مشکل تأمین آب ۱۶۰ روستای چهارمحال و بختیاری رفع می شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۳ - ۰۹:۱۱:۴۸
کد خبر: ۳۹۵۴۱۲
مشکل تأمین آب ۱۶۰ روستای چهارمحال و بختیاری رفع می شود
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: با برنامه ریزی های علمی صورت گرفته، مشکل تأمین آب 160 روستای این استان رفع می شود.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ سید حمید پورمحمدی گل سفیدی در نشست بررسی طرح های چهارمحال و بختیاری در بخش های آب و کشاورزی، با حضور استاندار و تعدادی از مسوولان ملی و استانی اظهار داشت: رفع مشکل بقیه روستاهای دارای مشکل و بحران آب در این استان نیز در دستور کار برنامه های اولویت دار سازمان مدیریت وبرنامه ریزی قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: برگزاری این جلسه در راستای تحقق به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

پورمحمدی گل سفیدی افزود: اجرای پروژه های مختلف در بخش های منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگل، مراتع، توسعه کشت گیاهان دارویی، رونق کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و احداث کلخانه در مناطق گرمسیری چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در ارتقای شاخص های توسعه ای این استان دارد.

وی تصریح کرد: توسعه باغات در سطح 70 هزار هکتار از زمین های شیب دار چهارمحال و بختیاری با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار مسوولان ملی در این استان به شمار می رود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان داشت: تأمین منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از طرح های کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سوی بانک کشاورزی، از دیگر اولویت های این سازمان است.

وی اضافه کرد: تکمیل و بهره برداری از پروژه های انتقال آب چهارمحال و بختیاری به ویژه طرح بن – بروجن و سد غدیر باباحیدر با همکاری بخش خصوصی یکی از دغدغه های مسوولان ملی و استانی محسوب می شود.

پورمحمدی گل سفیدی عنوان داشت: تجهیز منابع مالی برای تکمیل و بهره برداری از هفت طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در چهارمحال و بختیاری نیز در اولویت برنامه هیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دارد.

وی اظهار کرد: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای سورشجان و اردل هم از سوی مسوولان چهارمحال و بختیاری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیشنهاد و اعلام شده که در دستور کار بررسی قرار گرفته است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به پایین بودن میزان ارزش افزون بخش صنعت در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با توجه به این که میانگین بارش کشور در سال 190 میلیمتر و در این استان 560 میلیمتر است، باید در زمینه توسعه بخش کشاورزی با هدف دستیابی سریعتر به ارزش افزوده این بخش اقدام شود.

وی بیان کرد: دانشگاه شهرکرد طرح چگونگی حمایت از معیشت حوزه زاگرس را در دستور کار خود قرار داده که بایستی تا 15 ماه جاری نسبت به ارائه نتایج این طرح مهم در زمینه معیشت، اشتغال، اقتصاد و تولید عشایر اقدام کند.

پورمحمدی گل سفیدی یادآور شد: توسعه باغات در زمین های شیب دار چهارمحال و بختیاری با هدف آبخیزداری، جلوگیری از تخریت خاک و هدررفت منابع آبی به صورت اولویت دار، شجاعانه و صربتی دنبال و اجرا شود.

وی عنوان کرد: توسعه کشت های گلخانه ای و ارائه تسهیلات مورد نیاز این طرح ها به عنوان نخستین اولویت بانک کشاورزی ایران قرار گیرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: توسعه کشت دیم گل محمدی با توجه به بازار جهانی این محصول، تکمیل 37 پروژه نیمه تمام حوزه شیلات، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، افزایش تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین و سرعت بخشی به روند اجرایی تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام صنعتی کشاورزی در اولویت کاری مسوولان کشوری و استانی قرار داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تکمیل و بهره برداری سریعتر از طرح های حوزه آب در چهارمحال و بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: بسته روش های تأمین مالی برای پروژه های نیمه تمام این بخش تهیه شود.

پورمحمدی گل سفیدی اظهار داشت: با توجه به این که چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه بزرگ کارون، زاینده رود و دز محسوب می شود وجود مشکل تأمین آب در نقاط مختلف این استان و آبرسانی سیار به برخی روستاهای آن غذاب آور است.

وی تأکید کرد: چهارمحال و بختیاری بایستی به حداقل شاخص های آبی کشور در بخش شهری و روستایی برسد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: تکمیل و بهره برداری از پروژه های سدسازی در چهارمحال و بختیاری مانند سدهای ونک، گهرو، غدیر باباحیدر، خرسان، سورک و دیگر طرح های این حوزه در اولویت قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: به منظور سرعت بخشی به روند اجرایی در تکمیل و بهره برداری از پروژه های مرتبط با حوزه آب و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نشست دیگری در نیمه نخست ماه جاری در تهران با حضور مسوولان ملی و استانی برگزار می شود.

به گزارش برنا ، پورمحمدی گل سفیدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به همراه تعدادی از مسوولان ملی، برای پیگیری وضعیت پروژه های آب و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

هم اکنون بیش از 160 روستا در چهارمحال و بختیاری معادل 200هزار نفر از جمعیت 900هزار نفری این با کمبود شدید و بحرانی بی آبی مواجه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز