برنامه ریزی برای رفع مشکلات صادرات بادام

۱۳۹۵/۰۴/۱۵ - ۱۲:۴۵:۲۰
کد خبر: ۴۲۷۳۷۴
برنامه ریزی برای رفع مشکلات صادرات بادام
مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر رفع مشکلات صادرات بادام استان با افزایش کمیت و کیفیت این محصول تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ذبیح الله غریب در نشست اتاق فکر بادام چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تولید سالیانه 18 تا 22 هزار تن بادام در این استان گفت: 90 درصد این محصول صادراتی است که 200 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی با بیان اینکه تا محصولی صادراتی نشود ارزش تجاری پیدا نمی کند افزود: در حال حاضر بیشترین میزان صادرات بادام استان به کشور هندوستان و پس از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

غریب با اشاره به مشکلات صادرات بادام استان گفت: میزان تولید و کیفیت این محصول به دلیل سرمازدگی و نوع رقم کشت شده کاهش یافته که باید با کمک محققین، این مشکل رفع شود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه نوع و مدیریت باغ های چهارمحال و بختیاری از بهترین باغات کشور است اما استفاده از نظرات کارشناسی و فنی محققین برای بهبود باغات ضروری است.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، نبود اتحادیه و تسهیلات بانکی را از مشکلات عمده بادام کاران استان عنوان کرد و ادامه داد: در جهت رفع مشکلات صادرات باید ارتباط با مجموعه بازرگانی و گمرکی منسجم تر و هماهنگ تر باشد.

غریب یادآور شد: در حال حاضر 14 هزار هکتار از باغات استان به کشت بادام اختصاص دارد که شامل 11 هزار هکتار درختان بارور و 3 هزار هکتار نهال و درختان غیر بارور است.

وی، با بیان اینکه انواع مامایی، ربیع، سفید و شاهرود، ارقام غالب بادام چهارمحال و بختیاری است. پیش بینی کرد: محصول امسال بادام استان به 23 هزار تن برسد.

به گفته غریب؛ بیشترین سطح زیر کشت بادام استان در شهرستان سامان و باغات حاشیه رودخانه زاینده رود قرار داد.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری هم گفت: در این اتاق فکر به عنوان بازوی کمکی جهادکشاورزی استان، مجموعه ای از علم و تجربه و بازار، مشکلات محصول بادام را برای ارائه راهکارهای علمی و عملی بررسی می کنند.

مجتبی بنیادیان، هماهنگی با اداره مالیات در جهت ارائه جوایز صادراتی و معافیت های مالیاتی وهمچنین پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان با هدف افزایش قدرت رقابت در بازارهای جهانی را از برنامه ها و پیشنهادات این اتاق فکر در جهت رفع مشکلات صادرات بادام استان بیان کرد.

گفتنی است؛ اتاق فکر بادام با هدف بررسی مسائل و مشکلات صادرات این محصول و ارائه راهکارهای مناسب، با حضور مدیرکل جهادکشاورزی، رئیس بنیاد نخبگان، نماینده صادرکنندگان بادام استان، محققین مرکز تحقیقات دانشگاه شهرکرد و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز