رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل:

پایان طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۹:۰۶:۳۴
کد خبر: ۴۳۰۶۰۷
پایان طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل چهارمحال و بختیاری از پایان یافتن طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در این استان خبر داد.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ سیمین عقیلی با اشاره به پایان یافتن طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان نسبت به سایر استان‌ها این طرح با تأخیر در استان انجام شد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: این طرح با هدف بررسی و شناسایی میزان آلودگی زنبورستان‌های استان به بیماری‌های انگلی مانند واروا، آکاراپیس و نوزما و بیماری‌های میکروبی مانند لوک آمریکایی و اروپایی در فصل بهار اجرا شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 273 زنبورستان با تعداد 131 هزار و 403 فروند کلنی در استان وجود دارد، بیان کرد: در راستای دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور که باید از 5 درصد زنبورستان‌های استان نمونه‌برداری شود، از 69 زنبورستان که دارای 416 فروند کندو بود نمونه‌گیری به عمل آورده شد.

عقیلی تصریح کرد: پس از انجام آزمایش‌ها انگلی و میکروبی بر روی نمونه‌های جمع‌آوری شده  مشخص شد در این آزمایش‌ها آکاراپیس وودی منفی، 33 فروند کندو مبتلا به مایت واروا و 108 فروند کندو مبتلا به نوزما بودند.

این مسؤول با اشاره به اینکه در خصوص این بیماری‌ها به زنبورداران توصیه‌های لازم شده است، خاطرنشان کرد: در بررسی بیماری‌های میکروبی نتیجه رضایت‌بخش بوده و تمام موارد منفی گزارش شد که خوشبختانه از این نظر نگرانی برای زنبورداران استان وجود ندارد اما لازم است زنبورداران در مورد بیماری‌های میکروبی و انگلی زنبورهای عسل از مصرف خودسرانه دارو بدون استفاده از نظر دامپزشک‌ها پرهیز کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای تولید محصول سالم و پایداری زنبورستان‌ها باید از مصرف سموم و داروهای مجاز و با مجوز دامپزشک استفاده کرده و از هرگونه مصرف انتخابی و سلیقه‌ای داروهای دامپزشکی مخصوصاً داروهای غیرمجاز جدا خودداری کنند.

این مسؤول تصریح کرد: تأیید سلامت کلنی زنبور عسل پیش از جابه‌جایی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌های مبدأ و اخذ گواهی حمل بهداشتی یکی از مهم‌ترین راهکارها در پیشگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار در زنبورستان‌ها است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز