رونمایی از سند راهبردی فرش دستباف استان چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۰۸:۴۶:۱۵
کد خبر: ۳۲۹۴۷۷
رونمایی از سند راهبردی فرش دستباف استان چهارمحال و بختیاری
سند راهبردی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری روز سه شنبه با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

به گزارش برنا؛ استاندار چهارمحال و بختیاری در مراسم رونمایی از سند راهبردی فرش استان گفت: خانواده های قدیمی استان همگی فرشباف بوده و بافت فرش از مشاغل مهم محسوب می شده اما به مرور زمان از فروغ این حرفه در جامعه کاسته شده است.

قاسم سلیمانی گفت: هم اینک فرش دستباف در استان به عنوان صنعت تولیدی، هنر و محل درآمدی برای مردم مطرح است.

وی از وجود ظرفیت چهارمحال و بختیاری را برای رونق قالی بافی مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: رونق فرش ماشینی و کپی برداری از نقشه های فرش ایران و چهارمحال و بختیاری، باعث رکود بازار فرش شده است.

استاندار چهارمحال وبختیاری تصریح کرد: متولیان هنر صنعت فرش دستباف موظف به بازاریابی برای فرش های تولید شده هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گفت: با توجه به شرایط موجود و ایجاد زمینه صادرات فرش به دیگر کشورها ازجمله آمریکا، تجهیز اتحادیه و تعاونی های فرش از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، ارتقاء کیفیت و تنوع بخشی به طرح ها فرش در استان ضروری است.

نعیم امامی تصریح کرد: افزایش تولید و صادرات فرش استان با هدف صادرات از گمرک استان بزودی فعال می شود.

وی افزود: سند راهبردی فرش چهارمحال و بختیاری در راستای ساماندهی، حفظ و احیاء، افزایش سهم اشتغال فرش بافی، بهره وری و توانمندسازی فرش بافان تدوین شد.

به گزارش برنا؛ در این مراسم تفاهم نامه سه جانبه همکاری بین سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، استانداری و مرکز ملی فرش ایران با هدف ارتقاء آموزش های فنی و تخصصی قالی بافی، حمایت از قالی بافان، راه اندازی نمایشگاه های فرش و بازاریابی بسته شد.

کاربرد رنگ های زیبا با استفاده از عصاره گل ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح ها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.

براساس نظر برخی از محققان، طرح فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری بعنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز