ثلاث باباجانی

بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ غرب کشور آماده بهره برداری شد

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۸:۴۹:۳۱
کد خبر: ۵۵۱۶۳۳
با حضور مهندس چیت چیان -وزیر نیرو- پایان حفاری و گشایش بلندترین تونل انتقال آب ایران/‌ حفاری تونل بلند زاگرس به پایان رسید.

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا، مهندس چیت چیان -وزیر نیرو- در آیین افتتاحیه تونل بلند زاگرس گفت: امروز یکی از لذت بخش ترین روز های دوران مسئولیت من است که شاهد تحقق این پروژه عظیم و‌کلان هستیم.

وزیر نیرو در ادامه افزود: این پروژه از افتخارات مهندسی کشور به شمار میرود و همه کارشناسان براین باورند که یک نمونه بی نظیر در این عرصه ، نه تنها در کشور، ‌بلکه در جهان است.

مهندس چیت چیان در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت جهادی دست اندرکاران این پروژه عظیم‌ افزود: بسیاری از مدیران و مشاورین و ناظرین این طرح از دلاور مردان دوران دفاع مقدس هستند و تحقق چنین طرح باعظمتی تنها با علاقه، اراده و تصمیم فوق‌العاده میسر شد و باید این کار را به همه ملت ایران و مخصوصا مقام معظم رهبری تبریک گفت.

مقام عالی وزارت نیرو در ادامه تونل انتقال آب زاگرس را یک شاهکار مهندسی تلقی نمود و خاطرنشان ساخت: 

تمام مشکلاتی که در مجموعه پروژه های آبی جهان از قبیل هجوم آب، برخورد با غارهای وسیع زیرزمینی، برخورد با گازهای سمی و‌ مشقات فراوان انتقال آن به خارج از تونل، ریزشهای متعدد در جریان پمپاژ آب، و پیچیدگیهای بسیار زیاد دیگر که تمامی این موانع با دستان‌توانای کارشناسان خبره و فرزندان برومند و نخبه کشور عزیزمان انجام شد و هم‌اکنون از نظر مهندسی (اگر تونل حفرشده میان سوییس و ایتالیا را فاکتور بگیریم) پروژه تونل زاگرس بزرگترین پروژه انتقال آب دنیاست.

وزیر نیرو در بخش دیگری از بیانات خود به ویژگیهای خاص این پروژه از نظر مدیریتی اشاره کرد و افزود: از نظر مدیریتی، منطقه از نظر دسترسی با دشواری های متعدد روبرو بوده که بر مشقت‌های پروژه افزوده است. از نظر پشتیبانی، مالی، نیروی انسانی، اقدامات بالادست و‌پایین دست، پیشبرد پروژه ای ای در این ابعاد کار بسیار طاقت فرسایی بود که جا دارد از جناب آقای استاندار و معاونین ایشان، آب منطقه ای استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی قرب قائم و تمامی دست اندرکاران این پروژه قدردانی کنم، هرچند که زبانم‌قاصر است که به نحو شایسته ای از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تقدیر نمایم، و‌ از خدا میخواهم که بزرگترین پاداش و اجر را در دنیا و آخرت به ایشان عطا کند.

چیت چیان در بخشی دیگر از صحبتهای خود به تاثیرات این پروژه در توسعه‌استانهای کرمانشاه و ایلام اشاره کرد و گفت: استانهای کرمانشاه و ایلام در طول جنگ تحمیلی صدمات زیادی دیده‌اند و‌ توسعه این استانها به تاخیر افتاده است و با در نظر داشتن شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز این مناطق، توانمندسازی منابع آبی با بالاترین بهره وری میتواند در توسعه آنها نقشی محوری ایفا کند و با گشایش صورت گرفته، این‌تونل در نخستین دوره کشت‌ که پاییز پیش روست، آمادگی آبدهی به زمین های کشاورزی منطقه را دارد.

در بخش دیگری از مراسم بازگشایی تونل بلند زاگرس، دکتر رازانی -استاندار کرمانشاه- با گرامیداشت یاد و ‌خاطره مهندسین و کارگرانی که جان خود را در مسیر تحقق این پروژه نثار سربلندی و رفاه ملت ایران کردند، افزود: برای استان کرمانشاه و مردم کرمانشاه و ایلام که در غرب کشور هشت سال درگیر جنگ بوده اند، یکی از زمینه های اصلی توسعه، رونق کشاورزی و تأمین منابع آب است و به بهره برداری رسیدن‌این پروژه که بزرگترین پروژه آبی برای استان ما و بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ استان و غرب کشور است اهمیت بسزایی دارد.

رازانی در ادامه بیانات خود با تشریح ابعاد طرح سامانه گرمسیری و‌تونل بلند زاگرس خاطرنشان ساخت: امروز یک روز سرنوشت ساز و تاریخی در حوزه توسعه استان محسوب میشود، چرا که فرزندان رشید ایران توانستند با تکیه‌ بر دانش بومی، با تمام مشکلات موجود، این‌تونل عظیم ۴۹ کیلومتری را به اتمام برسانند و جا دارد که این مهم‌را به همه مردم کشور و به ویژه مردم شریف استانهای کرمانشاه و ایلام تبریک عرض کنیم و دعا کنیم که رحمت الهی و نزولات جوی در منطقه به گونه ای باشد که دشتهای حاصلخیز غرب کشور از مواهب این طرح عظیم منتفع شوند.

استاندار کرمانشاه همچنین از وزارت نیرو و تمامی کسانی که در تحقق این پروژه سهیم بوده اند تقدیر کرد و افزود: با بررسی سوابق و تاریخچه حوزه برنامه ریزی منابع آب میتوان دریافت که حدود یک قرن است که مجموعه کارشناسان این حوزه آرزوی تحقق این سامانه را دارند که خوشبختانه سفر مقام معظم رهبری نقطه عطفی در این پروژه بود و در مرداد ۹۳ این پروژه در ردیف تامین اعتبار صندوق توسعه ملی قرار گرفت و اهتمام دولت تدبیر و امید در به پایان رساندن این کار قابل ستایش است.

 

نظر شما