ثبت ملی ۱۷ اثر معنوی از چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۰۸:۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۴۵۸۲۲
ثبت ملی ۱۷ اثر معنوی از چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 17 اثر معنوی این استان در دولت یازدهم ثبت ملی شده است.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ بهمن عسگری سوادجانی در آیین آغاز به فعالیت دبیرخانه ثبت آثار معنوی این استان، تعداد آثار معنوی ثبت شده را تاکنون 48 اثر دانست که بگفته وی ثبت 17 اثر در سه سال فعالیت دولت یازدهم نشان از عزم و اراده جدی دولت در حفظ آثار معنوی و ملی است.

وی برخی از آثار معنوی ثبت شده استان را شامل؛ مهارت بافت چوخا، ترانه های گلی گلی، عروسک رقصان لیلی، قالی بافی چالشتر، گلیم بافی بختیاری، آهنگری سنتی و مهارت ساخت مشک آب دوغ دانست.

عسگری ادامه داد: برای شش ماه نخست امسال نیز هشت اثر برای ثبت آثار ملی پیشنهاد شده که تاکنون پرونده سه اثر «فنون ساخت شیرهای سنگی»، «پخت آش انار» و «کوچ عشایر بختیاری» ارسال شده و پرونده چهار اثر دیگر از جمله «سیاه چادر»، «طلبون»، «شاهنامه خوانی» و «گز بلداجی» درحال ارسال است.

وی از تهیه هفت اثر پیشنهادی برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: رفتینگ محلی در گزستان، بازی های محلی فرخشهر و کباب بختیاری از جمله این آثار به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، شناسایی آیین ها، فرهنگ های بومی و آثار معنوی با ارزش استان را از مهمترین اهداف تشکیل این دبیرخانه اعلام کرد و افزود: امید است با راه اندازی این دبیرخانه و گسترش فعالیت ها، بتوان زمینه ساز اشتغال افراد فعال در این حوزه باشیم.

دبیرخانه ثبت آثار معنوی استان چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه (24 مردادماه) با حضور مشاور امور بانوان و خانواده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه اندازی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز