همایش مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت در لردگان

۱۳۹۵/۰۵/۱۴ - ۱۲:۴۳:۴۸
کد خبر: ۴۴۰۹۵۵
همایش مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت در لردگان
همایش مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت در شهرستان لردگان برگزار شد.

به گزارش برنا از لردگان ؛ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لردگان گفت : همایش مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت در شهرستان لردگان با حضور کشاورزان با هدف  اشنائی آنان با استفاده بهتر از اب و برداشت بیشتر محصولات کشاورزی در محل سالن ارشاد اسلامی  با مشارکت اداره اب منطقه ای بر گزارشد .

محمد صادق خانجانی گفت: امروزه بایستی برای استفاده درست از آب به سمت آبیاری به روش تیپ و آبیاری بارانی رفت که این نوع آبیاری هم مصرف درست دارد و هم در امدی بالاتری نسبت به سایر روش ها خواهد داشت.

خانجانی افزود: در سال جاری طرح های آبیاری بارانی در این شهرستان 60 برابر سال گذشته است .

همچنین در این همایش کارشناس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان گفت :انسان اگر از حد نرمال هر چیزی مصرف کند از بین نخواهد رفت و بایستی به جا و بهینه مصرف کنیم .امروز اختیار مصرف اب در دست دولت است و جزئی از بیت المال است  و بایستی قانونی مصرف شود تا متضرر نشویم .

دکتر علی محمدی گفت : از سال 65 تا سال 90 جمعیت کشور دو برابر شده است آب که دوبرابر نشده است پس سهم ما از مصرف کمتر شده اگر مدیریت مصرف آّب در هر مزرعه یا خانه یا روستا یا شهر نباشد به جائی نخواهیم رسید چون قانون و مدیریت درست را رعایت نکردیم .ما در تولیداتمات به ازای هر متر مکعب اب یک کیلو گرم محصولات بایستی داشته باشیم .

کارشناس اداره اب منطقه ای استان نیز گفت : 5/99 در صد اب دنیا غیر قابل مصرف است تنها نیم در صد اب دنیا انهم ابهای رود خانه ها وچشمه ها و چاهها و قنوات قابل استفاده است .

آقای فاطمی افزود :در کشور ما سالیانه 57 میلیارد متر مکعب از ابهای زیر زمینی برداشت می شود و این برداشتها باعت افت ابهای زیر زمینی می شود .

وی با اشاره به اینکه در بخش خانمیرزا 70 سانت فرونشینی دشت داریم 26 متر اب نیز پایین رفته استگفت :  دشتهای ما با کمبود اب مواجعه اند ما در استان 12دشت اصلی داریم که 8 دشت از این میزان  ممنوعه اعلام شده اند و مابقی نیز در دستور کار جهت اعلام ممنوع شدن می باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز