حقایقی عجیب درباره بیماری هزار چهره

۱۴۰۲/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۵۳۷
حقایقی عجیب درباره بیماری هزار چهره
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری تب مالت(هزار چهره) در انسان صعب العلاج است، گفت: دامداران، دامپزشکان، دست اندرکاران خرید و فروش دام و افرادی که از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند.

به گزارش برنا؛ مجید همتی با بیان اینکه تب مالت (بروسلوز) یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است، اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماریهای عفونی قابل انتقال بین انسان و دام از طریق عامل باکتریایی است که سلامت دامداران، روستاییان و مصرف کنندگان مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.

همتی افزود: مخزن انتقال بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است، گاو و گوسفند است که افراد در تماس با این حیوانات یا مصرف فراورده های لبنی آلوده به بیماری مبتلا می شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: دامداران، دامپزشکان، دست اندرکاران خرید و فروش دام و افرادی که از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت(بروسلوز) مصرف شیر و لبنیات حاصل از شیر دام آلوده است، گفت: عامل بیماری تب مالت در مایعات بدن دام آلوده از جمله شیر، ادرار و... وجود دارد که قابل انتقال به انسان است.

همتی ادامه داد: انواع لبنیاتی که با شیر آلوده تولید می‌شود، میکروب تب مالت را داشته و لبنیانی مانند پنیر، سرشیر، کره، بستنی و ... خطرناکتر هستند. 

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت توصیه می شود خانواده‌ها تا حد امکان لبنیات پاستوریزه استفاده کرده و در صورت استفاده از لبنیات سنتی، شیر را حتما به مدت حداقل پنج دقیقه بعد از رسیدن به مرحله قُل خوردن، جوشانده و پنیر را هم در آب نمک نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه ترشحات زایمان و جفت و جنین دام بیمار یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال بیماری است، گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری توصیه می‌شود دامداران هنگام تماس با جفت و جنین دام از پوشش مناسب استفاده کنند و اگر دام سقط جنین داشت، جفت و جنین را به شیوه بهداشتی دفن کنند.

 وی یادآور شد: اگر ترشحات زایمانی یا جنین تلف شده آلوده به بیماری تب مالت در اختیار سگ، گربه و حیوانات ولگرد قرار بگیرد، عامل بیماری چرخیده و احتمال شیوع بیماری بالا می رود.

 همتی یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را کشتار غیرمجاز دام عنوان کرد و افزود: احتمال انتقال بیماری از طریق دام های بیماری که به صورت غیرمجاز کشتار می شود به انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تب مالت در انسان باعث تب و لرز، درد استخوان، لاغری و بی‌اشتهایی شده و گاها بخش‌های دیگر  بدن مثل دستگاه گوارش، سیستم قلب و عروق، کلیه و کبد و... را هم درگیر می‌کند، گفت: علائم  این بیماری تا سال‌ها در بدن انسان مانده و در کنار هزینه‌های زیادی که به فرد تحمیل می‌کند، یک بیماری صعب‌العلاج است.

همتی با بیان اینکه تب مالت انواع دام سبک و سنگین را درگیر می‌کند، گفت: با ابتلای دام به بیماری، میکروب آن تا پایان عمر در بدن دام باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه تب مالت در دام با عوارضی مانند سقط جنین، ناباروری، کاهش تولید و... همراه است، تاکید کرد: دامداران اگر مواردی از سقط جنین را در دام‌های خود مشاهده کردند، حتما باید به مراکز دامپزشکی مراجعه کنند، چون یکی از اولین نشانه‌های ابتلا به تب مالت، سقط جنین در دام است.

وی در ادامه با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری "تب مالت" در فصل گرم سال، بر ضرورت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

همتی مهمترین راه‌های کنترل بیماری تب مالت را واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین، بهسازی و ضدعفونی جایگاه های نگهداری دام، رعایت ضوابط بهداشتی در تردد دام و ... عنوان کرد.

 انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز