نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کرمانشاه

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۱۷:۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۶۴۸۰۳
نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کرمانشاه

 به گزارش خبرگزاری برنا؛  کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه تشکیل شد

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: مرزهای کرمانشاه فرصت خوبی برای کشور و استان کرمانشاه است.

وی افزود: سود حاصل از صادرات از مرزهای کرمانشاه به کل کشور بر می گردد.

استاندار کرمانشاه گفت: انتظار داریم از منابع ملی اعتباراتی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مرزهای استان کرمانشاه اختصاص یابد که این امر منجر به توسعه صادرات خواهد شد و منفعت آن برای کل کشور خواهد بود.

بازوند به وضعیت نامناسب زیرساخت‌های مرز سومار اشاره کرد و افزود: این مرز راه دسترسی بسیار نامناسبی دارد که نیاز است با همت مسئولین کشوری مناسب سازی شود.

وی افزود: بازارهای جدید بایستی برای توسعه صادرات شناسایی شوند و صادرکنندگان ما برای حضور در بازارهای جدید و بازاریابی نیازمند آموزش هستند.

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد اشتغال نیازمند رونق تولید و سرمایه گذاری است.

بازوند از روند فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انتقاد کرد و ادامه داد: هدف این کارگروه رفع موانع فرا روی واحدهای تولیدی است، اما از یکسو دستگاه‌های مرتبط با امر تولید از بیم دستگاه‌های نظارتی نمی توانند به رفع موانع کمک کنند و از سوی دیگر بانک‌ها با این توجیه که تابع قوانین هیأت مدیره هستند اقدامی نمی‌کنند و با این وضعیت عملا کمک چندانی به رفع موانع تولید نمی‌شود.

وی افزود: معتقدم در دولت باید فکری برای ستاد رفع موانع تولید بشود تا کارآمدتر گردد.

نعمت‌الله حقیقی رئیس سازمان صنعت، معذن و تجارت استان کرمانشاه نیز گفت: صادرات 9 ماهه استان کرمانشاه با رشد دو درصدی به یک میلیارد و 430 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: تجارت خارجی از محورهای اصلی توسعه کرمانشاه است و در این استان نگاه ویژه‌ای به این حوزه می‌شود و امسال با تاکید استاندار 19 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مرزهای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

حقیقی گفت: اعتقاد داریم با توجه به شروع بازسازی در عراق و سوریه این امکان وجود دارد که صادرات استان کرمانشاه را به پنج تا شش میلیارد دلار برسانیم.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز خواستار تخصیص یارانه برای برگزاری نمایشگاه در عراق شد و گفت: سال‌های قبل استان کرمانشاه نمایشگاه‌های موفقی در عراق و خصوصا اقلیم کردستان برگزار کرده که در آخرین نمایشگاه توانستیم 180 میلیون دلار قرارداد رسمی منعقد کنیم و درخواست داریم از سوی سازمان توسعه تجارت یارانه‌ای به استان برای برگزاری نمایشگاه در عراق در سال آینده اختصاص یابد.

وی افزود: اکنون ظرفیت برگزاری نمایشگاه در عراق وجود دارد و در صورت تخصیص یارانه قول می‌دهیم نمایشگاهی در خور نام ایران برگزار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه به لزوم گفت‌وگو با طرف عراقی برای رفع مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم نشست‌های تخصصی با مسئولین اقتصادی کشور عراق برگزار کنیم تا تکلیف برخی مسائل نظیر تعرفه، حمل یکسره کالا و ... مشخص شود.

کاشفی همچنین خواستار رسمی شدن مرز سومار شد و ادامه داد: طرف عراقی نیز تقریبا با این امر موافق است.

وی افزود: بخشی از جوایز صادراتی سال‌های 89 و 90 صادرکنندگان ما هنوز پرداخت نشده که انتطار داریم تدبیری اندیشیده شود تا این جوایز به آنها پرداخت شود.

 

 

 

نظر شما