استاندار کرمان:

جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راهکار ارائه دهند

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۸:۵۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۵۷۶۵۳
جوانان برای تحقق توسعه متوازن استان کرمان راهکار ارائه دهند
استاندارکرمان در جلسه اعضای شورای مشاوران جوان با برشمردن ظرفیت ها و داشته های استان پهناور کرمان از جوانان خواست ریشه های توسعه نامتوازن استان را شناسایی و برای توسعه یافتگی آن راه حل ارایه کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدجواد فدائی در نشست با اعضای شورای مشاوران جوان به بیان ظرفیت‌های استان کرمان پرداخت و مشکلات پیش‌روی توسعه و عقب‌ماندگی در برخی از شاخص‌ها را بیان کرد و اظهار داشت: کرمان را استان سهل و ممتنع لقب داده‌ام، برای اینکه منابع بسیار و ثروت‌های خوبی دارد، اما علی‌رغم همه این ثروت‌ها و منابع در بعضی از بخش‌ها که توقع نداریم به لحاظ توسعه و شاخص‌های پیشرفت، عقب و از متوسط کشوری پایین‌تر است.

استاندار کرمان افزود: این سوال برای همه ما مطرح است که چرا استانی با چنین منابعی در بعضی از شاخص‌ها عقب است و چرا از این منابع استفاده نشده است.

فدائی بیان داشت: استان کرمان رتبه اول مساحت (زمینی) کشور را دارد و به لحاظ جمعیت در رتبه نهم و در حوزه اقتصادی در رتبه دهم قرار گرفته و 100 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان است.

وی ادامه داد: به لحاظ بارندگی استان خشکی هستیم و حتی در سال زراعی جاری که بارندگی خوبی هم داشتیم، اما 25 استان از ما وضعیت بارندگی بهتری دارند.

استاندار کرمان به فعالیت‌های مختلف اقتصادی استان کرمان پرداخت و گفت: 6 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی کرمان است و به لحاظ تعداد شاغلان معدن، ارزش تولیدات معادن در حال بهره‌برداری، میزان استخراج ماده معدنی، تولید کنسانتره و گندله، تولید کاتد مس در کشور رتبه اول را داریم.

استاندار کرمان، استخراج مواد معدنی سالانه استان کرمان را 90 میلیون تن اعلام کرد و گفت: 40 درصد ارزش افزود بخش معدن در استان کرمان قرار دارد.

وی افزود: اعتبارات عمرانی استان کرمان سال گذشته یک هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 800 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد در حالی که 5 هزار میلیارد تومان هر یک از شرکت های مس و گل‌گهر سود خالص داشتند.

 فدائی ابراز داشت: طی چند سال اخیر و دولت تدبیر و امید، میزان تولید کاتد مس به 330 هزار تن، کنسانتره آهن به 27.8 میلیون تن، گندله به 17.5 میلیون تن و آهن اسفنجی به 5 میلیون تن در سال رسیده است.

وی گفت: در بخش کشاورزی علی‌رغم اینکه استان خشکی هستیم و مشکلات آبی داریم، 138 نوع محصول کشاورزی با 6 میلیون تن در سال تولید داریم، سال گذشته رتبه اول تولید پسته به میزان 120 هزار تن، خرما 370 هزار تن، گردو 19 هزار و 500 تن، کنجد 11 هزار تن، کُرک یک هزار تن، محصولات جالیزی یک میلیون تن و آرتیمیا 3 تن داشته‌ایم.

فدائی افزود: در تولید گل محمدی و ذرت دانه‌ای رتبه دوم و محصولات گلخانه‌ای و مرکبات رتبه سوم کشوری را در سال گذشته داشتیم و مجموع فروش محصولات کشاورزی استان 45 هزار میلیارد تومان بود.

استاندار کرمان عنوان کرد: کرمان با ثبت 700 اثر ثبت ملی و 7 اثر جهانی جایگاه ویژه در بخش میراث فرهنگی دارد و 300 اثر فرهنگی و تاریخی در استان نیز مرمت شده است.

وی گفت: به لحاظ صنعت نسبتا جایگاه قابل قبولی داریم و پنج کارخانه خودروسازی داریم که ظرفیت تولید آنها 350 هزار خودرو در سال است، البته به دلیل مسائل اقتصادی الان یک هفتم آن تولید دارند. درآمد مصوب سال گذشته استان کرمان 3 هزار و 750 میلیارد تومان بوده که ما 4 هزار و 760 میلیارد تومان درآمد داشتیم.

استاندار کرمان به مشکلات استان نیز اشاره کرد و گفت: 60 درصد جمعیت استان کرمان در چهار دهک پایین جمعیتی هستند و 7.7 درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد کشور در استان کرمان زندگی می کنند در حالی که چهار درصد جمعیت کشوری را داریم.

وی بیان داشت: متوسط درآمد خانوار شهری کرمان 30 میلیون تومان و متوسط درآمد خانوار روستایی کرمان 15 میلیون تومان است در حالی که متوسط کشوری آن به ترتیب 43 و 23 میلیون تومان است.

دکترفدائی ابراز داشت: علی‌رغم همه منابع در اختیار طی سال‌های گذشته نتوانستیم بعضی شاخص‌ها را خوب پیش ببریم، اما به معنای این نیست که کار نشده باشد، با این حال باید بیشتر تلاش کرد.

وی عنوان کرد: طی سال گذشته 3 هزار و 200 پروژه در استان کرمان با 26 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال مستقیم 9 هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

استاندار کرمان افزود: امسال به مناسبت هفته دولت پروژه‌های افتتاحی استان کرمان یک هزار و 600 میلیارد تومان بوده و 6 هزار و 500 واحد مسکونی با 250 میلیارد تومان تسهیلات مسکن به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: میزان پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی شده در هفته دولت امسال سه برابر هفته دولت سال قبل بوده است. استاندار کرمان بیان کرد: این پرسش پاسخهای متعددی دارد و از مشاوران جوان که ذهن روشنی دارند، می‌خواهیم که بگویند چرا علی‌رغم این همه منابع در استان، اما در برخی از شاخص‌ها نتوانستیم خوب پیش برویم.

وی تصریح کرد: کرمان استان از حیث گروه‌های سیاسی، متعادل است.

از نظر من شاخص برای نقش گروه‌های سیاسی نماینده‌های مجلس هستند و استان کرمان طی ده دوره نمایندگی 44 نماینده اصولگرا، 45 نماینده اصلاح‌طلب و 11 نماینده مستقل داشته است، بنابراین نمی‌توانیم بعد از ده دوره بگوییم مقصر یک گروه سیاسی بوده است.

وی افزود: برای اینکه جهشی در توسعه استان ایجاد کنیم و رشد سریعی داشته باشیم، لازمه آن کشف علت و رفع مشکل است.

دکتر فدائی ابراز داشت: اگر بخواهیم در جامعه حضور داشته و گوشه‌ای از کار را بگیرد، باید توانایی خود را در این زمینه نشان دهید، تجربه شخصی من است که فردی اگر می‌خواهد خدمت کند، مکان آن مهم نیست و هر جا جامعه نیاز داشته باشد باید آن را بپذیرد.

وی عنوان کرد: اگر فرد توانایی های خود را ابراز کند، قطعا می‌تواند گوشه‌ای از کار را بگیرد و به توسعه استان کمک کند.

استاندار کرمان پس از طرح صحبت‌ها و دغدغه‌های اعضای شورای مشاوران جوان به برخی از پرسش‌ها و مباحث مطرح از سوی آنان پاسخ داد و گفت: طرحی را در دست تهیه داریم که با تولید سلول‌های خورشیدی، قطب انرژی خورشیدی کشور خواهیم شد، سرمایه‌گذار انتخاب و در مرحله انتقال زمین هستیم و طی چند ماه آینده با راه‌اندازی آن علاوه بر رونق انرژی خورشیدی در استان، قطب تولید تجهیزات انرژی خورشیدی در کشور می‌شویم.

دکتر فدائی به مبحث کارآمدی سیستم اداری اشاره داشت و گفت: از دلایل عقب ماندگی کشور این است که سیستم نداریم و کارها وابسته به افراد و سلیقه‌ای است و مهم تر اینکه سیتسم اداری ما هم کارا نیست.

وی ایجاد و اصلاح سیستم اداری را مورد تاکید قرار داد و افزود: کارآمد کردن سیستم اداری از برنامه‌های اولویت‌دار استانداری است و اگر این سیستم درست عمل کند، خیلی از مسائل حل می‌شود.

استاندار کرمان با تاکید بر این نکته که جلسات با مشاوران تداوم خواهد داشت، گفت: صحبت کردن با مشاوران را مفید می‌دانیم، آینده در دست جوانان است و باید انتقال تجربه صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز