ویژه گردشگران عازم شمال غرب کشور:

آیین های جشن نوروز در زنجان

۱۳۹۸/۰۱/۰۳ - ۱۷:۰۲:۰۷
کد خبر: ۸۲۶۷۵۰
آیین های جشن نوروز در زنجان
گل نوروز نیز یکی دیگر از رسومی است که طی آن مردم برای ورود به سال نو و سرسبزی خانه هایشان گل هایی معروف به گل نوروز را چیده و بر سر سفره های هفت سین قرار می دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ همچون دیگر نقاط ایران، جشن‌ عید نوروز مهمترین و بزرگ‎ترین جشن‌ ملی در استان زنجان به شمار می‌رود که در زبان محلی به آن «بایرام» گفته می شود. علاوه بر برخی آداب و رسوم مشترک میان مردم این استان و دیگر مناطق ایران در برگزاری این جشن، مردم زنجان آیین های مخصوص به خود را نیز دارند.

از جمله آنها قرائت چهل یاسین در لحظه تحویل سال است که طی آن در لحظات تحویل سال چهل بار یاسین بر روی آب قرائت می شود و در نهایت این آب به عنوان تبرک برای ورود به سال جدید توسط اعضای خانواده آشامیده می شود.

همچنین همزمان با عید نوروز در استان زنجان مرسوم است که برای تازه عروس‌ها هدایایی به عنوان عیدی برده می‌شود. در این مراسم خانواده عروس و داماد شادی‌کنان هدایای خود را در داخل سینی و پارچه‌های سنتی چیده و روی سر یکی از دختران مجرد فامیل می‌گذارند و به خانه زوج جوان می‌روند.

گل نوروز نیز یکی دیگر از رسومی است که طی آن مردم برای ورود به سال نو و سرسبزی خانه هایشان گل هایی معروف به گل نوروز را چیده و بر سر سفره های هفت سین قرار می دادند.

در برخی از شهرها و روستاهای زنجان رسم است که در شب چهارشنبه سوری با جارویی که فرش های خانه با آن شسته شده و دیگر کهنه شده است دختران دم بخت را به شوخی می زنند و به اصطلاح از خانه بیرون می کنند تا در سال جدید ازدواج کنند.

همچنین رسم است که اعضای خانواده غم و غصه ها و خاطرات بدی را که در سال کهنه داشتند به درون ظرف سفال کهنه ای می گویند و به اصطلاح غصه ها را در آن می ریزند و سپس آن را بر زمین زده و می شکنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز