استاندار کرمان:

اصلاح سیستم اداری نیازمند آسیب‌شناسی است

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۶:۵۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۱۵۵۸۷
اصلاح سیستم اداری نیازمند آسیب‌شناسی است
استاندار کرمان با بیان این‌که نارسایی که در سیستم اداری وجود دارد مربوط به این روزها نیست و سابقه‌ی طولانی از سالیان گذشته دارد، گفت: «این‌که برخی مواقع اشکالات را بیان می‌کنم، انتقاد نیست، بلکه آسیب‌شناسی است و اگر می‌خواهیم سیستم را اصلاح کنیم، قدم نخست این است اشکالات را بشناسیم و بدانیم چگونه است و برای رفع اشکال باید چه کاری انجام بدهیم».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدجواد فدائی در جلسه‌ی شورای اداری استان کرمان با ارائه‌ی گزارشی از وضعیت کرونا در استان اظهار کرد: «کرونا هنوز هم یکی از مسائل اصلی ما در استان کرمان است که کماکان در کشور و دنیا نیز وجود دارد».

وی افزود: «در دو هفته‌ی اخیر آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمان افزیش پیدا کرده که این آمار نشانه‌ی ورود به یک پیک نیست زیرا بخش عمده‌ای از مبتلایان، بیماران سرپایی هستند و بستری نمی‌شوند».

فدائی اظهار کرد: «آنچه مهم است بیمارانی هستند که بستری می‌شوند و در تعداد بیماران بستری آمار کمی داریم و افزایش آمار مبتلایان به دلیل بیماریابی، افزایش تست‌ها و موارد مثبت اطرافیان بیمار و کسانی هستند که در منازل هستند و نیاز به بستری ندارند».

استاندار کرمان با اشاره به این‌که امکان دارد به یک پیک وارد شویم و برای جلوگیری از آن باید پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی که دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کرده، رعایت شود افزود: «برای جلوگیری از پیک یا کاهش شدت پیک، اعلام شد نمی‌توانیم روش‌های ابتدای اپیدمی از جمله تعطیلی اصناف، کنترل ورودی شهرها و … را داشته باشیم و نتیجه نمی‌دهد».

فدائی اضافه کرد: «در روزهای نخست سعی کردیم با این روش‌ها پیک را عقب بیندازیم و موفق بودیم و این بیماری در شروع به خوبی کنترل شد و اکنون کنترل بیماری به این بستگی دارد که دستورالعمل‌ها را خوب رعایت کنیم».

وی ادامه داد: «قرار شد دستورالعمل‌های جدید برای برخورد با متخلفان تدوین کنیم و گروه‌هایی برای کنترل و بازرسی انتخاب شدند و تاکید داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی به این موارد توجه داشته باشند».

فدائی بیان کرد: «از نظر ما مدیر دستگاه اجرایی مسئول اجرای ضوابط بهداشتی است و باید هم کارکنان و هم مراجعه‌کنندگان هر دستگاه اجرایی ضوابط را رعایت کنند و با کارمندان، دستگاه‌ها و اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند، برخورد می‌شود».

استاندار کرمان با اشاره به این‌که از ابتدا تصمیمات ستاد استانی از مصوبات ملی جلوتر بوده، گفت: «باید در دستگاه‌های اجرایی از رفت و آمدهای غیرضروری جلوگیری و برای انجام امور اداری از جلسات ویدئوکنفرانس و سیستم الکترونیک استفاده کرد».

برای اصلاح سیستم اداری نیاز به کمک مردم و کارشناسان داریم

وی در ادامه با اشاره به این‌که اصلاح سیستم اداری و چابکی و کارآیی سیستم اداری از وظایف شورای اداری است، گفت: «بنده در ابتدای شروع به کار در استانداری اعلام کردم که ابزار کار ما برای توسعه و حل مشکلات مردم، سیستم اداری است و باید مشکلاتی که وجود دارد، حل شود تا سیستم اداری چابک شود».

فدائی با بیان این‌که برخی رسانه‌ها می گویند استاندار که خود مسئول سیستم اداری است چگونه از این سیستم انتقاد می‌کند؟ اظهار کرد: «نارسایی که در سیستم اداری وجود دارد مربوط به این روزها نیست و سابقه‌ی طولانی از سالیان گذشته دارد و منحصر به استان کرمان نیست و در کل کشور وجود دارد که از آن تعبیر به بروکراسی اداری می‌شود».

وی با اشاره به این‌که این اظهارنظر برخی رسانه‌ها منصفانه نیست، افزود: «این‌که برخی مواقع اشکالات را بیان می‌کنم، انتقاد نیست، بلکه آسیب‌شناسی است و اگر می‌خواهیم سیستم را اصلاح کنیم، قدم نخست این است اشکالات را بشناسیم و بدانیم چگونه است و برای رفع اشکال باید چه کاری انجام بدهیم».

استاندار کرمان با اشاره به این‌که انتظار داریم رسانه‌ها به اصلاح سیستم و رسیدن به اهداف به ما کمک کنند، گفت: «می‌بینیم در فضای مجازی و رسانه‌ها افراد منطقی پاسخی به بعضی افراد مغرض نمی‌دهند که ارائه مطالب مغرضانه موجب تشویش اذهان می‌شود».

وی با اشاره به این‌که باید مباحث را به خوبی مطرح کنیم، اظهار کرد: «برای اصلاح سیستم اداری نیاز به کمک مردم و کارشناسان داریم و در صورتی که مباحث به خوبی مطرح نشود، بیان ایرادات را به جلسات غیرعلنی می‌بریم که اگر به جلسات غیرعلنی کشیده شود مردم در جریان اقداماتی که برای اصلاح سیستم می‌شود، قرار نمی‌گیرند و با این شرایط کمکی به اصلاح سیستم نمی‌کنند».

وی در ادامه با اشاره به دو نمونه از عدم کارآیی سیستم اداری بیان کرد: «یک متقاضی سرمایه‌گذاری از سال ۹۱ مراجعه کرده و بعد از چند سال معطلی در سال ۹۷ و بعد از دستور بنده مشکل وی حل شد».

فدائی با اشاره به این‌که یکی از دلایل این مخالفت‌ها و معطلی‌ها این است که بررسی‌ها کارشناسی نبوده و یا جدی نیستیم، اظهار کرد: «سیستم اداری سیستم مشکل‌داری است که از سال‌ها قبل این مسئله وجود دارد و ما اگر می‌توانیم باید در استان خودمان مشکل را حل کنیم».

استاندار کرمان گفت: «مورد دیگر پیگیری صورتجلسه مربوط به همکاری دو دستگاه در زمینه‌ی اشتغال اقشار محروم از آذرماه ۹۸ است که بعد از ۱۴ مرتبه پیگیری و بعد از گذشت ۹۹ روز به جایی نرسیدیم در حالی که این مسائل را شخصا پیگیری کردم».

وی افزود: «۷۰۰ نمونه از این پیگیری‌ها را دارم که برخی هنوز به نتیجه نرسیده و مواردی داریم که بعد از پیگیری‌های ۲۰ باره نتیجه نداده است».

فدائی با اشاره به این‌که در دو مورد ذکر شده نام ادارات و افراد حذف شده که در جلسات بعدی نام‌ها را اعلام می‌کنم، گفت: «به نظر شما این سیستم اداری می‌تواند مشکلات مردم را حل و اشتغال ایجاد کند؟ نه. اما این سیستم قابل اصلاح است».

استاندار کرمان بیان کرد: «می‌توانیم سیستم اداری را اصلاح کنیم، اگر همه همکاری و کمک بکنید و بنده طرحی برای حل مشکلات در دست تهیه دارم که امیدواریم بتوانیم اجرایی کنیم و از مدیران درخواست داریم راه حل‌های مورد نظرشان را ارائه بدهند».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز