یادداشتی از هادی طالبی*

روابط عمومی؛ اتاق فکر مدیران و مدیریت افکار عمومی

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۱:۳۷:۵۶
کد خبر: ۱۰۰۲۶۸۸

جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به دنبال آگاهی و شفافیت است و همه ابزارها و دانش بشری برای رسیدن بیشتر به این دو عنصر مهم به کار گرفته می شود و اینجاست که نقش مهم و جایگاه برجسته روابط‌عمومی بر همگان روشن می‌شود.

جای بسی خوشحالی است که سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه ، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. 27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید.این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را مرور کنیم.

علم ارتباطات و دست‌اندرکاران فعال در حوزه روابط عمومی و رسانه، به مثابه شریان‌های حیاتی آگاهی بخشی و عامل همبستگی مخاطبان و سازمان‌‌ها به شمار می‌آیند و به همین دلیل، این حوزه در جایگاه نهادی، ستادی و اجرایی هر دستگاهی، سهمی مهم و انکارناپذیر به خصوص در روند اطلاع‌رسانی و انسجام‌بخشی به افکار عمومی دارد.

گرچه می‌توان قدمت ارتباطات، تبادل اطلاعات و روابط درون و بیرون از کشورها را همزمان با شکل‌گیری اولین تمدن‌های کهن جهانی دانست ولی با توسعه و نقش روز افزون رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی از یکسو و روحیه جستجوگر نسل امروز جهان از سوی دیگر، دروه‌ای جدید با نیازمندی‌ها و قابلیت‌های پاسخگویی متفاوت در این عرصه را نوید می‌دهد در این تحول گرایی گریزناپذیر می‌توان دریافت روزگار تبلیغات عوام فریبانه و فتح اندیشه‌های بکر و دست نخورده با شعارهای توخالی، جای خود را به ایام گفتمان شفاف و عاری از نیرنگ و فریب با مردم جهان می‌سپارد.

سازمان های پیشرو، روابط عمومی را به عنوان اتاق فکر مدیران و مدیریت افکار عمومی قلمداد می کنند و با در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز مسیر شفافیت و اطلاع رسانی را برای ایشان هموارتر می سازند.

ره‌آورد همه این دانش، آگاهی، اعتماد سازی و امنیت روانی باید از کانال حوزه ارتباطات و روابط عمومی گذر کند و این یک دستورالعمل حیاتی در جهان مدیریت سازمان های بزرگ است.

در اهمیت وظیفه و جایگاه روابط عمومی ها همین بس که مولای متقیان علی (ع) در فرمان خود به مالک اشتر، او را به افکار عمومی مردم توجه می دهند و افکار توده مردم را تکیه گاه دین و جامعه اسلامی بر می شمرند.

امروز ناچاریم از ابزار ارزشمند ارتباط و رسانه در راستای بیدارگری، صلح و زندگی دور از تبعیض بهره جوییم.

دوران استفاده از این ابزار به شیوه جزیره‌ای و آنهم در راستای سیاه نمایی، تخریب، فریب، سیاست زدگی و تهی کردن ذخایر مادی و معنوی ملت‌ها مدتهاست سپری شده و بهره جستن از این امکان قدرتمند جهت اعتلای آگاهی های عمومی برای زندگی سالم تر و مبتنی بر اخلاق، بزرگترین رسالت همه دست اندرکاران این عرصه پراهمیت است تا مردم آنچه می گوییم باور کنند و بپذیرند که سرشار از صدق و یکرنگی است.

 

* رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی ورزش و جوانان استان کرمان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز