کدام واکسن کرونا بیشترین و کدامیک کمترین اثربخشی را دارند؟

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۷۹۶۳۹
کدام واکسن کرونا بیشترین و کدامیک کمترین اثربخشی را دارند؟
تقریبا در اکثر کشورهای جهان حق مطلق برای انتخاب واکسن کرونا وجود ندارد. مثلا یک فرد نمی تواند به یک مرکز درمانی برود و بگوید از بین سه واکسن کدام را می خواهد انتخاب کند.

به گزارش برنا؛ در فرآیند واکسینه کردن علیه ویروس کرونا فرد باید نوبت بگیرد و سپس بر اساس اولویت بندی به یک مرکز درمانی برود و واکسن خود را دریافت کند و هیچ حق انتخابی هم نیست که مثلا فایزر را انتخاب کند یا آسترازنکا را.

واکسن های ساخته شده در جهان هر کدام اثربخشی های متعددی دارند؛ برخی بالاتر و برخی پایین تر.

در حالی که اثربخشی برخی از واکسن های ساخت آمریکا از 90 درصد طبق ادعادی خودشان عبور کرده اثر بخشی برخی دیگر از واکسن ها از 50 درصد بالاتر نرفته و برخی دیگر از واکسن های کرونای کمتر شناخته شده که شاید اصلا نامی از آنها نشنیده ایم هنوز اثربخشی مشخصی ندارند.

 در ادامه این مطلب با موثرترین واکسن های کرونای موجود در جهان از نظر وب سایت پزشکی medicalnewstoday آشنا می شویم.

1-واکسن فایزر (Pfizer-BioNTech)

نام علمی و انگلیسی آن BNT162b2 (Comirnaty)  است و البته در اکثر نقاط جهان به نام واکسن فایزر-بایونتک شناخته می شود. این واکسن از نوع mRNA هستند بدان معنا که حاوی ویروس زنده نیستند. اثربخشی این واکسن 95 درصد ارزیابی شده است.

2-واکسن مدرنا (Moderna)

دیگر واکسن آمریکایی که نام انگلیسی اش mRNA-1273 است. این واکسن هم mRNA است و اثربخشی معادل 94.5 درصد دارد.

3-واکسن جانسن (Johnson & Johnson)

برای این واکسن سوم آمریکا نام Ad26.COV2.S تعریف شده است. واکسن جانسون به صورت وایرال وکتور است، بدان معنا که حاوی وکتورهای ویروسی هستند که برای حمل ژن های ویروس کرونا طراحی شده اند. برخی از واکسن های وکتور(ناقل) ویروسی وارد سلول ها و باعث تولید پروتئین های ویروسی می شوند. سایر وکتورهای ویروسی به آرامی تکثیر می شوند و پروتئین های ویروس کرونا را در سطح خود حمل می کنند. برای این واکسن 66 درصد میزان اثربخشی این واکسن تخمین زده شده است.

4-واکسن آکسفورد – آسترازنکا (Oxford-AstraZeneca)

یکی از جنجالی ترین واکسن هایی است که تا امروز در سطح جهان ساخته شده و عوارض خطرناکی همچون لخته شدن خون و آمبولی ریه برای آن ذکر شده است. نام علمی این واکسن ساخت بریتانیا AZD1222 (Vaxzevria)  است. این واکسن نیز به صورت وایرال وکتور است و اثربخشی 81.3 درصد دارد.

5-کووشیلد (Covishield)

این واکسن ساخت کشور هند است. انستیتو سرم هند آن را به صورت وایرال وکتور تولید کرده است. برای کووشیلد اثربخشی 81.3 درصد وجود دارد. نام علمی واکسن هندی همان Covishield است.

6-کانسینو (CanSino)

این واکسن نیز ساخت کشور چین است و نام علمی Ad5-nCov دارد. این واکسن به صورت وایرال وکتور طراحی شده و 65.28 درصد اثربخشی دارد.

7-اسپوتنیک وی (Sputnik V)

این واکسن روسی را شرکت انستیتوی تحقیقاتی «گامالیا» که یک مرکز دولتی در مسکو است تولید کرده. اسپوتنیک نیز به صورت وایرال وکتور ساخته شده و 91.6 درصد اثربخشی دارد. نام علمی آن نیز همان Sputnik V است.

8-کوواکسین (Covaxin)

شرکت هندی بهارات بیوتک این واکسن را تولید کرده است. نام علمی Covaxin برای این واکسن انتخاب شده است. این واکسن نه به صورت mRNA طراحی شده و نه وایرال وکتور بلکه به صورت «غیرفعال شده» است. در این نوع واکسن از ویروس ضعیف شده یا غیرفعال استفاده می‌شود که بسیاری از واکسن‌هایی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند از این نوع هستند. پژوهشگران برای توسعه کواکسین  ویروس غیر فعالSARS-Cov-۲ را  در آزمایشگاه ICMR ایزوله کردند. کوواکسین 80.6 درصد اثربخشی دارد.

9-سینوفارم پکن Sinopharm (Beijing)    

واکسن دیگری از چینی ها که هم اکنون در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد. نام علمی این واکسن BBIBP-CorV  است و شرکت سینوفارم آن را تولید کرده. 79.34 درصد اثربخشی آن است و همانند کوواکسین به این صورت ساخته شده که از ویروس ضعیف شده و یا غیرفعال در واکسن استفاده شده تا به عبارت دیگر یک واکسن «غیرفعال شده» و یا Inactivated باشد.

10-سینوفارم ووهان Sinopharm (Wuhan)        

نام علمی این واکسن چینی (Inactivated (Vero Cell است و این یکی را هم شرکت سینوفارم تولید کرده است. این واکسن نیز ساختار «غیرفعال شده» و یا Inactivated دارد. 72.51 درصد میزان اثربخشی واکسن است.

11-سینوواک (Sinovac)

این یکی هم ساخت کشور چین است و شرکت سینوواک آن را تولید کرده. نام علمی این واکسن CoronaVac است. ساختار آن به صورت «غیرفعال شده» و اثربخشی آن نیز 50.38 درصد است.

***دیگر واکسن های کمتر شناخته شده

واکسن کوویواک ساخت شرکت چوماکوف روسیه، قزکووید ساخت شرکت قزاقستان RIBSP دو واکسن دیگر هستند که هر دو به صورت «غیرفعال شده» تولید شده اند. البته میزان اثربخشی این واکسن ها مشخص نیست.

واکسن آنهوی ژیفی لانگکام دیگر ساخت چینی ها و واکسن روسی ای پی واک کرونا هم نام دو واکسن دیگر هستند که میزان اثربخشی آنها مشخص نیست و محققان در حال کار کردن بر روی آنها هستند.

البته ایران نیز سازنده واکسن هایی همچون برکت، رازی است که به زودی در ایران روند واکسیناسیون با آنها آغاز خواهد شد. در رابطه با آنها میزان اثربخشی بالایی ذکر شده است که البته برای تخمین دقیق باید واکسیناسیون همگانی آغاز شود. 

نظر شما