امام جمعه یزد تأکید کرد:

لزوم تقویت ظرفیت گردشگری یزد با حفظ ارزش‌های اسلامی

۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۱۱:۳۵:۰۳
کد خبر: ۸۲۶۸۸۰
لزوم تقویت ظرفیت گردشگری یزد با حفظ ارزش‌های اسلامی
امام جمعه یزد با اشاره به این که برخی افراد در بحث گردشگری نسبت به فرهنگ حالت انفعالی و خودباختگی دارند گفت: ظرفیت گردشگری یزد با حفظ ارزش‌های اسلامی انقلابی این شهر تقویت شود .

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، آیت‌الله «محمدرضا ناصری یزدی» در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد با اشاره به این که یزد یک استان و شهر گردشگرپذیر است اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در ارتباط با بحث گردشگری وجود دارد، توجه به مقوله فرهنگ است .

وی با تاکید بر این که گردشگری ظرفیتی است که در یزد وجود دارد و نمی‌توان آن را کنار گذاشت افزود: باید از ظرفیت‌های گردشگری یزد برای توسعه استان بهره کافی گرفته شود اما در این زمینه نباید نسبت به فرهنگمان حالت انفعالی داشته باشیم .

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به این که فرهنگ اصیل مردم یزد زبانزد خاص و عام است گفت: همه مردم یزد را به شهری مذهبی و امن برای خانواده‌ها می‌شناسند و همین یکی از مهمترین ویژگی‌های این شهر به حساب می‌آید، ما هم باید همین فرهنگ و اصالت دینی و انقلابی را به گردشگران معرفی کنیم .

ناصری یزدی تصریح کرد: برخی افراد در گذشته نسبت به گردشگری این ترس را داشتند که اگر باشد فرهنگ ما را متزلزل می کند در حالی که اینطور نیست و ما باید علاوه بر استفاده از ظرفیت گردشگری، نسبت به حفظ فرهنگ و ارزشها و همچنین انتقال آن به گردشگران  برنامه ریزی درستی داشته باشیم .

امام جمعه یزد عنوان کرد: در تمام دنیا هم ضوابط و قوانین خاصی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و اینطور نیست که هیچ قانونی در این رابطه وجود نداشته باشد و به هیچ عنوان هم کشورها اجازه نمی دهند که از این قوانین تخطی صورت گیرد .

وی ادامه داد: برخی مواقع ما در کشور خودمان برنامه‌هایی انجام می‌دهیم که در بحث گردشگری خودمان را در برابر تبلیغات غرب می‌بازیم و اصالت و عزت خودمان را از دست می‌دهیم .

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: ما باید فرهنگ انسان دوستی، برادری، حجاب، نماز، اخلاق، ایثار، کمک به همدیگر، ایمان به خدا، اعتقاد به قیامت و همه این ارزش‌ها را داشته باشیم و در کنار آنکه گردشگران را به عنوان مهمانانمان تکریم می‌کنیم باید از این ارزش‌ها به شدت محافظت و حراست کنیم .

  ناصری یزدی با تاکید بر این که ما باید از ابزارهای رسانه‌ای برای معرفی ارزش‌های دینی و انقلابی خود به گردشگران استفاده کنیم عنوان کرد: دین ما برگرفته از ارزش‌های بسیار زیادی است که از جمله این ارزش‌ها سیره و ایثارهایی است که حضرت علی(ع) داشته‌اند و باید این موارد در قالب کلیپ تولید و پخش شود .

امام جمعه یزد افزود: یزد یک شهر مذهبی است و همه به این ارزش و ویژگی یزد را می شناسند، ما هم باید سعی کنیم این ویژگی برجسته را حفظ کنیم و یزد را به عنوان شهر گردشگری با چهره مذهبی معرفی کنیم .

ناصری یزدی تصریح کرد: غرب در ‌ارتباط با ایران و اسلام تصور غلطی در ذهن مردم جهان ایجاد کرده‌اند و لازم است که فرهنگ حسنه و نیکوی اسلامی ایرانی که مردم ما از آن برخوردار هستند را به گردشگران معرفی کنیم .

وی ادامه داد: راهنمایان تورهای گردشگری باید اطلاعات و آگاهی‌های خود را در ارتباط با فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، واقعیت‌های بناهای تاریخی و موارد مختلف دیگری که باید به گردشگران معرفی کنند افزایش دهند .

نماینده ولی فقیه در استان یزد با انتقاد از این که برخی راهنمایان گردشگری به اشتباه مطالب نادرستی در ارتباط با اماکن تاریخی اسلامی بیان می‌کنند گفت: آگاهی و اطلاعات این افراد باید به حدی باشد که هیچ مطلب اشتباهی را به گردشگران بیان نکنند .

ناصری یزدی فرهنگ اسلامی و انقلابی را یکی از مهمترین ویژگی‌های مردم یزد دانست و عنوان کرد: فرهنگ اصیل ما فرهنگ انقلاب و اسلام است و باید سعی کنیم که این فرهنگ ناب را به گردشگران ایرانی و خارجی معرفی کنیم .

وی با تاکید بر این که نسبت به بحث نشاط اجتماعی در جامعه حتما باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند نشاط و شادی است و هیچ کسی با شادی درست و مناسب مخالفتی ندارد ولی متاسفانه برخی افراد به دنبال آن هستند که هر کاری را به اسم شادی در جامعه انجام دهند .

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در ایام نوروز وضعیت اقتصادی برخی خانواده‌ها خوب نیست عنوان کرد: باید دقت لازم را داشته باشیم که در برنامه‌ها و جشن‌های نوروز خرج‌ها و هزینه‌های اضافه‌ای نکنیم که افراد کم بضاعت جامعه با دیدن این هزینه‌های اضافی، ناراحت و غصه‌دار شوند .

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در این جشن‌ها از هزینه‌های اضافه پرهیز می‌شود، باید سعی کنیم که در کنار تمام برنامه‌ها، اقدامی برای کمک به نیازمندان جامعه و دستگیری از آنها انجام دهیم .

ناصری یزدی با اشاره به خاطراتی از دورانی که همراه حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف حضور داشت گفت: امام خمینی(ره) در این دوران به دلیل اینکه مردم در ایران در مشکل بودند، هیچ زمان حاضر نبودند در رفاه باشند چون مردم در سختی هستند .

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد همچنین در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه مسئولان به بیانیه گام دوم انقلاب، بخش هایی از این بیانیه را که مربوط به معنویت و اخلاق بود مرور کردند که در ادامه این بخش از بیانیه گام دوم انقلاب آورده شده است :

«معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به ‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند .

شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند .

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود »

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز