معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش در شهرکرد:

المپیاد درون مدرسه ای، حیات پویا و ورزش صبحگاهی از برنامه های جدید در مدارس

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۱:۲۶:۰۸
کد خبر: ۴۱۱۱۰۵
المپیاد درون مدرسه ای، حیات پویا و ورزش صبحگاهی از برنامه های جدید در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، حیات پویا و ورزش صبحگاهی با رویکرد توسعه ورزش همگانی، از برنامه های جدیدی است که در حوزه سلامت در مدارس اجرا می شود.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ مهرزاد حمیدی، در گردهمایی دبیران و مربیان تربیت بدنی و مراقبان سلامت استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه، 13 میلیون نفر از جمعیت کشور را در قالب جمعیت دانش آموزی، در فعالیت های مختلف ورزشی پوشش می دهد.

وی با تأکید بر اجرای طرح ارزشیابی درس تربیت بدنی در مدارس گفت: با اجرای دقیق این طرح می توان گام های موثری در زمینه رفع بی تحرکی دانش آموزان برداشت.

حمیدی با انتقاد از ضعف برخی مدارس در برگزاری مسابقات ورزشی، افزود: ورزش مدارس به جایگاه مقدمه بودن برای شکل گیری ورزش قهرمانی نرسیده است.

وی، بر تأمین و آماده سازی و تجهیز مدارس برای رشته های مختلف ورزشی در تمامی مقاطع تأکید کرد و گفت: با توجه به تکنولوژی های جدید و تغییر الگوی زندگی خانواده ها، فقر حرکتی یکی از مهمترین مشکلات نسل جدید است که ترویج فعالیت های بدنی و ورزشی در مدارس برای تغییر این الگوی زندگی، مهمترین راهکار به شمار می رود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه وضعیت سواد حرکتی در بین گروه های مختلف سنی در کشور روند کاهشی دارد، افزود: در آینده علاوه بر سونامی پوکی استخوان، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، سونامی بیسوادی حرکتی بیشترین تهدید را برای افراد جامعه دارد.

حمیدی یادآور شد: برای مقابله با این مشکلات، اجرای برنامه های حرکتی و مدرسه محوری، ورزش همگانی، و مشاوره علمی و تخصصی به عنوان سیاست های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی، با اشاره به وجود یک میلیون فرهنگی و 13 میلیون دانش آموز طی سال تحصیلی جاری در 105 هزار واحد آموزشی در کشور گفت: جمعیت 26 میلیونی والدین دانش آموزان، ظرفیت و پتانسیل خوبی برای گسترش نظام مشارکت و نهضت داوطلبی برای اداره امور تربیت بدنی و سلامت است.

حمیدی، از افزایش ساعت ورزش در مدارس هم خبر داد و افزود: در برنامه ریزی جدید، ساعت تربیت بدنی مدارس که در 12 سال تحصیلی 21 ساعت بود، به 24 ساعت افزایش پیدا کرده است.

وی، یک و نیم ساعت ورزش در هفته را برای رفع بی حرکتی دانش آموزان ناکافی دانست و اضافه کرد: در سال های گذشته ساعت ورزش در سال سوم متوسطه، یک ساعت و برای پیش دانشگاهی صفر ساعت بوده که با اجرای نظام 6.3.3 ساعت ورزش مدارس افزایش یافته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش درخصوص برنامه های بهداشت در مدارس هم گفت: در سال تحصیلی جاری 85 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی کشور زیر پوشش طرح فلوراید تراپی قرار گرفتند.

 حمیدی، همچنین از اجرای طرح های مختلف از جمله توزیع قرص ویتامین D و آهن، رسیدگی به پایگاه های تغذیه سالم و تهیه شناسنامه بهداشت و سلامت برای دانش آموزان در سال تحصیلی جاری خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری هم در این گردهمایی، با بیان اینکه شادابی و نشاط کافی در مدارس وجود ندارد، گفت: این مسأله باعث کاهش سطح تحمل دانش آموزان شده است.

بهروز امیدی افزود: بر اساس ارزیابی های حاصل از مشاوره، آسیب افسردگی در بین دانش آموزان رو به افزایش است که این امر زمینه ساز دیگر آسیب های اجتماعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: طرح ساماندهی نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت، با رویکرد استفاده بهینه از نیروی انسانی موجود، برای سال تحصیلی آینده در استان انجام می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این گردهمایی، با انتقاد از جایگاه ارزشیابی آموزشی تربیت بدنی در مدارس گفت: میانگین نمره تربیت بدنی در مدارس 18 و بالاتر است، در حالی که فقر حرکتی، مشکلات ساختاری و کم تحرکی در بسیاری از دانش آموزان وجود دارد.

خدایار قاسم پور افزود: هم اکنون در چهارمحال و بختیاری 605 دبیر و آموزگار تربیت بدنی، بیش از 14 هزار و 400 ساعت آموزش تربیت بدنی در مدارس را بر عهده دارند.

افزایش ساعت درس تربیت بدنی در مقطع متوسطه دوم

مهرزاد حمیدی گفت: امسال برای نخستین بار، ردیف بودجه ای مستقل به حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اختصاص یافت و با حمایت دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی، یکهزار میلیارد ریال اعتبار هم برای این حوزه مصوب شد.

وی افزود: حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تا امسال، ردیف بودجه ای مستقلی نداشت و اعتبارات این حوزه در قالب ردیف کلی وزارت آموزش و پرورش با عنوان تربیت بدنی پرداخت می شد.

حمیدی، همچنین از افزایش ساعت درس تربیت بدنی در مقطع متوسطه دوم خبر داد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به فعالیت 35 هزار مربی و دبیر ورزش در مدارس کشور، پیش بینی کرد: تا چهار سال آینده با استقرار کامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و افزایش ساعات ورزش، مدارس با کمبود سه هزار مربی و دبیر ورزش مواجه شوند.

وی گفت: البته هماهنگی هایی نیز برای تأمین دبیر ورزش، با دانشگاه فرهنگیان و معاونت تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.

حمیدی، همچنین از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه فدراسیون ورزش های دانش آموزی در مردادماه سالجاری خبر داد و گفت: پس از 15 سال مدیریت این فدراسیون با سرپرست، امسال آگهی استقرار آن منتشر شد.

وی افزود: با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، این فدراسیون ها استقلال حقوقی، مالی و تشکیلاتی پیدا می کند.

 حمیدی، با اشاره به تعیین هیأت های این فدراسیون ها در 27 استان کشور، اضافه کرد: هیأت های ورزشی دانش آموزی تا اواسط خرداد در همه استان ها تعیین می شود.

وی گفت: با هدف ساماندهی برنامه های حوزه ورزش و سلامت در آموزش و پرورش، راه اندازی 50 کانون حرکات اصلاحی دانش آموزان امسال در کشور پیش بینی شده که بر اساس جمعیت، یک تا دو کانون در هر استان ایجاد می شود.

حمیدی افزود: امسال مجوز راه اندازی 192 مدرسه تخصصی تربیت بدنی در مقطع های مختلف تحصیلی هم صادر شده که بر اساس آمایش سرزمین، اولویت بندی و ظرفیت های استانی در هر استان فعال می شود.

به گفته وی؛ دانش آموزان در این مدارس، هر هفته 8 ساعت ورزش انجام می دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، برای شرکت در گردهمایی دبیران و مربیان تربیت بدنی و مراقبان سلامت استان چهارمحال و بختیاری، به شهرکرد سفر کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز