دکتر عدالت خواه: اگر قاضی دچار خلاف شود شرعا منعزل است

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۷:۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۲۲۷۳۰
دکتر عدالت خواه: اگر قاضی دچار خلاف شود شرعا منعزل است
دوازدهمین دوره کارآموزان قضائی مرکز کارآموزی دادگستری با حضور رئیس کل دادگستری همزمان با پنجمین روز از هفته قوه قضائیه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمانشاه، دکتر عدالت خواه تقارن آغاز این دوره با ماه مبارک رمضان و خصوصا ضربت خوردن حضرت علی (ع) را تقارن نیکویی دانست و گفت: ولی خدا جانش را فدای اسلام کرد. اسلام از ولی خدا و حتی از نبی مکرم اسلام (ص) بالاتر است و این نشان می دهد همه چیز باید برای اسلام باشد.

رئیس کل دادگستری با اشاره به افتتاح دوازدهمین دوره کارآموزان قضائی یادآور شد با احتساب این دوره 276 نفر به کادر قضائی قوه قضائیه اضافه می شوند و از میان دوره های اول در سطح استان افرادی را داریم که هم اکنون به سمت دادستانی هم رسیده اند و این نشان می دهد این دوره ها موفق عمل کرده است.

ایشان در ادامه سخنان خود در ضمن توصیه هایی چند به کارآموزان خاطر نشان ساخت: خوب مطالعه کردن یکی از اموری است که از هم اکنون باید در سرلوحه کارهای روزمره خود قرار دهید چرا که یک قاضی با سواد می تواند عدالت را بهتر اجرا کند.

نهادینه کردن نظم و انضباط از دیگر توصیه های رئیس کل دادگستری به کارآموزان دوره دوازدهم مرکز کارآموزی دادگستری بود و ادامه داد: نظم و انضباط را از همین دوره کارآموزی در خود نهادینه کنید تا بتوانید در آینده فرد منظمی باشید.

اما مهمترین توصیه دکتر عدالت خواه به کارآموزان تزکیه و تهذیب نفس بود ضمن بیان این موضوع تصریح نمود: قاضی در نظام اسلامی جای اولیا و اصفیا قرار می گیرد و مقام او از سوی ولی فقیه با واسطه تفویض می شود. بنابراین صدرصد یک قاضی  باید عادل باشد و اگر قاضی دچار خلاف شود شرعا منعزل است. هر چند ظاهرا در مسند باشد بنابراین قاضی حتی باید فکر گناه هم نباشد چرا که مقدمه عمل فکر است .

ایشان ادامه داد عزتی بالاتر از تقوا نیست. جوهر واقعی هر کس تقواست و اگر وجود نداشته باشد فرد خوار و ذلیل می شود مطابق آیه ی شریفه: وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُکْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ  کسی که خداوند او را خوار کند کسی نمی تواند او را گرامی دارد.

در این مراسم بهمن مرادیفر رئیس مرکز کارآموزان قضائی دادگستری گزارشی از ادوار مختلف فعالیت این مرکز را ارائه نمود .

 

نظر شما