محمد حاجی‌زاده، مشاور تبلیغات و کسب‌وکار:

تبلیغات در فضای مجازی جایگزینِ تبلیغاتِ شهری شود/بدون تبلیغات، جریان موفقیت در کسب و کار شکل نمی‌گیرد/تبلیغات صحیح و به موقع، بیمه کسب و کار است

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۱۷:۴۶:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۷۳۰۳
تبلیغات در فضای مجازی جایگزینِ تبلیغاتِ شهری شود/بدون تبلیغات، جریان موفقیت در کسب و کار شکل نمی‌گیرد/تبلیغات صحیح و  به موقع، بیمه کسب و کار است
یک مشاور تبلیغات و راه‌اندازی کسب‌وکار گفت: باید از پرداخت مبالغ سنگین برای تبلیغاتِ شهری خودداری و تبلیغات در فضای مجازی که تاثیرگذاری بیشتری دارد و ارزان قیمت هم هست، جایگزین شود.

فعالیت کسب‌وکارها با حضور ویروس کرونا، موضوعی است که برای بسیاری از صاحبان مشاغل تبدیل به یک دغدغه جدی شده تا رونق را بر محیط کاسبیِ خود برگردانند. برای طرح این موضوع و پرداختن به ابعاد متفاوت آن با محمد حاجی‌زاده، مشاور تبلیغات و راه‌اندازی کسب‌وکار به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید:

 

**سایه کرونا همچنان بر سر زندگی مردم سنگینی می‌کند و برخی از کارشناسان وزارت بهداشت و عده‌ای از پزشکان متخصص بر این باورند که این ویروس همچنان با مردم خواهد بود. طبیعتا این موضوع بر کسب و کارها هم تاثیر خواهد داشت، برای آن که این تاثیر، اثر منفی بر کسب و کارِ صاحبان مشاغل نگذارد، چه توصیه‌ای به آن‌ها دارید؟

بله، متاسفانه این موضوع صحت دارد و این مهمان ناخوانده همچنان قصد ماندن دارد. اما تبدیل یک تهدید به فرصت، می‌تواند اوضاع را دگرگون کند. در مصاحبه‌های قبلی عرض کردم که سوق دادن کسب و کار به سمت آنلاین و اینترنتی یکی از شیوه‌های موثر در افزایش فروش است و با  بازگشایی مجدد اکثر اصناف می‌توان از تبلیغات در فضاهای مجازی در رساندن پیام تبلیغاتیِ مورد نظر به مخاطب بهره برد.

 

**استفاده از چه شیوه تبلیغاتی را با توجه به شرایط به حاکم، پیشنهاد می‌دهید؟

 پیشنهاد می‌کنم که از پرداخت مبالغ سنگین برای تبلیغات شهری خودداری و تبلیغات در فضای مجازی که تاثیرگذاری بیشتری دارد و ارزان قیمت هم هست، جایگزین شود. متاسفانه تبلیغات شهری به دلایل زیادی چون افزایش تعداد تابلوها در شهر دیگر مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرند و هزینه‌های زیادی هن صرف قرار گرفتن تبلیغات روی این تابلوها می‌شود آنهم با زمان محدود و اثرگذاری کم.

تبلیغات چاپی همچون تراکت که پیش از این هم نمی‌توانست نظرِ مردم را جلب کند، به دلیل شیوع ویروس کرونا با تماس دست با مقاومت مردم مواجه شده و کلا همان میزان کم اثرگذاری را هم از دست داده، پس بهترین شیوه تبلیغات در اوضاع فعلی حاکم بر جامعه، تبلئغات مجازی با تولید محتوای قوی و اشتراک‌گذاری صحیح است.

 

**پررنگ کردن چه کلیدواژه‌ای را در انجام تبلیغاتِ این مدلی در اولویت می‌دانید؟

تولید محتوای قوی و اشتراک‌گذاری صحیح.

نشان دادن تمایزِ قیمت و کیفیت کار به مردم در کسب‌وکاری که فرد دارد، از طریق تولید محتوای قوی و رساندن آن به مخاطب و مشتری با پخش و اشتراک‌گذاری در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متنوع که از نظر من تاثیر گذارترین نوع تبلیغات است، همان کلید واژه مورد تاکید است. البته این پروسه، باید توسط مشاوران با تجربه در امر تبلیغات انجام شود.

 

**فضای اقتصادی، چنان رونق برخی از مشاغل را گرفته که اجازه تبلیغات به آن‌ها نمی‌دهد، توصیه شما به صاحبان این دسته از مشاغل چیست؟

توصیه بنده به کسب و کار‌های آسیب‌دیده استفاده از ارزان‌ترین و با کیفیت‌ترین نوع تبلیغات است که تبلیغات در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، راه اندازی مسابقات مجازی و باشگاه‌های مشتری‌مداری از این قبیل می‌باشد.

 

**عده‌ای بر این باورند که تبلیغات، هزینه اضافه است، نظرتان در این خصوص چیست؟

به شدت مخالف این جمله هستم. تبلیغات قلب یک کسب و کار است و بدون تبلیغات جریان موفقیت در کسب و کار شکل نمی‌گیرد که البته انجام کارِ تبلیغاتی باید برنامه اصولی و درست داشته باشد و از تاثیرگذارترین شیوه‌ها در آن استفاده شود.

 تا مردم از وجود محصول و خدمات ارائه شده در کسب و کار با خبر نشوند به سمت آن نمی‌آیند و این کار عمدتا با تبلیغات صحیح و درست انجام‌پذیر است.

 

**حرف آخر!؟

حرف آخر من این است که تبلیغات صحیح و به موقع، بیمه کسب و کار است و این کار باید توسط مشاوران با تجربه و حرفه‌ای صورت گیرد چرا که اگر کوچک‌ترین اشتباهی در این کار انجام بگیرد، می‌تواند ضررات جبران‌ناپذیری به کسب‌و‌کار وارد کند. تولید محتوای صحیح تبلیغاتی کار بسیار حساس و پرمسئولیتی است، پس بهتر است زیر نظر مشاوران کسب و کار انجام شود نه استودیو های فیلم و عکس عروسی. حتی تبلیغات شهری نیز که هیچ‌گاه پیشنهاد من به مشتری‌هایم نبوده هم نیز باید زیر نظر این افراد طراحی و نصب شود.

به این نکته توجه داشته باشیم که مشاورین تبلیغاتی جادوگر نیستند که یک شبِ فروش صفر را به صد برسانند اما می‌تواند در زمان تعیین شده شما را به میزان فروش دلخواه برسانند.

به امید این که هیچ کسب و کاری از رونق‌ نیفتد.

یا حق

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز