رحیمی‌‎زنگنه:

فرهنگ اساس توسعه و زیربنای تمام امور در جامعه است

۱۳۹۴/۰۶/۲۲ - ۱۵:۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۸۱۵۵
فرهنگ اساس توسعه و زیربنای تمام امور در جامعه است
وضعیت سینما در کشور متناسب با شان و جایگاه این هنر و صنعت نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در مراسم جشن روز ملی سینما در کرمانشاه گفت: مشکلات معیشتی و اقتصادی عامل غفلت از مقوله فرهنگ  شده و ریشه خیلی از مشکلات معیشتی و اقتصادی در خود فرهنگ است.

1800

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، دکتر ابراهیم رحیمی‌زنگنه اظهار داشت: سینما یکی از دقیق‌ترین هنرهایی است که می‌تواند فرهنگ و تمدن یک کشور را منتقل کند و تاثیر بگذارد.

وی افزود: وضعیت سینما در کشور متناسب با شان و جایگاه این هنر و صنعت نیست.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: عوامل متعددی در این موضوع دخیل است که بخشی از آن مربوط به گذر جامعه از سنت به مدرنیته است.

دکتر ابراهیم رحیمی‌زنگنه اظهار داشت: علی‌رغم تغییر و تحولات رخ داده در حوزه‌های فرهنگی در کشورهای در حال توسعه، مسئولین فرهنگی و برنامه‌ریزان در این حوزه هنوز تکلیف‌شان برای اولویت‌بندی برنامه‌های اجتماعی روشن نیست.

وی افزود: فرهنگ زیربنای تمام امور در جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: شاید ما هنوز به این نکته نرسیدیم و اگر هم رسیدیم در حد حرف و شعار است که توسعه و هم‌چنین توسعه پایدار بر چه اساسی است!؟

رحیمی زنگنه ادامه داد: فرهنگ اساس توسعه است.

 وی افزود: اساس توسعه در جامعه، خصوصاً جوامع در حال توسعه باید فرهنگ باشد و اگر این موضوع مد نظر قرار گیرد در برنامه‌ریزی‌های کلان به این سمت می‌رویم و آن زمان است که تمام مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی جایگاه خود را در می‌یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: آنچنان در جوامع روبه توسعه درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی شده‌ایم که به یکباره از یاد برده‌ایم که بخش عمده‌ای از مشکلات معیشتی و اقتصادی ریشه در فرهنگ دارد.

رحیمی زنگنه ادامه داد: ساختمان‌های بلند، ماشین‌های مدل بالا و ...نشانه تمدن نیست، نماد و نشانه تمدن را فعال بودن سالن‌های سینما، موسیقی و آن چه رعایت حقوق شهروندی و تعامل بر پایه فرهنگ است..

 وی افزود: جامعه‌ای متمدن است که توجه به فرهنگ در آن در صدر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: توجه به زرق و برق و برق و تکنولوژیک در زندگی امروزی ما را تا حدی از فرهنگ غافل کرده است.

رحیمی زنگنه ادامه داد: بخشی دیگر از مشکلات حوزه سینما مربوط به سختی‌های کار هنری سینماگران و مشکلات‌شان در تولید یک اثر هنری است.

 وی افزود: تاثیرگذاری یک فیلم و جذب مخاطب، استقبال مخاطبان از اثر تولید شده و...از مواردی است که دغدغه سینماگران را در تولید آثارشان به دنبال دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: کیفی بودن آثار تولیدی نقش بسزایی در جذب مخاطبان و به دنبال آن برآورده شدن انتظار تولید کننده اثر، حداقل برای بازگشت سرمایه‌اش دارد.

رحیمی‌زنگنه ادامه داد:  نبود تبعیت تماشاگران ایرانی از قانون کپی رایت و برداشت و تکثیر غیرمجاز فیلم‌های تولیدی که برای اولین بار روی صحنه می‌روند از دیگر مشکلات سینماگران ایرانی است.

 وی افزود: در اروپا مردم برای دیدن هر اثر تولیدی هزینه کرده و آن را بر پرده سینما می‌بینند و این درحالی است که در ایران این قانون رعایت نمی‌شود و تا حد زیادی باعث متضرر شدن سینماگران می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: دو سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه سینما افتاده است و ۷۰ درصدی تماشگران برای دیدن فیلم‌های سینمایی در سینماهای کرمانشاه افزایش یافته است.

رحیمی‌زنگنه ادامه داد: این نشانه خوبی است و نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در حال افتادن در این حوزه است.

وی با اشاره به تاریخچه انجمن سینمای جوان استان کرمانشاه از شهرام مکری، تورج اصلانی و... به عنوان هنرمندان و فیلمسازان برجسته این انجمن که هم اکنون دارای آثار و تولیدات فاخری هستند یاد کرد.

رحیمی‌زنگنه در پایان از رئیس و اعضای انجمن سینمای جوان استان هم به خاطر فضای مناسب ایجاد شده برای تربیت سینماگران توانمند و جوان قدردانی کرد.

 

نظر شما