دبیرکل انجمن پسته ایران:

۱۰۲ هزار تن پسته در انبارهای کشور باقی مانده است

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۸:۳۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۳۶۱۵
۱۰۲ هزار تن پسته در انبارهای کشور باقی مانده است
دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: در حال حاضر مهمترین دغدغه فعالان صنعت پسته باقی ماندن 102 هزار تن محصول کشور از سال گذشته در انبارهاست که 75 هزار تن آن مربوط به استان کرمان است و با توجه به اینکه هیچ گاه چنین شرایطی برای پسته وجود نداشته و سردخانه هایی برای این محصول در نظر گرفته نشده، ممکن است آفت شب‌پره هندی کیفیت این محصول را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین رضایی، در پنجاهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی میزان خسارت وارده بر بخش کشاورزی به دلیل بیماری کرونا، اظهار داشت: متوسط صادرات سالانه پسته به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده اما در سال زراعی جاری این میزان به 800 میلیون دلار کاهش یافته که این میزان بیشترین کاهش صادرات در 10 سال گذشته را نشان می دهد. افزود: از سال 97 تاکنون صادرات پسته بسیار کاهش یافته که دلیل اصلی آن اجرای بحث پیمان سپاری ارزی است و پیش بینی می‌شود که اگر این روند ادامه داشته باشد تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین دغدغه فعالان صنعت پسته باقی ماندن 102 هزار تن محصول کشور از سال گذشته در انبارهاست که 75 هزار تن آن مربوط به استان کرمان است و با توجه به اینکه هیچ گاه چنین شرایطی برای پسته وجود نداشته و سردخانه هایی برای این محصول در نظر گرفته نشده، ممکن است آفت شب‌پره هندی کیفیت این محصول را کاهش دهد. رضایی، بیان کرد: از دست رفتن بازارهای اصلی صادراتی ما مانند بازار چین و هند و برخی کشورهای اروپایی، بیکارشدن پرسنل مجموعه های صادراتی پسته، کاهش ارزش صادراتی این محصول، کاهش نقدینگی باغداران، بسته بودن مرزهای گمرکی از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون، عدم ثبات نرخ ارز و... از دیگر مشکلات حوزه صادرات پسته است.

دبیرکل انجمن پسته ایران، پیشنهاد رایزنی بین المللی برای بازشدن مرزها، مستثنی کردن صادرکنندگان محصولات کشاورزی از بحث تعهدات ارزی و برگشت ارز

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز