دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان عنوان کرد:

۱۲۵ میلیارد تومان خسارت خرما از کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۹:۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۳۶۵۵
۱۲۵ میلیارد تومان خسارت خرما از کرونا
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: میزان خسارت 125 میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مقداد تکلوزاده با بیان اینکه میزان تولید خرمای صادراتی استان از متوسط سالانه  410 هزار تن به 390 هزار تن رسیده است، گفت: صادرات خرما در کشور امسال 39 درصد کاهش یافته و بیش از 15 هزار تن خرما به دلیل بسته شدن مرزهای کشورهای ترکیه، کشورهای حوزه CIS، افغانستان، عراق و ... در انبارها باقی مانده است. وی

افزود: برخلاف افزایش 35 تا 40 درصدی هزینه های تولید خرما اما قیمت این محصول به همین میزان کاهش یافته که این مسئله کشاورزان و تولیدکنندگان خرما را متضرر کرده و میزان خسارت 125 میلیارد تومان برآورد شده است. وی به ارائه چند پیشنهاد برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خرما به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آینده پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر 10 تا 12 هزار نفر در صنعت بسته بندی خرما مشغول به فعالیت هستند از آنجا که در فصل برداشت (مرداد و شهریور ماه سال جاری) این تعداد 10 برابر خواهد شد و بسیاری از این نیروی کار از شهرستان ها و استان های مجاور هستند، درخواست تشدید اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای بسته بندی و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، نظارت و آموزش های لازم به این تعداد نیروی کار مطرح می شود.

تکلوزاده، اظهار کرد: همچنین حمایت از حفظ نیروی شاغل فعلی در واحدهای بسته بندی خرما نیز خواسته دیگر بخش خصوصی است و امیدواریم این مجموعه ها نیز بتوانند از معافیت عدم پرداخت حق بیمه کارگران در ماههای اسفند98 تا اردیبهشت 99 استفاده کنند. وی در بخش دیگری پیشنهاد تبدیل 50 واحد سنتی بسته بندی به واحدهای نیمه صنعتی را مطرح کرد و گفت: با این تغییر، شرایط و ضوابط بهداشتی در بسته بندی بهتر رعایت خواهد شد که در بررسی های انجام شده برای این اقدام به 76 میلیارد تومان هزینه نیاز است که امیدواریم بتوان آن را تامین کرد.

نظر شما