کاهش بارندگی جنگل‌ها و مراتع چهارمحال وبختیاری را دچار تنش کرده است

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۱:۴۶
کد خبر: ۱۳۲۹۶۷۶
کاهش بارندگی جنگل‌ها و مراتع چهارمحال وبختیاری را دچار تنش کرده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه ۳۱۱ هزار هکتار از مساحت استان را جنگل‌ها شامل می‌شود، گفت: هم‌اکنون تغییر اقلیم و کاهش بارندگی منجر به تنش در جنگل‌ها و مراتع شده است.

به گزارش برنا؛ اصغر احمدی گفت: نبود تناسب بین تعداد دام‌ها و سطح مراتع، شیوع و گسترش آفت کرم جوانه‌خوار بلوط و آسیب ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان، سوداگری افراد سودجو در قطع بی‌رویه جنگل‌ها و تهیه چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی، نبود تناسب بین تعداد نیروهای مورد نیاز برای حفاظت و سطح عرصه‌های تحت مدیریت از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی اظهار داشت: کاهش آب سفره‌های زیرزمینی باعث بحرانی و ممنوع شدن دشت‌های ۱۱گانه استان شده که این امر تاثیر نامطلوبی در مرغزارها گذاشته و منجر به تخریب دشت‌ها و  مرغزارها شده است.

به گفته وی، در فروردین‌ماه سالجاری ۲۲ پرونده قاچاق چوب و زغال در استان تشکیل و چهار تن چوب و زغال کشف و ضبط شد.

احمدی با اشاره به اهمیت برخورد با قاچاقچیان چوب و زغال، عاملان قطع، حمل چوب و زغال درختان جنگلی بلوط در استان افزود: در سالجاری از نظر تعداد پرونده قاچاق چوب و زغال ۵۴ درصد و وزنی ۲۰ درصد قاچاق چوب و زغال افزایش داشت.

وی افزود: پارسال ۲۵۰ فقره کشفیات چوب و قاچاق و محصولات فرعی در استان تشکیل شد که ۶۱ هزار و  ۸۵۵ کیلوگرم چوب و ۶ هزار و ۸۲۸ کیلوگرم زغال، هشت هزار و ۸۷۶ کیلوگرم محصولات فرعی از متخلفان کشف و ضبط شد.

احمدی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون در قوانین قبلی فقط حمل و جابجایی زغال و چوب قاچاق محسوب می‌شد، گفت: در قوانین جدید تعزیراتی علاوه بر تاکید بر حمل و جابجایی چوب و زغال، عرصه، خرید و فروش و نگهداری، اقدام به خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال نیز ممنوع و مشمول مجازات اعلام شد.

به گفته وی،برابر ماده ۲۲ قانون اصلاح قاچاق کالا و ارز سایر محصولات منابع طبیعی از جمله محصولات گیاهی از جمله کرفس کوهی نیز مشمول قاچاق شده و هرگونه حمل، خرید و فروش، نگهداری به هر نحو ممنوع اعلام شده و مشمول مجازات است.

احمدی افزود: بنابر قانون مجازات کالا و ارز همه کسانی که در تهیه چوب و زغال جنگلی متخلف محسوب می‌شوند به ازای هرکیلوگرم چوب ۱۰۰هزار تومان و هر کیلوگرم زغال ۳۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

 یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز