رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارات کرمانشاه؛

کرمانشاه از لحاظ صادرات ویژه‌ است

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۰:۱۷
کد خبر: ۶۶۴۷۶۲
کرمانشاه از لحاظ صادرات ویژه‌ است
مراسم تقدیر از صادرات کنندگان نمونه استان کرمانشاه با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، استاندار کرمانشاه، اعضای نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارات، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی و سایر بازرگانان و تجار کرمانشاه در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانیکرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر نعمت‌الله حقیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این مراسم گفت: قرار بود که در 21 آبان 1396 از تجار و صادرات کنندگان تقدیر به عمل آید ولی بخاطر اتفاق زلزله به امروز موکل شده  هرچند روزی بنام صنعت در تقویم کشورمان نام‌گذاری شده ولی این همایش ‌گذاشته‌اند تا برای این عزیزان پاسداشتی داشته باشیم.

وی به حادثه سانجی اشاره کرد و افزود: بازار هدف  که صادرات غیرنفتی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: ایجاد تعرفه‌های خلق‌الساعه از گلایه صادر کنندگان است و خواستار حمایت از صادرکنندگان در این زمینه و پرداخت یارانه صادراتی شد.

حقیقی ادامه داد: یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در ۹ ماهه امسال از مرزهای استان کرمانشاه صادرات صورت گرفته و با وجود تعطیلی سه ماهه مرز پرویزخان۲درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کرمانشاه به لحاظ وجود پنج بازارچه و گمرک یک ظرفیت بسیار خوب برای توسعه صادرات کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در بازار هدف عراق که ۱۵ تا ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود، ۵۰ درصد از خروجی از مرزهای استان کرمانشاه صورت گرفت و از این میزان ۵۰ درصد در داخل استان اظهار می‌شود.

حقیقی با انتقاد از برخی اقدامات که موجب متضرر شدن صادرکنندگان شده است، ادامه داد: سازمان توسعه تجارت باید مواردی را تعیین تکلیف کند که از آن جمله تعطیلی ناگهانی یک بازار و یا جلوگیری از صادرات دام زنده برای تنظیم بازار است که هزینه‌ها را بین صادرکنندگان سرشکن می‌کنند.

وی افزود: محصولات بی‌کیفیت و قاچاق کالا دو ضربه اصلی به صادرات زده است و خواستار کمک به توسعه زیرساخت‌های کرمانشاه شد.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: هرچند مرز پرویزخان سه ماه بسته شده ولی با تلاش استاندار امروز بازگشایی شده است، اما تجار از مرز سومار کرمانشاه صادرات به کشور عراق انجام دادند و طی اقدامی مناسب ار هشت کامیون در روز به 80 کامیون رساید و با این وجود تا حدودی توانستیم از طریق بازارچه مرزی سومار این خلع  بازر مرزی پرویزخان را بپوشانیم و طی این مدت صادرات از این مرز به مبلغ 560 میلیون دلار رسید.

حقیقی ادامه داد: کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های صادرات کننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است هم با اقلیم کردستان و هم با عراق مرز مشترک دارد.

وی افزود: بایستی مسئولان متوالی و اصلی کشور به صورت ناگهانی بخشنامه‌ها را تغییر ندهند به سیاست برون مرزی هم توجه بیشتری نمایند و نگاه اقتصادی هم داشته باشند تا چالش برای صادرات ایجاد نشود.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه در بخش صادرات دام زنده یکی از استان‌های موفق بوده و صادرکنندگان کرمانشاهی کلی هم در این راستا سرمایه‌گذاری در بازارهای برخی کشورها  کردند به سوددهی نیز رسید یکدفعه  وزرات کشاوری با صادرات دام مخالفت کرد به خاطر بازار داخلی این مشکل برخورد و بازارش به همین علت در کشورهای دیگر از دست داد.

حقیقی ادامه داد: اگر برای این مرز کرمانشاه جهت صادرات دام زنده با مشکل مواجعه نمی‌شود امروز می‌توانستیم از این مرز در بخش دام صادرات بیشتری داشته باشیم .

وی افزود: با وجود این که صادرات دام زنده  کشور با مشکلات زیادی روبرو هستند ولی  برای صادرات دام کشور بازاری نیاز دارد  که برای تنظیم بازار هزینه را به عشایر و کشاوران سرشکن می‌نشود.

 مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: صادرکنندگان بخش دام زنده استان کرمانشاه چندین سال است که زحمت ‌کشیدند تا اعتماد بازار جهانی به دام کشورمان جلب شد اما بدون برنامه با وقفه‌های در ماقطع خاص انجام گرفت صدور دام به کشور ها با مشکل روبرو شد و امروز بازارهای دیگری هم از دست داده‌ایم.

حقیقی ادامه داد: چندین برابر برای واردات هزینه می‌کنیم ولی برای صادرات توجه آنچنانی نمی‌شود هرچند برای صادرات باید به بازار World Trade Organization) ) به شکل مخف  (WTO) یک سازمان بین‌المللی است داشته باشیم که بیشتر 90 درصد صادرات و واردات کشورهای جهان از این بازار انجام می‌گیرد.

وی افزود: این یکی اهداف باید برای صادرات کنندگان در نظر بگیرم و بر این اساس هم برای تولید تا مصرف کالا به بازارهای صادراتی برسیم این بخش و معیار نیازمند حمایت است.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: هر چند برخی کالاهای داخلی برای صادرات طول می‌کشد تا ثابت شود در قاجاق کالا و هم کالاهای ریجیک نمی‌شود.

حقیقی ادامه داد: ما باید نظامی کنترل کیفی بر کالاهای بازرگانی داشته باشیم به قول خارجی برون‌سازی نمایم.

وی افزود: توسعه بازارچه‌های مرزی در بخش زیر ساخت باید حمایت شوند هنوز در بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه در زیر ساخت‌ها کا  آنچنانی انجام نشده است.

حقیقی در پایان گفت: مالیات بر ارزش افزوده تا ۴۱ درصد قیمت تمام شده کالاها را افزایش می‌دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز