میراث فرهنگی

نودشه به عنوان شهر ملی کلاش معرفی شد

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۱:۰۳:۲۵
کد خبر: ۵۵۸۴۶۴
نودشه به عنوان شهر ملی کلاش معرفی شد
روز دوشنبه با حضور استاندار کرمانشاه ،معاون رییس جمهور و مسئولین میراث فرهنگی کشور مراسم شهر ملی کلاش در شهر نودشه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، روز دوشنبه در شهر نودشه مراسمی با حضور استاندار کرمانشاه ،معاون رییس جمهور و برخی از مسئولین میراث فرهنگی کشور نودشه را به عنوان شهر ملی کلاش به ثبت ملی می رسانند.

این مراسم که راس ساعت هشت ونیم صبح برگزار می شود برای شهر نودشه روز تاریخی است.

ملی شدن نودشه به عنوان شهر کلاش قدم محکمی برای ثبت جهانی شهر نودشه به عنوان(شهر جهانی کلاش) است.

گیوه که در اصطلاح محلی به آن کلاش می گویند ٬ قدمتی بالغ بر هزار سال دارد در واقع گیوه تاریخ دقیق و مدونی ندارد اما جزء اولین پاپوش های سنتی بشر می باشد که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت در دسترس طبیعی و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید این دست ساخته نموده است٬ که توان مقابله با گذرگاه های صعب العبور و تاب مقاومت در مناطق کوهستانی و سنگلاخی را داشته باشد و درعین حال سبک و راحت باشد.

کلاش پای افزاری است تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه بوده و در فصول گرم سال مورد استفاده است.

 

نودشه (کردی: نۆدشه) شهری در نقطه صفر مرزی ایران وعراق، در ۱۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و از توابع شهرستان پاوه یا اورامانات است. «نودشه» در میانه کوه‌هایی بلند، دره‌هایی عمیق و تنگ واقع شده و اطرافش را جنگل‌های بلوط، ون و درختان میوه و چشمه‌های زلال فراگرفته‌است. خانه‌هایش پله پله و به سمت کوه‌ها در اوج‌اند. این شهر و بعضی از آبادی‌های اطرافش در جنگ ایران و عراق توسط هواپیماهای عراق بمباران شیمیایی شد. 

 

نظر شما