آغاز کوچ بهاره عشایر چهارمحال و بختیاری

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۵:۴۳
کد خبر: ۱۴۷۵۸۷۶
آغاز کوچ بهاره عشایر چهارمحال و بختیاری
عشایر چهارمحال و بختیاری براساس تقویم اعلام شده، کوچ بهاره خود را از مناطق گرمسیری به سمت این استان آغاز کردند.

به گزارش برنا؛ کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری از سمت مناطق گرمسیر به ویژه استان خوزستان یکی از تاریخی‌ترین جابه جایی‌ها است که صورت می‌گیرد و این کوچ دارای تاریخ و قدمت بزرگ دارد که آیین ها و رسم های مختص به خود را دارد.

عشایر چهارمحال و بختیاری براساس تقویم اعلامی کوچ برای به ورود مراتع استان، از ایلره‌هایی کوهستانی به سمت دشت‌ها و مراتع حرکت می کنند و تا آغاز فصل پاییز در این مناطق مستقر می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت:بیشتر عشایر از سمت خوزستان از پنج ایلره اصلی وارد استان می شوند و این کوچ تا ۲۰ روز آینده تداوم دارد.

یحیی حسین‌پور روز یکشنبه افزود: شرایط برای ورود عشایر به چهارمحال و بختیاری فراهم شده است و جاده های عشایری بیشتر آواربرداری و زیرش‌برداری شده است و در حال انجام است.

به گفته وی، سهمیه آرد مورد نیاز عشایر، سوخت نفت، سلیندرهای گاز نیز در استان برای استقرار عشایر تامین شده است.

معاون توسعه و امور زیر بنایی اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: همزمان با آغاز کوچ بهاره عشایر و بازگشت آنها به مناطق ییلاقی استان، یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر ایلراه در استان در حال مرمت و بازگشایی است.

محسن نادری افزود: اکنون بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر از ایلراه‌های عشایری سطح استان همزمان با ورود عشایر به استان در حال مرمت، ریزش‌برداری، تسطیح و بازگشایی است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت اظهار داشت: از ابتدای خردادماه با حضور عشایر در استان ماهانه بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ تن آرد یارانه‌ای بین آنان توزیع خواهد شد.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز