علیزاده معاون پایش محیط زیست کرمانشاه:

آهوهای "قراویز" چشم انتظار حمایت‌اند

۱۳۹۶/۱۰/۲۲ - ۱۲:۳۱:۵۲
کد خبر: ۶۶۱۶۴۴
آهوهای قراویز چشم انتظار حمایت‌اند
تعداد آهوهای منطقه "قراویز" به حدود هزار راس افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ کاظم علیزاده معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان مطلب بالا، افزود: حفاظت از این گونه نیازمند حمایت بیشتر مسئولین است.

وی ادامه داد: آهوهای منطقه قراویز یکی از گونه‌های منحصربه‌فرد آهوی ایرانی در غرب کشور است.

 معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این گونه نسبت به آهوی سایر مناطق از جمله  گونه آهوی "زله‌زرد" جثه ریزتری دارد و بسیار هم آرام است.

علیزاده ادامه داد:  تعداد این آهوها در سال 1380 فقط 14 راس بود، اما در این سال‌ها با اقدامات حفاظتی که از این گونه انجام شد، شاهد افزایش تعداد آنها خصوصا در دو سال اخیر بوده‌ایم.

وی افزود: در سرشماری که امسال انجام شد حدود 850 راس آهو در این منطقه سرشماری شده و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر هزار راس آهو در منطقه قراویز داشته باشیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: افزایش جمعیت این گونه مربوط به زاد و ولد خود آنهاست.

 علزاده ادامه داد:  آهو از مناطق دیگر به قراویز وارد نشده است.  

وی از حمایت خوب جوامع محلی برای حفظ این گونه هم یاد کرد و افزود: در شرایطی که اسلحه شکاری به راحتی در دسترس است و خطر آهوها را تهدید می‌کند، خوشبختانه آهوهای منطقه قراویز با حمایت مردم و محیط بانان به خوبی حفظ شده‌اند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این تعداد آهو در منطقه قراویز که حدود 3800 هکتار وسعت دارد، قابل توجه است .

علیزاده به مشکلاتی که آهوهای این منطقه با آن مواجهند، اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات محدودیت علوفه است.

وی افزود: گاهی دام‌های اهلی به این منطقه وارد می‌شود و مراتع منطقه قراویز با میزان چرای دام‌ها همخوانی ندارد، به علاوه آتش سوزی که پارسال در این منطقه داشتیم باعث شده به مراتع قراویز صدمه وارد شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: اکنون طرحی برای توسعه مراتع این منطقه با کمک بذرپاشی و آبیاری قطره‌ای برنامه‌ریزی شده است.

علیزاده ادامه داد: اجرای این طرح و حمایت از آهوی منطقه قراویز نیازمند مشارکت سایر بخش‌ها و مسئولین استان کرمانشاه است تا بتوان این گونه را بیش از پیش حفاظت کرد.

وی از پیشنهاد تبدیل شدن قراویز به "پارک بین‌المللی صلح و دوستی" بین ایران و عراق عنوان کرد و گفت: محقق شدن این پیشنهاد کمک بسزایی در حمایت از آهوهای این منطقه خواهد داشت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز