معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات:

رشد خطرات فضای سایبری نگران‌کننده است

۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۲۲:۰۸:۴۴
کد خبر: ۴۳۸۰۱۶
رشد خطرات فضای سایبری نگران‌کننده است
معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: افزایش خطرات فضای سایبری نگران‌کننده است.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ محمد تسلیمی در همایش ارتقای امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها با تأکید بر لزوم توجه به مقوله امنیت در فضای سایبری اظهار کرد: خطرات در حوزه فضای سایبری رو به افزایش است و این رشد فزاینده بسیار نگران‌کننده است.

معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد: دنیا به سمت الکترونیک شدن پیش می‌رود و فناوری هر روز در حال  توسعه است که به موازات رشد و گسترش این حوزه تهدیدهای آن نیز به شدت در حال رشد بوده و لازم است تلاش‌های فراوانی در زمینه ایجاد و حفظ امنیت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نفوذگران حوزه سایبری همیشه جلوتر از مقابله‌کنندگان حرکت می‌کنند و چاره‌ای به غیر از مقابله نیست، گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که سایت‌ها و سامانه‌ها بسیار آسیب‌پذیر بوده و لازم است تدابیر امنیتی برای مقابله با نفوذگران در نظر گرفته شود.

تسلیمی با بیان اینکه باید سطح امنیت سامانه‌ها و سایت‌ها ارتقا یابد، عنوان کرد: در سال 2015 موضوع امنیت منطقه‌ای در زمینه فضای سایبری در دنیا مطرح شد و باید در کشور فعالیت در حوزه امنیت را به سوی هشدار و آگاه‌سازی پیش برد.

معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: ضروری است آموزش و اطلاع‌رسانی به گونه‌ای انجام شود که خود تنظیمی برای افراد جامعه نهادینه شود و مردم این آگاهی را داشته باشند که امنیت در فضای مجازی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در حوزه فنی نیاز به تلاش مستمر وجود دارد، تشریح کرد: باید ترافیک سایبری که وارد کشور می‌شود، پایش شود تا بتوانیم مخاطرات فضای سایبری را کاهش دهیم اما با همه این اقدامات لازم است راهکار جامع و کاملی در این خصوص ارائه و اقدامات اثرگذاری انجام شود.

تسلیمی گفت: بسترسازی برای راه‌اندازی مرکز آپا در دانشگاه شهرکرد انجام شده و تقریباً توانمندی لازم برای آغاز فعالیت را دارد و این مرکز وظیفه پاسخگویی در حوزه فضای سایبری را خواهد داشت.

معاون مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه کودک و اینترنت اظهار داشت: به زودی آموزش‌ها و همایش‌های بسیاری با رتبه بالای علمی با عنوان «کوا» با همکاری نهادهای مختلف در زمینه کودک و اینترنت در مقاطع تحصیلی مختلف به صورت پایلوت در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی از اجرای طرح «گوهر کودکان و نوجوانان» خبر داد و بیان داشت: این سامانه برای پاسخگویی به سؤالات حوزه کودک و نوجوان طراحی شده است.

تسلیمی با اشاره به لزوم حفظ امنیت در همه ابعاد خاطرنشان کرد: سامانه‌ای برای رصد و شناسایی در کشور راه‌اندازی شده است و کدنویسی امن نیز برای برنامه‌نویسان اجرا خواهد شد که به این وسیله برنامه‌نویسان معرفی و ارزیابی می‌شوند و محتوای آموزشی لازم به آن‌ها ارائه خواهد شد.

وی حملات سایبری به سایت‌های دولتی و غیردولتی را بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: مرکز ماهر امروز به مرحله خوبی در زمینه حفظ امنیت رسیده است و می‌تواند اقدامات مؤثری در زمینه امنیت انجام دهد.

این مسؤول با بیان اینکه بشر از ابتدا تاکنون اقدامات فراوانی در راستای ایجاد امنیت انجام داده و هزینه‌های فراوانی نیز در این مسیر صرف کرده است، گفت: در حال حاضر در کشور ما و دنیا هزینه زیادی به امنیت فضای سایبری اختصاص داده نمی‌شود که دلیل این امر نداشتن دغدغه امنیت برای ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌ها، خانواده‌ها و افراد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از گوشی‌های اندروید برای همه افراد امکان‌پذیر است، تصریح کرد: استفاده از گوشی‌های اندروید امکان دسترسی به اطلاعات را افزایش می‌دهد و لازم است در این خصوص به مردم اطلا‌ع‌رسانی و آگاه‌سازی انجام شود.

تسلیمی عنوان کرد: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که تهدیدها و آسیب‌های فراوانی در فضای سایبری وجود دارد به گونه‌ای که روزانه 450 هزار حمله سایبری سامانه‌ها را تهدید می‌کند.

نظر شما