کرمانشاه

سالانه پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم

۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۱۶:۴۶:۱۵
کد خبر: ۵۴۷۳۱۵
سالانه پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: برای تحقق اهداف توسعه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری سالانه در این استان داریم.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، طهمورث الیاسی در مراسم اختتامیه برنامه جامع آموزش توسعه محتوای الکترونیکی در حوزه کشاورزی که امروز (31 فروردین) در جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در کشور و استان کرمانشاه ظرفیت ها و قابلیت‌های زیادی داریم که باید از آنها در راستای خدمت رسانی و تحقق اهداف توسعه‌ای که در کشور دنبال می‌شود استفاده کنیم و برای تحقق این ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها باید برنامه داشته باشیم.

 الیاسی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه در طول 20 سال گذشته همواره جزو 10 استان اول کشور از نظر نرخ بالای بیکاری بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه با اشاره به نرخ 22 درصدی بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته، افزود: این موضوع نشان از این دارد که باید در حوزه توانمندسازی نیروی کار در استان برنامه ریزی شود. باید بحث دانش و تولید محتوا برای افزایش مهارت نیروی انسانی جزو اولویتهای استان برای تحقق اهداف توسعه‌ای باشد.

الیاسی درآمد سرانه مردم استان را از متوسط کشور پایین تر و تقریبا نصف آن دانست و افزود: این مهم ضرورت تلاش در راستای استفاده از دانش فنی و تامین منابع مالی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه برای هر شهرستان در استان کرمانشاه یک سند توسعه تدوین شده، افزود: امیدواریم این برنامه بتواند شروعی برای ادامه برنامه‌های آینده باشد. همچنین درخواست همکاری و مشارکت بیشتر با آژانس جایکا در استان را داریم.

محمدهادی دریایی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست با اشاره به اجرای مشترک این پروژه با آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن(جایکا)، اظهار کرد: این پروژه با توجه به رویکرد انتقال دانش فنی تایید شده و در نهایت باید منجر به انتقال این دانش بشود.

وی، گزارش‌دهی را در اجرای این نوع پروژه‌ها خیلی مهم برشمرد و افزود: دستگاه‌هایی که می‌توانند از نتایج این پروژه استفاده کنند باید از ورک‌شاپ‌ها مطلع باشند، چراکه ایجاد شریان‌های دانش و استفاده از ارتباطات در قالب استفاده از ورک‌شاپ‌ها شدنی است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اگرچه این پروژه یک پروژه مطالعاتی است، اما برون‌داد آن باید در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم دیده شود.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه در گذشته پروژه‌هایی مثل حوزه آبریز قره‌سو با همکاری جایکا اجرایی شده، افزود: باید با استفاده از تجربیات گذشته برای استفاده بهینه دستگاه‌ها از این پروژه برنامه‌ریزی شود.

زمانی "کره و پنیر" وارد می‌کردیم و حالا روزانه ده‌ها کامیون لبنیات به عراق می‌فرستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: تا چند سال پیش کره و پنیر وارد می‌کردیم و اکنون هر روز ده‌ها کامیون میوه و لبنیات به عراق می‌فرستیم.

رضا رحیمی در مراسم اختتامیه برنامه جامع آموزش توسعه محتوای الکترونیکی در حوزه کشاورزی، کشاورزی را از اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون دانست و افزود: در گذشته ما کالاهایی مانند لبنیات، کره و پنیر را هم وارد می‌کردیم و واردات گندم تا همین چند سال قبل ادامه داشت.

وی با بیان اینکه اکنون در بسیاری از حوزه‌های کشاورزی خودکفا شده ایم و حتی صادرات هم داریم، ادامه داد: در همین استان کرمانشاه هر روز ده‌ها کامیون میوه، سبزی، سیب زمینی و لبنیات به عراق می‌رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، استان کرمانشاه هم از استان‌های با ظرفیت بالای کشاورزی در کشور است، خصوصا در زمینه محصولات دیم.

به گفته این مسئول، اکنون 600 تا 700 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دیم است و این را مدیون بارش 400 تا 500 میلی‌متری و منابع آبی خوب از جمله 15 سد ساخته شده و یا در دست احداث هستیم.

رحیمی، اولویت اصلی استان در حوزه محصولات دیم را گندم و نخود دیم و خصوصا توسعه باغات دیم اعلام کرد و تاکید کرد: به علاوه برای توسعه گلخانه‌ها خصوصا گلخانه‌های دیم نیز برنامه داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در ادامه از ظرفیت‌های بالای حوزه فناوری در استان هم یاد کرد و افزود: بسیاری از کارهای فیزیکی دیتاسنتر استان انجام شده و امیدواریم تا پایان سال نیز مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان در مجاورت استانداری به بهره‌برداری برسد.

رحیمی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه زیرساخت‌های IT در روستاها نیز یاد کرد و افزود: اکنون تمام شهرها در کرمانشاه به 3G و 4G مجهزند و 1805 روستای استان به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند که قرار است طی دو سال آینده همه روستاهای استان از این امکان برخوردار شوند. اکنون بسیاری از گلخانه‌ها و مرغداری‌های استان از سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا برخوردارند.

به گفته این مسئول، در داخل استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز پتانسیل خوبی وجود دارد، به عنوان مثال نیمی از 480 شرکت دانش بنیان استان در این زمینه فعالیت دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، اگرچه تا کنون کارهای خوبی انجام شده اما هنوز جای کار و سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد که باید هم بخش دولتی اعتبار بیشتری برای این بخش بگذارد و هم بخش خصوصی وارد شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز