پایان تعیین حریم قبه سبز در کرمان

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۷:۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۴۴۸۹
پایان تعیین حریم قبه سبز در کرمان
مدیر کل میراث فرهنگی کرمان گفت: گمانه زنی و تعیین حریم قبه سبز واقع در شهر کرمان پس از دوماه به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ فریدون فعالی، در این خصوص اظهار داشت: گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی قبه سبز به پایان رسید.

او با اشاره به اینکه این عملیات به مدت دوماه به طول انجامید، افزود: عملیات گمانه زنی قبه سبز به منظور حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، شناخت گستره واقعی و همچنین تعیین عرصه و تدوین نقشه گستردگی آن و در نهایت ساماندهی بنای مذکور به عنوان یک سایت موزه آغاز شد.

فعالی بیان کرد: این بنای تاریخی براساس منابع مکتوب در دوران قراختاییان مرکز علمی بوده و تعدادی از حکام در محل بنای گنبدی (قبه سبز) مدفون شده اند و در دوره قاجاریه نیز به تکیه مذهبی تغییر کاربری داده است.

او با بیان اینکه برپایه گمانه زنی و شواهد به دست آمده هسته اصلی این مجموعه شناسایی و محدوده‌ای برای تعیین عرصه آن پیشنهاد شده است، تصریح کرد: برای ادامه کاوش و شناسایی پلان معماری این بنای تاریخی باید منازل مسکونی موجود در این محدوده تملک و آزاد سازی شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: عملیات مذکور با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و به سرپرستی رضا ریاحیان و همکاری شهرداری کرمان انجام شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز