بحران تأمین آب شرب برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری به زودی رفع می شود

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۱۰:۳۲:۰۴
کد خبر: ۴۱۸۲۶۵
بحران تأمین آب شرب برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری به زودی رفع می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری گفت: بحران تأمین آب موجود در برخی شهرهای استان به زودی مدیریت و رفع می شود.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ قدرت الله بیگلری، در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اکنون وضعیت تأمین آب آشامیدنی در شهرهای بروجن،بخشی از شهرکرد،سردشت شهرستان لردگان،سفید دشت و فرادنبه شهرستان بروجن و کاج شهرستان اردل با مشکل روبرو است.

وی تأکید کرد: به منظور تأمین آب آشامیدنی شهر بروجن، در سه سال قبل 11 حلقه چاه حفر شد که در مجموع 25 لیتر بر ثانبه آبدهی داشت و پاسخگو نبوده است.

بیگلری افزود: به تازگی یک حلقه چاه تجهیز شده که به زودی وارد مدار و مشکل آب آشامیدنی بروجن رفع می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود کدورت در بخشی از آب شهرکرد هنگام بارندگی، چهار حلقه چاه حفر شده که تاکنون دو حلقه آن وارد مدار شده و دو حلقه دیگر نیز تا پایان ماه جاری وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: با این اقدام مشکل تأمین اب برخی نقاط شهرکرد مانند شهرک منظریه برطرف می شود.

وی اضافه کرد: برای تأمین آب آشامیدنی سردشت شهرستان لردگان، دو حلقه چاه از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری و سه حلقه هم از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان حفر شده که آبدهی نداشته است.

بیگلری عنوان داشت:به همین منظور، یک رشته قنات در سردشت لایروبی، هشت کیلومتر اصلاح شبکه آبرسانی انجام و 200 خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

وی به برنامه ریزی برای لایروبی یک رشته قنات دیگر و جبران کمبود آب کنونی از طریق آبرسانی سیار و تخلیه آن در منبع تأمین آب سردشت اشاره و اظهار کرد: تا چهار ماه آینده، شبکه انتقال آب این شهر اصلاح و مشکل تأمین آب آشامیدنی مردم رفع می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای رفع همیشگی مشکل تأمین آب آشامیدنی در سردشت، اجرای سریع تر انتقال آب از چشمه آتشگاه در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی بیان کرد: وضعیت تأمین آب آشامیدنی در شهرهای سفیددشت و فرادنبه شهرستان بروجن روی مرز بود و هنوز با بحران مواجه نشده است.

بیگلری یادآور شد: مشکل تأمین آب شهر کاج از توابع شهرستان اردل نیز با وارد شدن فیلتراسیون به مدار رفع شد و این شهر اکنون مشکل تأمین آب آشامیدنی ندارد.

وی عنوان کرد: اجرا و بهره برداری از پروژه انتقال آب بن – بروجن اصلی ترین راهکار برای رفع مشکل تأمین آب شهرها و روستاهای واقع در مسیر اجرای این طرح محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: وضعیت تأمین آب آشامیدنی در 35 روستای بخش خانمیرزا از توابع شهرستان لردگان با مشکل مواجه شده است.

تورج احمدپور سامانی خاطرنشان کرد: اکنون منابع تأمین آب آشامیدنی در پنج روستای چهارمحال و بختیاری به طور کامل خشکیده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: دشت های شهرکرد، بروجن و فرادنبه، مالخلیفه، جمال، جوانمردی، گندمان و بلداجی، کیار شرقی و سفیددشت با کاهش سطح ایستایی آب و افت سفره های زیرزمینی مواجه شده است.

فتح الله صابرپور تأکید کرد: سطح ایستایی آب تنها در دشت های فارسان و جونقان و شلمزار اندکی افزایش داشته است.

وی افزود: برای جبران کمبودهای آبی در چهارمحال و بختیاری، اجرای سرعت بخشی به روند اجرایی، تکمیل و بهره برداری از پروژه های انتقال آب مانند بن – بروجن، سد غدیر باباحیدر و سدها و بندهای کوچک کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به عنوان هفتمین استان خشک کشور در سال زراعی جاری است.

مهرداد قطره سامانی اظهار داشت: براساس بارش های سال زراعی جاری از یکم مهر 1394 تا 25 خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه در بلند مدت این استان رتبه هفتم استان های خشک کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تأکید کرد: بارش های چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری از یکم مهر 1394 تا 25 خرداد امسال 492 و هشت دهم میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد و نسبت به دوره مشابه آماری 17 درصد کاهش دارد.

قطره سامانی افزود: در این مدت شهرستان بروجن با 39 درصد کاش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بدترین وضعیت بارش را در چهارمحال و بختیاری به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: میزان بارش تجمعی چهارمحال و بختیاری در خشکسالی های هشت سال گذشته 928 میلیمتر کمبود نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: برای جبران بارش ها در فرصت باقیمانده تا پایان سال زراعی جاری در مهر 1395 باید به طور میانگین 98 میلیمتر بارش در سطح استان رخ دهد که دور از انتظار است.

وی اضافه کرد: میانگین دمای چهارمحال و بختیاری از یکم تا 25 خرداد سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و هفت دهم درجه سانتیگراد و نسبت به میانگین بلند مدت نیم درجه سانتیگراد کاهش نشان می دهد.

قطره سامانی عنوان داشت: افزایش دما، سرعت باد، تبخیر و خشکسالی باعث تشدید پیامدهای خشکسالی آبشناسی در چهارمحال و بختیاری می شود.

وی اظهار کرد: براساس آخرین پیش بینی فصلی صادره، میزان بارش چهارمحال و بختیاری تا مرداد سال جاری در حد میانگین بلند مدت است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین ضمن تأخیر در آغاز بارش های فصل پاییز استان، از نظر مقدار نیز بارش ها کمتر از میانگین بلند مدت پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: طبق همین پیش بینی ها، میانگین دما در بخش های جنوبی و جنوب شرقی چهارمحال و بختیاری مانند لردگان و بروجن نسبت به میانگین بلند مدت تا یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت.

وی نتیجه گیری کرد: افزوده شدن کمبود بارش سال زراعی جاری به سر جمع کمبود بارش های هشت سال گذشته، پیامدهای خشکسالی آبشناسی در چهارمحال و بختیاری را تشدید می کند و تحقق پیش بینی فصلی و افزایش دما در مناطق جنوبی استان، اثرات خشکسالی را در این مناطق افزایش می دهد.

به گزارش برنا، در این نشست، مدیران کل هواشناسی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گزارش وضعیت بارشی و تأمین آب این استان در حوزه های مختلف را ارائه دادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز