مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان:

خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کرمان را تهدید می‌کند

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۴:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۰۸۶۶۲
خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کرمان را تهدید می‌کند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به احتمال افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها به دلیل رویش گیاهان، گفت: «عامل انسانی دلیل ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان است».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی رجبی‌زاده با بیان این‌که طی هفت سال گذشته تاکنون سه هزار و ۴۲۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان به دلیل آتش‌سوزی از بین رفته است، بیان کرد: « میزان رخداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع رابطه‌ی مستقیمی با بارندگی‌های سالانه دارد و به همین دلیل احتمال افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کرمان در تابستان جاری به دلیل افزایش رویش گیاهان وجود دارد».

وی با بیان این‌که مقدار بارش‌ها طی سال زراعی جاری در کرمان ۶۲ درصد نسبت به میانگین رشد داشته ضمن آنکه پراکنش بارندگی نیز در این استان مطلوب گزارش شده است افزود: «سال زراعی گذشته میزان بارندگی‌ها ۲۴ درصد بیشتر از میانگین بود».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان ادامه داد: «تعداد حریق‌های رخ داده در مرتع این استان طی تابستان سال گذشته ۸۳ فقره و سطح سوخته شده حدود ۵۴۷ هکتار بوده که نسبت به تابستان سال ۹۷ از نظر سطحی این میزان حریق پنج برابر و از نظر تعداد سه برابر شده است».

وی اظهار کرد: «عامل انسانی دلیل ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان است».

رجبی‌زاده با اشاره به این‌که بیشتر آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های کرمان طی سال‌های گذشته در ایام تعطیل رخ داده است گفت: «آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در هشت شهرستان از ۱۶ شهرستان تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی کرمان بیش از سایر مناطق رخ می‌دهد».

وی اضافه کرد: «متولی اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع فقط اداره کل منابع طبیعی نیست و در این زمینه این اداره کل مسئولیت اصلی را دارد و اگر حریق گسترده باشد تمام دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: «کارگروه مقابله با حریق در فرمانداری‌های استان کرمان تشکیل شده تا در زمان حریق از ظرفیت‌های موجود در بخش دولتی، خصوصی و مردمی استفاده شود».

وی با بیان این‌که اهالی بومی مناطق زودتر از سایر نیروها به محل حریق می‌رسند افزود: «توجه به نیروهای محلی از اهمیت زیادی برخوردار است که در همین راستا نیز تاکنون در شمال این استان حدود ۴۳ تیم مردمی آموزش دیده و آماده‌ی مقابله با حریق‌‌های احتمالی هستند که بزودی این تعداد به ۱۰۰ تیم افزایش خواهد یافت».

رجبی‌زاده با اشاره به سخت گذر بودن برخی مناطق گفت: «تهیه‌ی بالگرد برای اطفای حریق در ارتفاعات یکی از مشکلاتی است که منابع طبیعی در هنگام رخداد آتش‌سوزی در ارتفاعات با آن روبه‌رو است لذا طبق قرارداد این اداره کل با ارتش جمهوری اسلامی مقرر شده در مواقع وقوع آتش سوزی در ارتفاعات از بالگرد این نهاد استفاده شود».

وی افزود: «تا سال گذشته ارتش استان فارس بالگرد در اختیار منابع طبیعی استان کرمان قرار می‌‌داد و اکنون درخواست می‌شود در زمان آتش‌سوزی‌ها بالگرد توسط هوانیروز کرمان در اختیار ما قرار گیرد».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به کمبودهای انسانی و تجهیزاتی این اداره کل برای اطفای حریق اظهار کرد: «با احداث یک پایگاه امدادی ویژه حریق در شهرستان رابر حرکت بزرگی از سال ۹۳ در این استان آغاز شد تا آتش‌سوزی‌های این استان را از این پایگاه مدیریت کنیم اما منابع مالی کافی برای بهره‌برداری از این پایگاه اکنون وجود ندارد.».

وی با اشاره به سرسبز بودن مراتع استان کرمان و افزایش دما طی در تابستان گفت: «استفاده صحیح از طبیعت باید آموزش داده و فرهنگ‌سازی شود».

رجبی‌زاده ضمن درخواست از طبیعت گردان مبنی بر این‌که در صورت روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند افزود: «سال گذشته عامل سه مورد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز