سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان از مردم خواست هشدارها را جدی بگیرند

درباره کرونا بزرگ‌نمایی نمی‌کنیم / مبتلایان از تجربیات خود با مردم بگویند

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۸:۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۱۳۹۳۲
درباره کرونا بزرگ‌نمایی نمی‌کنیم / مبتلایان از تجربیات خود با مردم بگویند
سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه بیش‌تر مبتلایان جدید کرونا در استان کرمان در مراسم عروسی و ختم و میهمانی شرکت کرده‌اند و مواردی را هم داریم که مسافرت رفته‌اند، از ابتلای فردی در یکی از شهرستان‌های استان خبر داد که در جریان بررسی یک درگیری خوشه‌ای بزرگ به آن برخورده‌اند. این فرد که راننده بوده، بعد از سفر به مشهد، به خانه برمی‌گردد و بستگانش برای عرض زیارت‌قبولی نزد او می‌روند و در جریان این بازدید و روبوسی‌ها، حالا تعداد زیادی از آن افراد و اطرافیان این فرد کرونا گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی شفیعی در نشست خبری مجازی اظهار کرد: «در بین مبتلایان جدید، کسانی را داریم که علامت‌دار بودند و وقتی از خودشان پرسیدیم و از اطرافیان پیگیری کردیم، معلوم شد بعد از شرکت در مهمانی و ختم و عروسی مبتلا شده‌اند و مواردی را هم داریم که به مسافرت رفته‌اند».

وی افزود: «دو هفته‌ی پیش، یک مورد خوشه‌ای بزرگ را بررسی کردیم به فردی رسیدیم که راننده است و باری را به مشهد برده و در این سفر خود، به صحن حرم رفته و برگشته، در مسیر غذا خورده و از سرویس بهداشتی‌ استفاده کرده و وقتی به شهر خود آمده، چون چند ماه بوده که کسی زیارت نرفته بوده؛ خانواده و آشنایان به دیدار او رفته و دیدار و روبوسی می‌کنند و حالا تعداد زیادی از این افراد به کرونا مبتلا شد‌ه‌اند».

شفیعی گفت: «ما نمی‌توانیم بالای سر تک تک مردم بایستیم تا توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم و هشدار می‌دهیم و بارها هم گفته‌ایم که ویروس در همه جا در کمین است و در این شرایط، وقتی از محیط منزل بیرون می‌روید و یا در منزل هستید، نقاط خطر را شناسایی و از خودتان مراقبت کنید».

وی با بیان اینکه در این شرایط، چه ضرورتی وجود دارد که مراسم‌های بزرگ برگزار می‌شود؟ ادامه داد: «وقتی همکاران ما این مسائل را می‌بینند که در جایی مراسمی برگزار است، با آن‌ها صحبت و با عزاداران ابراز همدردی می‌کنند و هشدارهای لازم را هم می‌دهند ولی آن‌ها باز رفتار خود را ادامه می‌دهند و وقتی درگیر می‌شوند می‌گویند شما گفتید کاش رعایت کرده بودیم».

سخنگوی علوم‌پزشکی کرمان اظهار کرد: «شاید اگر برخی از این افراد قبول می‌کردند و تجربه‌ی خودشان را برای مردم نقل می‌کردند، مردم می‌پذیرفتند این مسائلی که ما می‌گوییم نه داستان است و نه بزرگ‌نمایی می‌کنیم».

وی پیشنهاد داد تا چنانچه کسی از این مبتلایان به‌ویژه آن‌ها که در خانواده‌هایی که شکل بزرگ درگیری را تجربه کرده‌اند حاضر است؛ از طریق رسانه‌ها با مردم گفت‌وگو کند تا باور کنند که کمترین بی‌احتیاطی هم مجاز نیست.

شفیعی گفت: «در حال حاضر در دنیا، واژه‌ی کرونازیستی دارد جا می‌افتد. شایددو، سه سالی ویروس کرونا مهمان جامعه‌ی جهانی باشد و ما باید با این ویروس زندگی کنیم و تا وقتی مثل آنفولانزا سازگار می‌شود، خودمان و دیگران را از خطر حفظ کنیم».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز