکانات و تجهیزات قادر شویم بهره برداری بیشتری کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: هر چند در 10 سال گذشته بهره برداری بهره برداری ما کمتر از قطر بوده است اما به لطف خدا، با همه ی محدودیت ها امروز میزان بهره برداری ما از قطر افزایش یافته است تا عقب افتادگی های گذشته را جبران کنیم.

او سرمایه گذاری های گسترده در منطقه عسلویه را راهی برای بهره برداری بیشتر از ذخایر نفتی دانست و گفت: بسیاری از چاه های نفتی ما در گذشته از آنها بهره برداری می کردیم اصطلاحا پیر شده است، زیرا گازهای همراه با نفت چاه ها تخلیه شده است و هم اکنون برای رفع این پیری باید پروژه های تزریق گاز به این چاه ها را اجرا کنیم. یکی از دیگر مزایای جوان سازی امکان استحصال 70 درصد از گاز تزریقی پس از خروج نفت است.

او از سرمایه گذاری های بیشتر در شرکت نفت و پتروشیمی برای افزایش محصولات نفتی خبر داد و گفت: به زودی تبدیل نفت به سایر محصولات منجر به افزایش سرمایه گذاری های بیشتر در بخش انرژی و صنعت کشور خواهد شد. ما در چهل سال گذشته در میان جمعی از کشورهای منصوب به ببرها و بچه ببرهای اقتصادی جنوب شرقی آسیا شامل کره، تایوان، هنگ کنگ و سنگاپور ببرهای اقتصادی، مالزی، اندونزی، هند، فیلیپین و چین بچه ببرهای اقتصادی هستند که برخی از آنها مانند چین دیگر قطب اقتصادی به شمار می آیند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: درآمد سرانه این کشورها در دهه 1970 زیر پانصد دلار بود ولی در یک دوره برنامه ریزی 20 الی 30 ساله در آمد سرانه خود را حتی از 10 هزار دلار تا 18 هزار دلار افزایش داده و تولید ناخالص داخلی خود را رشد داده اند و جز مردمی هستند که زندگی مفرح و صادرات کالای خوبی دارند.

دکتر سلطانی فر بیان کرد: کشورها ی موفق آسیایی با بهره گیری از سرمایه گزاری های خارجی و فراهم آوردن شرایط حضور سرمایه های خارجی و امنیت سرمایه ها و اصلاح نظام مالیاتی و بانکی و ایجاد زمینه برای حضور کمپانی های مختلف توانستند جایگاه های فعلی خود را کسب کنند.

سلطانی فر بهره گیری از فرهنگ اصیل نژاد زرد که به فلسفه کنفسیوس معروف است را عامل اصلی موفقیت این کشورها دانست و گفت: مردم نژاد زرد با بهره گیری از این فرهنگ، پرکار و کم توقع هستندو با عظم و اراده محکم توانستند امروز درآمد سالانه خود را افزایش دهند.

وی آغاز حرکت توسعه کشورهای مذکور در سال های 1970 تا 1980 که آغاز گذر از دوران سوسیالیسی به دوران اقتصاد بازار آزاد برشمرد و گفت: امروز شاهد آن هستیم که اژدهای اقتصادی که چین نام دارد از خواب بیدار شده است و در اقتصاد پس از آمریکا ژاپن را پشنت سر گذاشته است و از نظر تولید ناخالص داخلی مقام دوم جهان را از آن خود کرد است و پیش بینی می شود که تا به گفته محققان چینی تا سال 2030 و بر اساس پیش بینی اقتصاد دانان جهانی تا سال 2050 در این مسیر از آمریکا نیز پیشی بگیرد.

او استفاده درست از منابع و پرهیز از ایجاد پیچیدگی ها را عاملی برای افزایش سرمایه گزاری  در بخش خصوصی و رشد توسعه صنایع معدنی ، گردشگری و کشاورزی دانست و گفت : ما با کمک به ایجاد ثروت میتوانیم با دریافت مالیات از آن برای دولت درآمد زایی کنیم. برای انتخاب مدل های مناسب سرمایه گذاری جهان یک مدل دیگر توزیع عادلانه فقر و ثروت را نیز میتوان مورد توجه قرار داد.

دکتر سلطانی فر خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته امروز دنیا به دنبال مدل توسعه ایجاد ثروت و توزیع عادلانه ثروت از طریق اخذ مالیات، توسعه آموزش و پرورش و خدمات عمومی رفتند و ما باید اجازه دهیم هم در منابع بخش خصوصی و هم منابع دولتی ابتدا ثروت و دارایی تولید شود بعد از طریق اخذ مالیات ایجاد رفاه عمومی بکنیم. نظام اخذ مالیات در همه جای دنیا یک نظام جاافتاده است و کسی آنجا فرار مالیاتی ندارد و بارها شنیده ایم هر کس آنجا از نخست وزیر تا ورزشکاران از پرداخت مالیات فرار کند شدیدترین مجازات علیه او اعمال می شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در هر صورت ما در کشوری هستیم که هم مخازن غنی طبیعی و هم جاذبه های گردشگری فراوان بخصوص برای یک و نیم میلیارد مسلمان دارد. حتی همین کویر و آرامشی که دارد مورد توجه بسیاری از کشورهاست که مناطق سرسبز زیاد دارند ولی شب های پرستاره کویر را هرگز تجربه نکرده اند و ما از این طریق می توانیم اشتغال زایی و درآمد زایی کنیم.

او در خصوص موارد خاص استان خراسان جنوبی گفت: امیدواریم عملیات اجرایی خط راه آهن در این استان طی سفری که دکتر جهانگیری طی 15 روز دیگر به اینجا خواهند داشت آغاز شود. موارد و مشکلات مربوط به نیازهای شرکت کویر تایرهم حتما بررسی و حل خواهد شد. سایر موارد را هم تک به تک مورد بررسی قرار خواهیم داد و نتایج را اعلام خواهیم کرد. بسیار خوشبین هستم که بزودی مسائل و مشکلات مملکت حل خواهد شد و ملت قهرمان ایران مثل چهل سال گذشته از این گردنه حساس هم به سلامت عبور خواهد کرد.

دکتر سلطانی فر در پایان صحبت های خود گفت: در وزارت ورزش و جوانان هم در سه سال گذشته که مسئولیت را گرفتیم استان خراسان جنوبی را در کنار کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد جزء استان هایی که نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر دارند قرار دادیم. این استان ها نیازمند نگاه جدی تر و اختصاص منابع بیشتر هستند که تلاش می کنیم از پروژه های نیمه تمام آنها که اتفاقا استعدادهای زیادی هم دارند زودتر بهره برداری کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز